پایان قطعی‌های مکرر آب در تبریز
پایان قطعی‌های مکرر آب در تبریز

آب شرب سومین کلانشهر بزرگ ایران با پمپاژ از زرینه‌رود تأمین می‌شود پایان قطعی‌های مکرر آب در تبریز بیتا میرعظیمی- فرزاد ملازاده در روزهای اخیر قطعی‌های مکرر و طولانی مدت آب شرب، امان مردم تبریز را بریده؛ اهالی شهرک‌های باغمیشه، نصر، رشدیه، ولی امر، فرشته و… از اواسط مرداد تاکنون با قطعی و افت فشار […]

آب شرب سومین کلانشهر بزرگ ایران با پمپاژ از زرینه‌رود تأمین می‌شود

پایان قطعی‌های مکرر آب در تبریز

بیتا میرعظیمی- فرزاد ملازاده

در روزهای اخیر قطعی‌های مکرر و طولانی مدت آب شرب، امان مردم تبریز را بریده؛ اهالی شهرک‌های باغمیشه، نصر، رشدیه، ولی امر، فرشته و… از اواسط مرداد تاکنون با قطعی و افت فشار آب، دست و پنجه نرم می‌کنند.

آب شرب به یکباره و گاه بدون اطلاع قبلی، قطع شده و کلافگی ناشی از بی‌آبی، گرمای طاقت فرسای ۴۰ درجه سانتی گراد را برای شهروندان تبریزی دوچندان می‌کند.

طبق گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی به «ایران»، سد نهند به‌عنوان یکی از منابع تأمین آب شرب تبریز، کاملاً از مدار خارج شده و آبرسانی به برخی از شهرک‌های شمال شهر را دچار مشکل کرده است.

اگرچه شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی اقدام به پمپاژ آب از مرکز شهر به سمت شهرک‌ها کرده اما همین اقدام، موازنه و سیستم هیدرولیک شبکه و تنظیمات آن را به‌هم ریخته و مشکلاتی نظیر قطعی آب و افت فشار در برخی از شهرک‌های کلانشهر تبریز را ایجاد کرده است. قطعی‌هایی که طبق گفته برخی از شهروندان تبریزی به «ایران»، طولانی و بدون اعلام قبلی بوده است. گاهی آب قطع شده و گاهی فشار کم است.

هر چه هست مردم تبریز در چند هفته اخیر روزهای سختی را سپری کرده و خواستار تعیین تکلیف وضعیت آبرسانی در محله‌های خود هستند.«نهند» از مدار بهره‌برداری خارج شد

«محمد خانی» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی، با اشاره به ۴ منبع خط آبرسانی به کلانشهر تبریز زرینه رود (۵۵ درصد)، سد نهند (۱۳ درصد)، چاه‌های دامنه سهند (۳۱ درصد) و قنات‌ها (۱ درصد) به «ایران» می‌گوید: «سد نهند به‌عنوان یکی از منابع مهم تأمین آب شرب تبریز، به‌دلیل خشکسالی از مدار بهره‌برداری خارج شده و طی ۲۰ سال گذشته برای اولین بار کاملاً خشک شده است.

به گونه‌ای که در فروردین ماه سال‌جاری، به جای ۲۴ میلیون مترمکعب، تنها ۴ میلیون مترمکعب آب داشته و کاملاً مشخص بود که امسال هیچ آورده‌ای نخواهد داشت.

در همین راستا، شرکت آب و فاضلاب استان به همراه شرکت آب-منطقه‌ای اقدام به تأمین طرح‌های جایگزین آب نهند کرده و تلاش کرده است تا با اقدامات پیش‌دستانه مشکلات احتمالی در تأمین آب شرب کلانشهر تبریز را حل و فصل کند».

وی با اشاره به اینکه کلانشهر تبریز هیچ مشکلی از نظر تأمین آب شرب نداشته و عمده مشکل این شهر توزیع آب شرب است، می‌گوید: «پیشتر آب سد نهند از بالادست به ۶ شهرک شمالی وارد شده و طراحی شبکه از بالادست به سمت پایین بود.

حال با خشکیدگی «نهند»، ما با یک اختلاف ارتفاع بالای ۲۸۰ متر مواجه شده و مجبوریم از داخل شهر تبریز با کمک ایستگاه‌های پمپاژ، آب شرب را به‌صورت معکوس به شبکه بازگردانیم.

این پروژه با هدف تأمین کسری ۹۰۰ لیتر بر ثانیه آب تبریز بلافاصله آغاز شد و با تلاش کارکنان شرکت، پروژه سه ساله ظرف مدت کمتر از سه ماه آماده بهره‌برداری قرار گرفته است. هرچند که پمپاژ آب، موازنه شبکه را بر هم زده و سیستم هیدرولیک شبکه و تنظیمات آن را به هم ریخته است. باید خاطرنشان کرد که این تنظیمات، زمان‌بر بوده و تا چند روز آینده آبرسانی به تعادل خواهد رسید».

تأمین آب شرب از «زرینه رود»

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی تأکید می‌کند:« در حال حاضر در تبریز کسری تولید آب وجود نداشته و منابع آب جدیدی ایجاد کرده و جایگزین سد نهند کرده‌ایم.

اکنون آب شرب کل شهر تبریز به روش پمپاژ از زرینه‌رود تأمین می‌شود. در حقیقت ما با خشکی سد نهند، ۹۰۰ لیتر در ثانیه آب از دست داده و شاهد ۷۰۰ لیتر در ثانیه، افت سطح تمامی چاه‌ها هستیم.

البته مسیرهای انتقال آب در شهر تغییر کرده و امکان انتقال آب به شمال شهر را دچار مشکل کرده است. برای رفع این مشکل اقدام به احداث چندین ایستگاه پمپاژ در شهر کرده‌ایم که این اقدام تبعاتی داشته و مشکلاتی نظیر افت فشار یا قطعی آب را برای شهروندان عزیز ایجاد کرده است.

ما در حال حاضر ۸۰ درصد مسیر را طی کرده و در انتهای تنظیمات قرار داریم. به شهروندان عزیز تبریزی نیز قول می‌دهیم که امروز قطعی‌های مکرر پایان یافته و تا ۳۱ مردادماه مشکل آبرسانی به برخی از شهرک‌ها برطرف می‌شود».

ضرب‌الاجل استاندار به مسئولان

اما برای حل مشکل آبرسانی در تبریز، همه مسئولان استان آذربایجان شرقی پای کارند.

صبح روز سه‌شنبه، استاندار آذربایجان شرقی، در شهرک‌های باغمیشه، نصر و مرزداران شهر تبریز حضور پیدا کرده و بر رفع سریع مشکل قطعی آب در شهرک‌ها تأکید کرد. طبق گفته محمد عزیزی راد، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری آذربایجان شرقی به «ایران»،عابدین خرم، در یک بازدید میدانی که ۲ ساعت به طول انجامید، در جمع مردم حضور پیدا کرده و با دقت و حوصله به حرف‌ها و درددل آنها گوش داد.

استاندار در این بازدیدها، ضرب‌الاجلی را تعیین کرده و تأکید کرد تا آخر هفته جاری باید اقدامات مرتبط با پمپاژ آب از قسمت غربی شهر به سمت شرق (شهرک‌های شمالی) انجام شود.

وی همچنین از فرایند اتصالات و لوله‌گذاری لوله ۱۷۵ لیتر در ثانیه‌ای در محلات موردنظر بازدید میدانی به عمل آوردند.

امروز قرار است استاندار آذربایجان شرقی، بازدید میدانی دیگری از عملیات به عمل آورد؛ عملیاتی که با اتمام آن، مشکل تأمین آب شرب در شهرک باغمیشه، رفع خواهد شد.

پمپاژ آب به بالادست

محمد عزیزی راد، تصریح می‌کند: «شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی در تلاش است تا علاوه بر پمپاژ آب از مناطق پایین دست به سمت بالا، عملیات آبرسانی برای محلاتی نظیر باغمیشه را با تانکرها انجام دهد که امیدواریم امروز با پیگیری‌های اداره کل آب و فاضلاب استان، مشکل تأمین آب شرب برطرف شود».

طبق گفته مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری آذربایجان شرقی، کاهش بارندگی‌ها تأمین آب شرب بخشی از شهرک‌های شمالی تبریز را که پیشتر از طریق سد نهند تأمین می‌شد با مشکل مواجه کرده است. حال با انجام عملیات لوله‌گذاری از منتهی‌علیه شمال شرق شهرک مرزداران، ظرفیت تأمین آب شهرک باغمیشه از ۲۰ لیتر در ثانیه به ۱۷۵ لیتر افزایش پیدا می‌کند که این میزان می‌تواند حتی تا ۲۵۰ لیتر در ثانیه نیز ارتقا پیدا کند. با اتمام این پروژه، مشکل قطع و وصل آب شرب در این مناطق بزودی برطرف خواهد شد. 

بــــرش

مدیرعامل شرکت آبفای استان آذربایجان شرقی به «ایران» می‌گوید: «میانگین مصرف آب در تبریز و دیگر شهرستان‌های استان ۹۰ لیتر بالاتر از کشور و حدود ۲۵۰ لیتر در روز است که صرفه‌جویی ۱۰ تا ۱۵ درصدی می‌تواند آبفای شهرستان را در تأمین و توزیع آب شرب سالم یاری کند».