گردشگران عامل اصلی آتش‌سوزی در جنگل‌های قره داغ
گردشگران عامل اصلی آتش‌سوزی در جنگل‌های قره داغ

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اعلام کرد گردشگران عامل اصلی آتش‌سوزی در جنگل‌های قره داغ معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌ شرقی گفت: علت عمده آتش سوزی در جنگل‌های ‌ارسباران غیرعمدی و بواسطه سهل انگاری گردشگران، بهره‌برداران و دامداران است. به گزارش تایسیز نیوز، علی قنبری در […]

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اعلام کرد

گردشگران عامل اصلی آتش‌سوزی در جنگل‌های قره داغ

گردشگران عامل اصلی آتش‌سوزی در جنگل‌های قره داغ

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌ شرقی گفت: علت عمده آتش سوزی در جنگل‌های ‌ارسباران غیرعمدی و بواسطه سهل انگاری گردشگران، بهره‌برداران و دامداران است.

به گزارش تایسیز نیوز، علی قنبری در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان‌های اهر، کلیبر، خداآفرین، ورزقان، جلفا و هوراند با محوریت پیشگیری و اطفای حریق جنگل های ارسباران در محل مجتمع مس سونگون سه عامل حریق را ماده سوختنی، هوا و حرارت عنوان و اظهار کرد: در بحث پیشگیری باید از اضلاع سه گانه مثلث حریق باید ضلع انتقال حریق را قطع کنیم.

وی بحرانی‌ترین ایام آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران را ایام تعطیل و آخر هفته و بحرانی‌ترین ساعات آتش‌سوزی ۱۲ ظهر تا ۶ عصر عنوان و ابراز داشت: علت عمده آتش سوزی در جنگل‌های ‌ارسباران غیرعمدی و بواسطه سهل انگاری گردشگران، بهره‌برداران و دامداران است.

قنبری در ادامه به اقدامات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی در جهت پیشگیری از آتش سوزی در جنگل های ارسباران اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴۰۱ با اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم از جمله بکارگیری دیده بان حریق از طریق انعقاد قرارداد با بسیج سازندگی سپاه عاشورا، احداث خطوط آتش بَر در مناطق بحرانی آتش سوزی، تامین و توزیع به موقع تجهیزات مورد نیاز و تشکیل تیم های واکنش سریع از نیروهای ورزیده ستاد اداره کل شاهد کاهش چشم گیر در تعداد و سطح آتش سوزی نسبت به سال های گذشته بودیم.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال پیش از آن، ۶۰ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۹۰ درصد کاهش سطح آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع داشتیم.

قنبری با اشاره به تبصره ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری جنگل‌ها و مراتع، مشارکت تمام ماموران دولتی اعم از لشکری و کشوری و شهرداری‌ها در آتش سوزی جنگل ها با درخواست منابع طبیعی را علاوه بر وظیفه شهروندی یک تکلیف قانونی تلقی و ابراز امیدواری کرد که با همکاری فرمانداران، بخشداران و دهیاران و مشارکت افراد بومی و محلی و دستگاه های هفده‌گانه بتوانیم از بروز آتش سوزی در جنگل های ارسباران پیشگیری کنیم و خدای نکرده در صورت بروز آتش سوزی در همان ساعات اولیه آتش را اطفا کرده و از توسعه آن جلوگیری کنیم.