شامگاه یکشنبه، ۹ اُم اردیبهشت سال جاری، همزمان با روز ملی شوراها؛ همایش ملی روز شورا با حضور مرتضی الویری؛ رئیس شوراهای استانی کشور، مجید خدابخش؛ استاندار آذربایجان شرقی، حجت الاسلام و المسلمین مظفری؛ مدیر کل دادگستری استان، غلام حسین مسعودی ریحان؛ رئیس شورای اسلامی استان، کشور اکبر نژاد؛ رئیس شورای اسلامی شهر تبریز، ایرج […]

شامگاه یکشنبه، ۹ اُم اردیبهشت سال جاری، همزمان با روز ملی شوراها؛ همایش ملی روز شورا با حضور مرتضی الویری؛ رئیس شوراهای استانی کشور، مجید خدابخش؛ استاندار آذربایجان شرقی، حجت الاسلام و المسلمین مظفری؛ مدیر کل دادگستری استان، غلام حسین مسعودی ریحان؛ رئیس شورای اسلامی استان، کشور اکبر نژاد؛ رئیس شورای اسلامی شهر تبریز، ایرج شهین باهر؛ شهردار تبریز، محمد صادق پور مهدی؛ معاون عمرانی استانداری استان، اعضای شوراهای استان ها و شهرستان ها و روستاها در سالن جمهوری عمارت استانداری برگزار شد.

در حاشیه این همایش، محمد صادق پور مهدی؛ معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی با تکیه بر روند انتخاباتی شوراها و اعضای آن ها و بیان اینکه ما در این دوره، از ۶۱ شهری که انتخابات شوراها در آن ها برگزار شد، تنها ۲ شهر داشته ایم که به علت به حد نصاب نرسیدن، شورا در آن ها دایر نشد، ادامه داد: ۳۲۵ نفر عضو شوراهای شهری و ۶ هزار و ۸۴ نفر عضو شوراهای روستایی و شهرستان ها هستند، و در مجموع شش هزار و ۴۴۳ نفر در شوراهای استان داریم، و این یک ظرفیت بسیار قوی برای استان ماست.

پور مهدی با تأکید بر لزوم آموزش و برگزاری دوره های آموزشی برای شوراها، متذکر شد: بهتر است برای آشنایی هر چه بیش تر اعضای شوراها با وظایف خودشان، دوره های آموزشی لازم در این حوزه، برگزار شود و آنان با یک رویکرد جدید، به وظایف خودشان عمل کنند و در چهار چوب قانون با نظارت دقیق، تصمیم سازی و تصمیم گیری شایسته و منطبق با قانون اساسی در خصوص شوراها، امور مردم را با مشارکت آنان به انجام رسانند و امانت دارهای خوبی باشند.در ادامه این همایش، غلام حسین مسعودی ریحان؛ رئیس شورای اسلامی آذربایجان شرقی ضمن تبریک اعیاد شعبانی، روز شوراها و تشکر از مدعوین حاضر در جمع و حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی آل هاشم، استاندار و رئیس شوراهای استانی کشور، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز اظهار داشت: روز شورا و امر شورا، رویداد بزرگ در جامعه اسلامی ما می باشد، چون در این نهاد، کار مردم به خود مردم واگذار شده است.وی با اظهار بر اینکه شالوده نهاد شورا در دین مبین اسلام و قرآن نهاده شده است، ادامه داد: در چندین سوره از قرآن، امر شورا مطرح شده است، و یک سوره نیز، به نام شورا در قرآن وجود دارد و خداوند متعال در آیه ۳۸ سوره شورا به صراحت فرموده اند، کسانی که امر خدا را اجابت می کنند، نماز بپا می دارند و در انجام کارشان، در میان خودشان مشورت می کنند و از آنچه روزی شان دادیم به آنان، به فقرا نیز انفاق می کنند.رئیس شورای اسلامی استان با بیان اینکه در قانون اساسی هم در اصول مختلف به مسئله شورا توجه شده است، متذکر شد: یکی از مهم ترین مؤلفه های حکمرانی خوب که رمز توسعه تمامی جوامع بشری می باشد، جلب مشارکت حداکثری مردم در برنامه های توسعه می باشد. چون این کار می تواند از طریق تصمیم سازی از پایین به بالا اتفاق بیفتد و در قانون اساسی جمهوری اسلامی کشور، تجلی این کار نهاد شوراست که در شبکه و ویژگی خود از روستاها گرفته تا کلان شهرها، این موضوع را در ساختار خود جای داده است.

وی در همین راستا با بیان تکیه بر اصل ۱۰۱ قانون اساسی اظهار داشت: به اعتقاد بنده، شورای استان در استان ها و شورای عالی در سطح کشور می توانند برابر اصل ۱۰۱ قانون اساسی در تصمیم گیری در خصوص برنامه های عمرانی، رفاهی و نظارت بر اجرای آن ها اجرای وظیفه کنند.مسعودی ریحان با اظهار بر اینکه هر چقدر جایگاه شوراها تقویت شود، به همان اندازه هم سرمایه اجتماعی در کشور می تواند ارتقا پیدا کند، ادامه داد: ابعاد سرمایه اجتماعی که همان انسجام اجتماعی، اعتماد اجتماعی و مشارکت می باشد و در این میان جا دارد متوجه باشیم که همین سرمایه اجتماعی، زیر بنای سرمایه اقتصادی و فرهنگی هر جامعه می باشد و مانع جلوگیری از گسست ارزش جامعه شده، و باعث نوسازی جامعه، یعنی تبدیل بخش سنتی به بخش مدرن در تمام ابعاد می شود.وی با تأکید بر لزوم آموزش مستمر، آن را از راه های ارتقا و قدرتمند کردن جایگاه شورا دانست و گفت: دانایی، توانایی می آورد و اگر ما شوراها با اشرافیت بر قوانین شورا و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مفاد موارد حقوق بشر و حقوق شهروندی و حتی به قانون برنامه ششم توسعه می توانیم مطالبت گر خوبی باشیم و از حقوق موکلان خودمان، خوب دفاع کنیم.

سپس با بیان اینکه در صورت آشنایی با قوانین تجاری می توانیم در جذب سرمایه گذار خوب عمل کنیم، ادامه داد: حتی در امر گردشگری هم، می توانیم ایفای نقش کنیم و در این خصوص، برابر اصل ۱۰۲ قانون اساسی که شورای عالی می تواند بر اساس آن، به مجلس طرح ارایه نماید، پیشنهاد داریم تا رئیس شورای عالی کشور موارد مطرح شده در این همایش را در قالب یک طرح، به مجلس شورای اسلامی ارایه نماید. مسعودی ریحان با تکیه بر پیشنهاد های خود، ایجاد ردیف بودجه خاص در بودجه سال ۱۳۹۸ برای شوراهای اسلامی را خواستار شد و گفت: ۳۰ – ۳۵ سال است که شوراها تشکیل شده اند، اما با این حال، بیمه تأمین اجتماعی اعضای شوراها و خدمت در شورا جزو سنوات خدمتی آنان حساب شود.

وی با اظهار بر اینکه برابر اصل یک صدم قانون اساسی، ایجاد مدیریت واحد شهری در ارتقای کارایی، اثر بخشی و بهره وری شوراها، شهرداری ها و جلوگیری از موازی کاری ها تأثیر گذار است، متذکر شد: ما می توانیم مدیریت واحد شهری را ایجاد کنیم و طرحی را به مجلس ارایه دهیم، چون مکانیسم کارکرد شوراهای اسلامی کاملاً با کارکرد (تقنین و نظارت) با مجلس شورای اسلامی سنخیت دارد و ما می خواهیم تا ساختار سازمانی شوراهای اسلامی، تحت لوای مجلس شورای اسلامی باشد.در حاشیه این همایش، شکور اکبر نژاد؛ رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز با تکیه بر سفر رئیس جمهور به تبریز و برگزاری آیین تبریز ۲۰۱۸، چگونگی روند اثرگذاری در حوزه کارها، بر صحبت های اساتید و کارشناسان صاحب نظر در خصوص راهکارهای لازم برای ارتقای عملکرد شوراها اشاره کرد و گفت: شوراییان باید دانش شهری خود را ارتقا دهند و در زمینه آمایش سرزمین خود، اطلاعات کافی داشته باشند، چون مدیریت کشور بر اساس داشته های هر منطقه، بسیاری از خطاهای مدیریت شهری و شوراها را حذف کند و در این راستا ما حتماً باید برای آموزش شوراها گام برداریم.وی با اظهار بر اینکه بسیاری از خطاهای شهری و شوراها به خاطر نقص دانش حقوقی در این حوزه است، با تکیه بر مقایسه پیشرفت های مالزی و ایران ادامه داد: آغاز انقلاب اسلامی ما، تقریباً مقارن با تحولات کشور مالزی بوده است، با این تفاوت که آنان در مسیر رشد و توسعه خود، از کارشناسان دنیا بهره مند شدند و دانش خود را ارتقا دادند، و بر عکس، ما بر داشته های خود اکتفا کردیم و برای اقتصاد و سایر حوزه های لازم برای توسعه و پیشرفت، کارشناس نگرفتیم و تنها کاری که برایش کارشناس گرفتیم، فوتبال بود و وضع امروزی آن.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز با تأکید بر نهادینه کردن شفاف سازی توسط شوراها، لزوم آموزش و پرسشگری مردم از طریق نهادهای اطلاعاتی و رسانه ای و … متذکر شد: شوراها نباید شهرداری را بدون تحویل صورت وضعیت تحویل بگیرند، اما متأسفانه ما بدون صورت وضعیت تحویل گرفتیم و الان متوجه انجام یکسری کارهایی هستیم که در گذشته انجام شده اند و پاسخگویی برای آن ها نیست. از این رو، ایجاد یک پارادایم شیفت الزامی است و آن به معنای تغییر عوارض یا شهردار نیست و گام به سمت شفافیت است که می تواند در انتخاب و شیوه انتخابی شهردار انجام شود و الاّ در غیر این صورت، مدیریت شهری یا فرسوده خواهد شد یا فاسد.

وی با تأکید بر اینکه برای کسب و کار، باید سراغ یک روش مناسب باشیم، ادامه داد: شوراها باید حل و فصل های موردی و انفرادی را کنار بگذارند و به صورت سیستماتیک وارد عمل شوند و در این مسیر، بهتر است به جای یافتن مجرم و مقصر، راه های وقوع جرم را بشناسند و سد کنند.

اکبرنژاد با بیان اینکه در گذشته ما قراردادهای مناسب نداشتیم، تصریح کرد: تغییر مدیریت شهری فعلی ما مکانیکی است و با موضوع جامعه هدف مربوطه و نیازهای آن، تناسبی ندارد و بهتر است کاتولیکی باشد و همچون کانالیزور عمل کند و تسریع کننده عمل و واکنش باشد.وی با تأکید بر اینکه مردم باید نسبت به شهرشان تعلق خاطر داشته باشند، گفت: همان گونه که سرود ملی داریم، برای ارتقای تعلق خاطر مردم نسبت به شهرها بهتر است، حتی برای شهرها نیز سرودی باشد و در کنار سرود ملی اجرا شود.رئیس شورای اسلامی شهر تبریز با تکیه بر سفر و فواید آن، متذکر شد: لازمه تغییر و تحول در جامعه، سفر و برقراری تعامل و ارتباط با کشورهای دیگر است و بهتر است در زمینه برطرف سازی مشکلات مشهود در حوزه ترافیک، آسفالت، نحوه اداره جلسات و قبول تفاوت ها و …. متوجه ضعف های خود باشیم و از دانش حاکمیتی برخوردار باشیم و از آن برای اعتلای حقوق بشری استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه تفاوت یک حق است، تصریح کرد: عملکرد شورا می تواند الگویی برای شهرداری و مردم باشد، پس بهتر است الگوی خوبی باشیم و متوجه باشیم که عملکرد مستبدانه و لطیفه نگرانه تأثیر سوء در جامعه خواهد داشت و باید برای جلوگیری از این تأثیر های سوء، بر روی مشترکات خود متمرکز شویم و تفاوت ها را مدیریت کنیم.