چندوچون حفاظت از درخت نارونِ ثبت ملی مراغه
چندوچون حفاظت از درخت نارونِ ثبت ملی مراغه

به گزارش تایسیزنیوز، درخت نارون محله دروازه مراغه که در ردیف آثار طبیعی – ملی کشورمان قرار دارد، هرازگاهی مورد تعدی قرار می‌گیرد و هربار در خصوص حفاظت از آن مواردی در افکار عمومی و شبکه‌های اجتماعی نقل می‌شود؛ بدون اینکه اقدامی عملی در پیش گرفته شود.  وجود این درخت سرسبز و تنومند نه تنها […]

به گزارش تایسیزنیوز، درخت نارون محله دروازه مراغه که در ردیف آثار طبیعی – ملی کشورمان قرار دارد، هرازگاهی مورد تعدی قرار می‌گیرد و هربار در خصوص حفاظت از آن مواردی در افکار عمومی و شبکه‌های اجتماعی نقل می‌شود؛ بدون اینکه اقدامی عملی در پیش گرفته شود. 

وجود این درخت سرسبز و تنومند نه تنها قدمت و هویت محله دروازه را به رخ می‌کشد، بلکه برای دوستداران محیط زیست و حتی بسیاری از افراد مذهبی نیز از اهمیت ویژه برخوردار است.

زیرا طی سده‌های اخیر، آیین‌های عزاداری ماه محرم از جمله پرده‌خوانی و نقاله‌خوانی در اطراف این درخت کهنسال برگزار شده و انجام ورزش‌های پهلوانی و پخت غذاهای نذری نیز هویتی مذهبی به این مکان بخشیده است.

مدیرعامل انجمن حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی مراغه می‌گوید: این درخت هیچ آزاری به کسی نرسانده و مردم نیز همواره از سرسبزی، زیبایی و سایه آن بهره گرفته‌اند.

«علی مشتاق‌پور» با تاکید بر اینکه این موجود زنده نباید مورد بی‌مهری قرار بگیرد، اضافه کرد: برخی‌ها طی سال‌های گذشته سوخت فسیلی زیر درخت تخلیه کرده بودند تا خشک شود و گاهی نیز شاخ و برگهایش را خودسرانه قطع می‌کنند یا تنه آن‌ را آتش می‌زنند.

وی ادامه داد: متاسفانه شهروندان مراغه‌ای بجز چند نفر معدود، عکس‌العملی در برابر آسیب رسیدن به این درخت نشان نمی‌دهند و شاهد خبرهای ناگواری از وضعیت این درخت زیبا در مرکز یکی از قدیمی‌ترین میدان‌های شهر هستیم.

وی از جوانان محله بزرگ دروازه خواست همانگونه که طی سالیان دور گذشته از این درخت حفاظت شده، از این پس هم از کهنسال‌ترین موجود زنده شهر مراقبت کنند.

اهمیت درخت نارون محله دروازه به خوبی معرفی نشده است

رییس اداره محیط زیست مراغه نیز با اشاره به اینکه درخت نارون محله دروازه از سوی میراث فرهنگی در ردیف آثار طبیعی – ملی کشور به ثبت رسیده، بیان کرد: متاسفانه اهمیت این درخت در جامعه به خوبی معرفی نشده و شکستن شاخ و برگ آن در کنار روشن کردن آتش در زیر درخت، موجب آسیب رسیدن به آن شده است.

«غلامرضا زارع» تاکید کرد: ایجاد فضای رشد، حفاظت و جلوگیری از دخل و تصرف در رشد و نمو این درخت ضروری است زیرا این درخت دارای ویژگی‌ها و هویت‌های تاریخی است.

وی اتخاذ تدابیر از سوی میراث فرهنگی و شهرداری را خواستار شد و افزود: نباید اطراف این درخت به پارکینگ تبدیل شود زیرا به شکسته شدن شاخ و برگ‌های آن منجر می‌شود.

وی افزود: اصولا محوطه پیرامونی این درخت باید با منظری زیبا طراحی و احداث شود تا جلوه‌ای از تاریخ و تمدن شهر تاریخی مراغه باشد.

وقتی توپ به زمین مدیریت شهری انداخته می‌شود

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراغه نیز آسیب‌های اخیر این درخت را تایید کرده و بیان می‌کند: اخیرا با مجموعه مدیریت شهری در زمینه حفاظت از این درخت گفت‌وگو داشتیم.

«جواد محرم‌پور» افزود: این اثر ثبتی در فضایی قرار دارد که برای حفاظت از آن شهرداری باید سازه‌هایی ایجاد کند تا دسترسی به آن محدودتر شود.

وی اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی مردم در خصوص اهمیت این درخت را یادآوری کرد و ادامه داد: همه باید دست در دست هم بدهند تا از این میراث طبیعی و ملی حفاظت شود و هیچ نهادی به تنهایی قادر به حفاظت از این درخت نیست.

در خصوص قدمت این درخت نقل‌قول‌های متعددی بیان می‌شود تا جایی که در پرونده ثبتی درخت عمر بالای ۶۰۰ ساله برای آن متصور بوده‌اند اما مردم محلی از سن بالای هزار ساله و برخی از کارشناسان محیط زیست از عمر چندین هزار ساله آن سخن به میان می‌آورند.

تصویری قدیمی از این درخت نیز وجود یک باجه تلفن و شیر آب را در کنارش نشان می‌دهد؛ «عمو سیف‌الله» با قد خمیده کنار باجه تلفن، مغازه سبزی‌فروشی دارد و در قسمت راست تصویر نیز مردی مشغول خوردن آب است.