پایش مصرف کالاهای فرهنگی توسط مرکز پژوهش‌های شورا انجام گیرد
پایش مصرف کالاهای فرهنگی توسط مرکز پژوهش‌های شورا انجام گیرد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تبریز جایگاه خود را در گفتمان‌سازی از دست داده است، گفت: تبریز با پیشینه‌ای قابل توجه در مکاتب مختلف هنری، رفته رفته جایگاه خود را از دست داده و تهی از اندیشه می‌شود. سید محمدحسین بلاغی صبح امروز با حضور در شورای اسلامی شهر تبریز اظهار […]

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تبریز جایگاه خود را در گفتمان‌سازی از دست داده است، گفت: تبریز با پیشینه‌ای قابل توجه در مکاتب مختلف هنری، رفته رفته جایگاه خود را از دست داده و تهی از اندیشه می‌شود.

سید محمدحسین بلاغی صبح امروز با حضور در شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: ما گرفتار رویدادهایی شدیم که ما را از جریان سازی دور کرده است و رویدادهایی که در خدمت جریان نباشند، فایده ای جز اتلاف منابع مالی ندارند.

بلاغی با بیان اینکه باید به سمت تشکیل هسته‌های مردمی اندیشمند برویم، افزود: باید پایش مصرف کالای فرهنگی در شهر از طریق مراکز و یا مرکز پژوهش‌های شورا انجام گیرد تا بر اساس آن برنامه ریزی شود.

وی بر ضرورت بازنگری در مدیریت فرهنگی استان و شهر تبریز تاکید کرد و گفت: تصدی گری دولتی، به معنی فاصله گرفتن از فرهنگ و هنر مردمی است. امروز از جریان مردم‌محور فرهنگ و هنر فاصله گرفته‌ایم در حالی که قرار بود از ظرفیت مردم در این حوزه استفاده کنیم. به طور مثال هیات‌های حسینی که دست مردم هستند، برآورد مثبتی در فرهنگ حسینی دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه تمام ابزارهای رسانه‌ای جهان در حال حمله به ارزش‌های جامعه هستند، تصریح کرد: عدالت فرهنگی تنها به معنی ایجاد و احداث مراکز فرهنگی نیست، بلکه جایگاه دادن به فرهنگ و هنر مردمی نیز حائز اهمیت است.

بلاغی از تلاش برای ایجاد قرارگاه فرهنگی، هنری و رسانه‌ای با کمک شهرداری و شورای اسلامی شهر تبریز خبر داد و افزود: همواره به صورت جزیره‌ای عمل کرده و هم‌افزایی کمتری نداریم. باید هسته‌های مردمی هنری و فرهنگی را پای کار آورده و از تصدی گری فاصله بگیریم. باید در خصوص ذائقه‌شناسی، مردم محوری و کار جمعی اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم.

وی بر لزوم تعامل و هماهنگی بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تبریز تاکید کرد و گفت: خواهشمندم در برنامه ریزی فرهنگی شهر، نقشه سازمانی فرهنگی کشور مد نظر قرار گیرد. انجمن‌های علمی فرهنگی و هنری و ادبی شهر که به صورت رسمی از وزارت ارشاد مجوز گرفته‌اند، خواهشمندم در برون سپاری امور از ظرفیت این انجمن‌ها استفاده شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: اصفهان، ۱۷ سالن سینمایی در سطح شهر دارد که سالن‌های دو منظوره سینما – فرهنگسرا است. در تبریز نیز، حوزه هنری آماده تبدیل فرهنگسراهای سطح شهر به سینما است.

بلاغی با قدردانی از شهرداری در خصوص اقدامات انجام یافته برای ساماندهی مقبره الشعرا، گفت: از شهردار تشکر می‌کنم که عملیات عمرانی صفه جنوبی را آغاز کردند، خواهشمندم تمامی فضای بیرونی به علاوه پارک این مجموعه را به اتمام برسانند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی افزود: ۱۵ هزار مترمربع زیربنای فرهنگی مقبره‌الشعرا است که اگر شهرداری بودجه ای در نظر بگیرد، به اتمام می‌رسد.

بلاغی خاطرنشان کرد: در مورد ایجاد فرهنگسرای رسانه نیز تشکر ویژه‌ای دارم و امیدوارم در مدیریت این فرهنگسرا ارشاد نیز دخیل باشد.