کشف سه غار توسط غارنوردان بنابی
کشف سه غار توسط غارنوردان بنابی

به گزارش تایسیز اذربایجان  فریدون وحدانی با اشاره به گزارش اهالی روستاهای ساکن در اطراف این غارها و گروه غارشناسی بناب افزود: پس از جمع آوری اطلاعات میدانی و شناسایی و آشنایی با موقعیت جغرافیایی منطقه و با هماهنگی اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان چاراویماق و بناب، در طول یک ماه موفق به شناسایی و […]

به گزارش تایسیز اذربایجان  فریدون وحدانی با اشاره به گزارش اهالی روستاهای ساکن در اطراف این غارها و گروه غارشناسی بناب افزود: پس از جمع آوری اطلاعات میدانی و شناسایی و آشنایی با موقعیت جغرافیایی منطقه و با هماهنگی اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان چاراویماق و بناب، در طول یک ماه موفق به شناسایی و اکتشاف و نقشه برداری از این سه غار شدند.

وحدانی در خصوص اهمیت غارهای کشف شده خاطر نشان کرد: این غارها بکر و دست نخورده و از لحاظ زمین شناسی این منطقه جزو منطقه های کارست و فرسایشی بوده و مستعد برای غارشناسی و غارنوردی هستند.

سرپرست گروه غار و غارشناسی شهرستان بناب عنوان کرد: از نظر غارشناسی این غارها جزو غارهای زنده منطقه آذربایجان محسوب می شوند و تزئینات داخلی این غارها بسیار زیبا و دست نخورده است.

وحدانی ادامه داد: از نظر گردشگری این سه غار جزو غارهای فنی محسوب می شوند و بازدید از آنها برای گردشگران توصیه نمی شود.

وی یادآور شد: یکی از این غارها با نام ‘ساری قایا’ جزو غارهای زیبای آذربایجان به شمار می رود که از لحاظ تزئینات داخلی دارای استلاگمیت ها، ستونها و مرواریدها و دو حوض در داخل تالار سپهر می باشند.

وحدانی اظهار کرد: از لحاظ زیبا شناختی و تزئینات داخلی این غار با غار ‘دوکچی’ بوکان که عروس غارهای شمال غرب ایران شمرده می شود قابل مقایسه است.

شهرستان چاراویماق با ۳۱ هزار نفر جمعیت در ۱۵۰ کیلومتری جنوب شرقی تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است