کارگروه شناسایی و ارزیابی ساختمان‌های ناایمن در آذربایجان‌شرقی تشکیل شد
کارگروه شناسایی و ارزیابی ساختمان‌های ناایمن در آذربایجان‌شرقی تشکیل شد

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی گفت: کارگروه شناسایی و ارزیابی ساختمان‌های ناایمن با اولویت کلان‌شهر تبریز در استان تشکیل شده است. محمد هنربر اظهار کرد: این کارگروه به دستور رییس جمهوری و وزیر کشور و با همت استاندار آذربایجان شرقی تشکیل شده که در قالب کمیته کارشناسی فعالیت می کند و به مجتمع های تجاری، […]

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی گفت: کارگروه شناسایی و ارزیابی ساختمان‌های ناایمن با اولویت کلان‌شهر تبریز در استان تشکیل شده است.

محمد هنربر اظهار کرد: این کارگروه به دستور رییس جمهوری و وزیر کشور و با همت استاندار آذربایجان شرقی تشکیل شده که در قالب کمیته کارشناسی فعالیت می کند و به مجتمع های تجاری، مسکونی، اداری و بیمارستان ها در زمینه رعایت نکات ایمنی در ساخت و ساز نظارت می کند.

وی افزود: در صورت ناایمن بودن ساختمان های یاد شده در سامانه تخصصی ثبت و بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری ها اخطار رفع خطر داده می شود.

وی بر توجه به پیشگیری و ایمنی به منظور کاهش بار تلفات مالی و جانی حوادث تاکید کرد و گفت: برای فرهنگ سازی در این خصوص از رسانه ها انتظار بیشتری داریم.

هنربر ادامه داد: پیشگیری، آمادگی و آگاه سازی در تمام حوادث اعم از زلزله، سیل، آتش سوزی، فرونشست و حوادث جاده ای مورد تاکید و اولویت استاندار آذربایجان شرقی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در قالب طرح بازآفرینی اقداماتی آغاز شده و منازل مسکونی به تعداد ۲۴۰ واحد در منطقه «اسدگولی» آماده شده و هفت هزار واحد در «شهرک جوانان» تبریز نیز در حال آماده سازی برای تحویل به ساکنان بخش پهنه شمالی این شهر است.

هنربر با بیان اینکه امکان در جا مقاوم سازی سکونت گاه های مناطق حاشیه نشین در روی گسل وجود ندارد، یاداور شد: اقدامات خوبی در حال انجام است ولی کافی نیست البته برای تسریع در موضوع انتقال همکاری مردم نیز بسیار مهم است.

وی ادامه داد: نظارت بر ساخت و سازها در سایر نقاط استان و تبریز باید توسط شهرداری ها و نظام مهندسی انجام شود و بر اساس آئین نامه ۲۸۰۰ استانداردهای الزام آور ارایه شده و در مصوبات ستاد پیشگیری نیز ابلاغ شده است.

هنربر اضافه کرد: عدم ساخت و ساز بر روی گسل ها، رعایت اصول ساخت و ساز در حریم گسل ها و عدم ساخت و ساز های بلند مرتبه در خیابان های کم عرض از جمله این الزامات است.

وی کاهش بیش از ۵۰ درصدی بارش ها و کم آبی در آذربایجان شرقی را از دیگر مشکلات اساسی در استان عنوان کرد و افزود: مدیریت بهینه مصرف و همکاری مردم در مصرف درست آب یکی از موضوعاتی است که از مردم توقع و از رسانه ها نیز در جهت آگاه سازی و فرهنگ سازی مصرف بهینه آب انتظار همکاری داریم.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی همچنین گفت: مسمومیت های ناشی از منواکسیدکربن یکی دیگر از حوادث استان است که نیاز به رعایت نکات ایمنی از طرف مردم و فرهنگ سازی رسانه ها در این خصوص دارد.

هنربر استفاده از دودکش های استاندارد، بازبینی مستمر دودکش ها، استفاده از بخاری ها و پکیج های استاندارد را از جمله راهکارهای کاهش مرگ های خاموش در فصل سرما عنوان کرد و افزود: ممانعت از تولید و فروش محصولات و بخاری های غیراستاندارد توسط سازمان صمت، اداره کل استاندارد، اتاق اصناف و همین طور تایید ایمنی ساختمان ها و تایید محل و ایمنی دودکش ها با نظارت کارشناسان و نظام مهندسی از جمله اقداماتی است که باید انجام شود که البته برخی انجام شده است.

محمد عزتی، سرپرست معاونت شهرسازی شهرداری تبریز از شناسایی ۲۰۰ ساختمان ناامن در تبریز خبر داده است اما به گفته علیرضا زبردست، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز آمار ساختمان‌های ناایمن در این شهر بالاست .