پیش‌بینی بسته شدن راه‌های روستایی مناطق سردسیر آذربایجان‌شرقی
پیش‌بینی بسته شدن راه‌های روستایی مناطق سردسیر آذربایجان‌شرقی

پیش‌بینی بسته شدن راه‌های روستایی مناطق سردسیر آذربایجان‌شرقی رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: اولین برف پاییزی فراگیر در روز پنجشنبه این هفته احتمال دارد راه‌های روستاهای مناطق کوهستانی و سردسیر استان را ببندد. محمد امیدفر، روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه سامانه بارشی جدید از بعد […]

پیش‌بینی بسته شدن راه‌های روستایی مناطق سردسیر آذربایجان‌شرقی

پیش‌بینی بسته شدن راه‌های روستایی مناطق سردسیر آذربایجان‌شرقی

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: اولین برف پاییزی فراگیر در روز پنجشنبه این هفته احتمال دارد راه‌های روستاهای مناطق کوهستانی و سردسیر استان را ببندد.

محمد امیدفر، روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه سامانه بارشی جدید از بعد از ظهر روز چهارشنبه وارد استان می شود، افزود: این سامانه موجب بارش باران و برف در مناطق مختلف استان می شود.

وی اظهار داشت: فعالیت اصلی این سامانه از روز پنجشنبه در استان آغاز می شود و از روز جمعه از فعالیت آن کاسته شده و از روز شنبه به تدریج از سطح استان خارج می شود.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: این سامانه همچنین موجب کاهش نسبی ۲ تا ۵ درجه ای دمای استان شده و در مناطق گرمسیر، آبگرفتگی معابر و در مناطق سردسیر کاهش دید، اختلال در عبور و مرور خودروها در راه های ارتباطی به ویژه گردنه ها و جاده های کوهستانی و لغزندگی معابر و جاده ها را به دنبال دارد.

امیدفر،  به مسافران و رانندگان توصیه کرد، از سفرهای غیرضروری در این روزها اجتناب کرده و در صورت ضرورت در کنار رعایت نکات ایمنی خودروهای خود را به تجهیزات زمستانی مجهز کنند.

وی همچنین انجام اقدامات به موقع در خصوص برف روبی و نمک پاشی راه های ارتباطی، مدیریت در توزیع و مصرف حامل های انرژی و توجه به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی را خواستار شد.

امیدفر، ادامه داد: در زمان کنونی( ۱۰ و ۵۵ دقیقه) جلفا با ۱۱ و اهر با ۲ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرمترین و سردترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز ۶ درجه بالای صفر است. 

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.