کمیته مجازی شطرنج در آذربایجان شرقی ایجاد می‌شود
کمیته مجازی شطرنج در آذربایجان شرقی ایجاد می‌شود

کمیته مجازی شطرنج در آذربایجان شرقی ایجاد می‌شود رییس هیات شطرنج آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی و شیوع کرونا شطرنج بازان شعار ورزش در خانه را محقق کردند، گفت: درصدد ایجاد کمیته مجازی برای برگزاری مسابقات آنلاین هستیم. سید وحید میرزاده شامگاه پنجشنبه در نشست خبری با اشاره به حضور ۲ […]

کمیته مجازی شطرنج در آذربایجان شرقی ایجاد می‌شود

کمیته مجازی شطرنج در آذربایجان شرقی ایجاد می‌شود

رییس هیات شطرنج آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی و شیوع کرونا شطرنج بازان شعار ورزش در خانه را محقق کردند، گفت: درصدد ایجاد کمیته مجازی برای برگزاری مسابقات آنلاین هستیم.

سید وحید میرزاده شامگاه پنجشنبه در نشست خبری با اشاره به حضور ۲ ساله خود به عنوان سکاندار هیات شطرنج آذربایجان شرقی افزود: هیات شطرنج استان در این مدت با همکاری سه کمیته مسابقات، کمیته مربیان – آموزش و کمیته داوران ۱۳۳ مسابقه در قالب مسابقات هفتگی، ماهانه و مناسبت های مختلف برگزار کرد.

رییس هیات شطرنج آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: هیات شطرنج استان میزبان ۳۰ مسابقه شطرنج آموزش و پرورش بود و ۲ دوره مسابقه با نام پیامبر اعظم (ص) و با حضور ۴۱۷ ورزشکار از ۱۳ استان در شهر تبریز برگزار کرد.

وی همچنین گفت: مسابقات شطرنج با حضور ۲۱۳ ورزشکار در شهر تبریز و همچنین در شهرستان های مرند، سراب و صوفیان به ترتیب ۳ و ۲ دوره برگزار شد .

میرزاده با اشاره به درخشش شطرنج بازان استان در میدان های کشوری و بین المللی عنوان کرد: در سال ۹۸ امیر رضا پور آقابالا زر ۱۶ سال مقام سوم را کسب کرد که به دنبال آن با تیم ملی به مسابقات جهانی کشور ترکیه و همچنین حمیدرضا پور ابراهیمی زیر ۱۴ سال با دعوت به تیم ملی به مسابقات آسیایی اعزام شد که هم در بخش استاندارد و هم در بخش برق آسا مدال طلا را کسب کرد و در مسابقات لیگ برتر شطرنج بعد از کناره گیری شهرداری تبریز از ورزش قهرمانی، با نام دانشگاه چرخ نیلوفری و با نفرات بومی استان در جایگاه سوم کشوری ایستادیم.

وی در مورد مسابقات شطرنج بانوان اظهار کرد: قبل از ورود بیماری کرونا تصمیم به برگزاری مسابقات هفتگی مختص بانوان در روزهای سه شنبه هر هفته داشتیم که نتوانستیم اجرا کنییم .

وی افزود: در ۲ سال گذشته ۲ مسابقه شطرنج مادر و دختری را برگزار کردیم که در این خصوص با استقبال پرشور علاقه مندان روبرو  شدیم، همچنین در بخش داوران بانوان در سطح استان علاوه بر نفرات مستعد ۲ داور بین المللی فعالیت می کیند.

میرزاده اعلام کرد: چهار داور بین الملی و پنج داور فیده و ۲ داور درجه ۲ در سطح استان داریم .

وی با اشاره به برگزاری مسابقات ۲ هزار و ۵۰۰ نفری در پارک ائل گولی تبریز برگزار شد، گفت: این مسابقه به نام شهرداری تبریز تمام شد ولی کل زحمات برگزاری این مسابقه بر عهده هیات شطرنج استان بود و طبق گفته مسولین وقت شهرداری حدود ۷ میلیارد ریال برای این مسابقه هزینه شده بود ولی تا کنون حق الزحمه داوران و عوامل هیات شطرنج پرداخت نشده است.

رییس هیات شطرنج آذربایجان شرقی با اشاره به دوران کرونا و پسا کرونا اظهار کرد: شطرنج تنها ورزشی است که در این برهه زمانی به صورت آنلاین در خانه انجام شد و شعار ورزش در خانه را تحقق بخشید.

میرزاده یکی از برنامه های هیات شطرنج استان را تجهیز سالن شطرنج مدارس عنوان کرد و گفت: در این باره هنرستان همت واقع در سربالایی ولیعصر تبریز را با کمک مسوولان خود هنرستان تجهیز کردیم و امید داریم به ترتیب مدارس استان را برای علاقه مندان ورزش شطرنج آماده سازی کنیم.

وی آمار سازمان یافته شطرنج بازان استان آذربایجان شرقی را به دلیل اینکه الزامی بر بیمه کردن شطرنج بازان وجود ندارد، دقیق ندانست و افزود: با این همه ۱۶۰ شطرنج باز آقا و ۷۰ شطرنج باز بانوی سازمان یافته در استان فعالیت می کنند ولی به نظر می رسد حدود ۷۰۰ شطرنج باز داریم که موقع برگزاری مسابقات استانی حدود ۱۵۰ نفر ثبت نام می کنند. 

رییس هیات شطرنج آذربایجان شرقی اضافه کرد: در سطح استان شهرستان مراغه یک باشگاه دارد که جزو فعال ترین باشگاه های استان بوده و شهرستان تبریز ۲ باشگاه دارد که یکی کمتر از یک سال پیش تاسیس شده است .

میرزاده با اشاره به تنوع مسابقات در شطرنج از جمله مسابقات استاندارد، برق آسا، ریتید زیر ۱۸۰۰، زیر ۲۰۰۰، ۲۲۰۰ افزود: مسابقات شطرنج متعدد بوده و در هر بخش، نفرات شرکت کننده در بخش آقایان و بانوان و همچنین در رده های سنی مختلف با هم رقابت می کنند.