همکاری بین‌المللی موجب تسریع روند احیای دریاچه اورمیه می‌شود
همکاری بین‌المللی موجب تسریع روند احیای دریاچه اورمیه می‌شود

به گزارش تایسیز اذربایجان  به نقل از خانه ملت، علی ابراهیمی با ارزیابی مثبت از بیان وضعیت دریاچه اورمیه در عرصه بین‌المللی، گفت: هم‌اکنون هم خشک شدن دریاچه اورمیه و هم اقدامات نامناسبی که برای احیای آن صورت گرفته است به سوءمدیریت مدیران قبل برمی‌گردد و احیای مجدد آن هم به یک عزم ملی نیاز دارد. […]

به گزارش تایسیز اذربایجان  به نقل از خانه ملت، علی ابراهیمی با ارزیابی مثبت از بیان وضعیت دریاچه اورمیه در عرصه بین‌المللی، گفت: هم‌اکنون هم خشک شدن دریاچه اورمیه و هم اقدامات نامناسبی که برای احیای آن صورت گرفته است به سوءمدیریت مدیران قبل برمی‌گردد و احیای مجدد آن هم به یک عزم ملی نیاز دارد.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به جایگاه دریاچه اورمیه در جغرافیای جهان، ادامه داد: این دریاچه یکی از مهم‌ترین دریاچه‌های دنیا است که از نظر زیست محیطی نیز از قبل حائز اهمیت بوده است، بنابراین اگر از طریق مجامع بین‌المللی بتوانیم از کشاورزان حاشیه آن حمایت کنیم و مانع از برداشت بی‌رویه آب ازمنابع چاهی شویم و سعی کنیم حوزه کشاورزی را با استناد به تجارب کشورهای توسعه‌یافته به گونه‌ای مدیریت کنیم که آب‌های سطحی به سمت دریاچه هدایت شود، می‌توانیم روند احیای آن را تسریع بخشیم.

وی تصریح کرد: خشکی دریاچه اورمیه معضل ناخوشایندی بود که در کشور اتفاق افتاد که رفع آن نیز به تامین هزینه سنگینی نیاز دارد، بنابراین همکاری سایر کشورها می‌تواند در قالب بهره‌مندی از تجارب و مطالعاتی که در این زمینه وجود دارد، صورت بگیرد، ضمن اینکه می‌توانیم در این مورد از منابع مالی بین‌المللی نیز بهره‌مند شویم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به دلایل خشکی دریاچه اورمیه یادآورشد: خشکی این دریاچه حاصل تغییر اقلیم، تغییر الگو و افزایش سطح کشاورزی بدون توجه به آمایش سرزمین بوده که هم به نسل فعلی و هم نسل آینده آسیب جدی وارد خواهد  کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، در تشریح جزییات سوءمدیریت قبل در روند احیای دریاچه اورمیه، تاکید کرد: بی‌تردید احداث سدها باید با مطالعه انجام شده و در توسعه کشاورزی و هجوم آوردن به منابع آب‌های زیرزمینی دقت بیشتری می‌شد که این موضوع نیز در حوزه اختیارات وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی قرار دارد.