پورمحمدی فردی شناخته‌شده است/ آذربایجان‌شرقی جایگاه خاص و ویژه‌ای در کشور دارد
پورمحمدی فردی شناخته‌شده است/ آذربایجان‌شرقی جایگاه خاص و ویژه‌ای در کشور دارد

به گزارش تایسیز اذربایجان تبریز برای کشور شهری مهم به‌شمار می‌رود که در پیروزی انقلاب و سایر وقایع مهم از جمله پیروزی مشروطه و دوران دفاع مقدس نقش اساسی را داشته است. به گزارش نصر، رئیس جمهور در جلسه امروز (چهارشنبه) هیأت دولت با اشاره به انتخاب «محمدرضا پورمحمدی» به عنوان استاندار آذربایجان‌شرقی، وی را […]

به گزارش تایسیز اذربایجان

تبریز برای کشور شهری مهم به‌شمار می‌رود که در پیروزی انقلاب و سایر وقایع مهم از جمله پیروزی مشروطه و دوران دفاع مقدس نقش اساسی را داشته است.

به گزارش نصر، رئیس جمهور در جلسه امروز (چهارشنبه) هیأت دولت با اشاره به انتخاب «محمدرضا پورمحمدی» به عنوان استاندار آذربایجان‌شرقی، وی را فردی شناخته شده در این استان و از اساتید دانشگاه برشمرد و اظهار داشت: تبریز برای کشور شهری مهم به‌شمار می‌رود که در پیروزی انقلاب و سایر وقایع مهم از جمله پیروزی مشروطه و دوران دفاع مقدس نقش اساسی را داشته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی با بیان اینکه امروز تبریز مرکز تجارت، گردشگری، صنعت، فناوری و فعالیت‌های ورزشی کشور است، گفت: آذربایجان‌شرقی و تبریز، جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد و ما همواره به غیرت، ایستادگی و مقاومت، مردم آذربایجان نسبت به اسلام و ایران افتخار می‌کنیم.

روحانی افزود: امیدواریم استاندار جدید استان به خوبی بتواند توقعات مردم را برآورده کرده و موانع و مشکلاتی که در زندگی مردم و تولید، اقتصاد و ارتباط با کشورهای همسایه وجود دارد را برطرف کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: یکی از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم این است که با احیاء دریاچه ارومیه در منطقه آذربایجان و شمال‌غرب ایران زندگی را تا حد زیادی برای مردم تضمین کرد، چرا که اگر این دریاچه رها شده بود و دولت اقدامات فعال خود را انجام نداده بود، امروز این دریاچه خشک شده بود و گرد و غبار نمکی کل منطقه را فرا گرفته بود.

روحانی ادامه داد: استاندار پیشین آذربایجان‌شرقی در جلسه‌ای عنوان کرد که دولت کار مهمی را با احیاء دریاچه ارومیه در این منطقه انجام داده است، چرا که پیش از تصمیم دولت برای احیاء این دریاچه مهاجرت از تبریز و آذربایجان‌شرقی آغاز شده بود و برخی مردم بخاطر مشکلاتی که خشک شدن دریاچه ارومیه برای زندگی و محصولات کشاورزی به‌وجود می‌آورد، از این استان می‌رفتند و هیچ‌کس حاضر به سرمایه‌گذاری در این استان نبود، اما آن زمانی که دولت، فعالیت‌های خود را آغاز کرد و به مردم اطمینان داد، تعدادی از کسانی که مهاجرت کرده بودند، بازگشتند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه خوشبختانه امروز با دولت‌های همسایه از جمله جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق که به نوعی با استان آذربایجان‌شرقی همجوار هستند، روابط خوب و نزدیکی داریم، افزود: توسعه روابط دوستانه با همسایگان شرایط را برای فعالیت در استان‌های منطقه آذربایجان تسهیل و فراهم کرده است که باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به انتخاب استانداران جدید برای چهار استان مرزی آذربایجان‌شرقی، مازندران، خراسان جنوبی و خراسان شمالی از سوی هیأت وزیران، گفت: استان‌های مرزی کشور در شرایط تحریم مسوولیت و بار سنگین ویژه‌ای بر عهده دارند.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه باید در راستای گسترش تبادلات مرزی و توسعه و فعال‌تر کردن بازارچه‌های مرزی تلاش کنیم، گفت: چند روز گذشته تصمیمی در راستای ارائه تسهیلات در مناطق آزاد اتخاذ کردیم تا به واسطه آن در موارد مشخص شده بدون انتقال ارز، بتوانند فرآیند واردات در این مناطق را داشته باشند.

رئیس جمهور ادامه داد: باید در آینده برای بازارچه‌های مرزی هم تسهیلاتی در حدی که نیاز باشد، ‌قائل شویم تا بانک مرکزی هم بتواند مدیریت خود را به خوبی اعمال کند.

روحانی با بیان اینکه استان‌های مرزی باید تبدیل به تامین‌کننده و دپوی کالاهای مورد نیاز کشور به ویژه مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها شوند، گفت: تولید به ویژه در بخش صنعت و خدمات بسیار حائز اهمیت است که گاهی نیاز به مواد، کالا و خدمات خارجی دارد و باید تسهیلات لازم در این راستا را فراهم کنیم تا به واسطه آن تولید در کشور، فعال شود.

رئیس جمهور اظهارداشت: استان‌های مرزی باید با فعال کردن بازارچه‌های مرزی و توسعه مناسبات تجاری با کشورهای همسایه در مسیر مبارزه با تحریم تلاش کنند و برخی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم توسط این استان‌ها حل و فصل شود.

وی با بیان اینکه در همه این استان‌ها تنوع قومی و مذهبی وجود دارد که بسیار حائز اهمیت است، گفت: استان‌هایی که دارای تنوع قومی هستند در حقیقت باید این تنوع را یک فرصت دانسته و به هیچ عنوان نباید آن را به عنوان یک تهدید تلقی کرد.