یکی از مسائل فعلی آمریکا و بایدن، برجام است
یکی از مسائل فعلی آمریکا و بایدن، برجام است

یک کارشناس مسائل آمریکا: یکی از مسائل فعلی آمریکا و بایدن، برجام است کارشناس مسائل آمریکا گفت: پس از اتفاقاتی که در تاریخ ۶ ژانویه افتاد و سخنرانی افتتاحیه مراسم تحلیف بایدن و مخصوصا سخنرانی که مربوط به سیاست خارجی او بود دیدیم که اساسا اولویت هایی که بایدن در زمان کمپین انتخاباتی بیان کرده […]

یکی از مسائل فعلی آمریکا و بایدن، برجام است

یک کارشناس مسائل آمریکا:

یکی از مسائل فعلی آمریکا و بایدن، برجام است

کارشناس مسائل آمریکا گفت: پس از اتفاقاتی که در تاریخ ۶ ژانویه افتاد و سخنرانی افتتاحیه مراسم تحلیف بایدن و مخصوصا سخنرانی که مربوط به سیاست خارجی او بود دیدیم که اساسا اولویت هایی که بایدن در زمان کمپین انتخاباتی بیان کرده بود، دچار تغییر شده است و یکی از موضوعات بحث ایران و برجام بود.

 رحمان قهرمان پور، کارشناس مسائل آمریکا، در خصوص اظهارات اخیر بایدن در خصوص برجام گفت: از صحبت های بایدن دو روایت شده که می گویند احتمالا منظور او غنی سازی ۲۰ درصدی بوده است، چون غنی سازی ۴ درصدی در توافق برجام را، آمریکا پذیرفته است.

او اظهار کرد: به نظر می رسد برخی اتفاقات در ۶ ژانویه و حمله کردن طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره باعث شد در دستورکارها و اولویت های دولت بایدن جابه جایی صورت بگیرد و آن چیزی که قبلا از بایدن در کمپین انتخاباتی او شنیده بودیم و افرادی که داخل کمپین بودند این بود که در واقع بازگشت به برجام یک ضرورت است و تصور غالب این بود که بایدن بعد از ورود به کاخ سفید این موضوع را در دستورکار می گذارد.

قهرمان پور گفت: پس از اتفاقاتی که در تاریخ ۶ ژانویه افتاد و سخنرانی افتتاحیه مراسم تحلیف بایدن و مخصوصا سخنرانی که مربوط به سیاست خارجی او بود دیدیم که اساسا اولویت هایی که بایدن در زمان کمپین انتخاباتی بیان کرده بود، دچار تغییر شده است و یکی از موضوعات بحث ایران و برجام بود.

او افزود: به نظر می رسد فراتر از آن مسائل خاورمیانه هم به نوعی از اولویت های بایدن خارج شده است کما اینکه بر اساس اخباری که وجود دارد هنوز بایدن با متحدان خود تماس تلفنی برقرار نکرده که این سنت رایجی در آمریکا بود که به متحدان اروپایی، خاورمیانه و آسیایی زنگ بزند. بنابراین مجموع اینها نشان می دهد که اولویت های دولت بایدن از سیاست خارجی به سیاست داخلی منتقل شده است.


این کارشناس ارشد مسائل آمریکا ادامه داد: هواداران ترامپ و گروهای راست افراطی براساس اخبار جسته گریخته ای که منتشر شده حتی در آمریکا ظاهرا دست به اقدامات تروریستی زدند که به آن بازتاب ندادند اینها به این معنی است که به قول یک نویسنده اولویت دولت بایدن اول کرونا، دوم اقتصاد آمریکا و سوم سیاست خارجی است. در این شرایط ما شاهد هستیم که به خاطر وضعیتی که کرونا ایجاد کرده و اتفاقات ۶ ژانویه و اهمیت کنگره دستورکار عادی که همیشه از کاخ سفید سراغ داشتیم این دستورکار به هم خورده است.

قهرمان پور گفت: تماس نگرفتن رئیس جمهور آمریکا با رهبران اسرائیل پدیده کم سابقه ای است. موضوع برجام در این چهارچوب کلی دستخوش تغییرات و جایجایی ها قرار گرفته است. بایدن می خواهد اجماع دو حزب را برای برجام بدست آورد. اینکه دو حزب در مورد خطوط اصلی سیاست خارجی توافق کنند این موضوع الان و در شرایطی که شکاف داخلی در آمریکا تشدید شده، ظاهرا برای بایدن خیلی اهمیت دارد و از آن طرف هم جمهوری خواهان از مخالفان سرسخت بازگشت به برجام هستند که در چند روز گذشته ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس آمریکا به بایدن نامه نوشتند و خواستار این شدند که آمریکا به برجام برنگردد.

او تصریح کرد: اگر بایدن بخواهد مسیر بازگشت به برجام را از طریق ایجاد اجماع دو حزبی ادامه دهد کار دشوار خواهد بود و اگر خبرهایی که منتشر شده مبنی بر تشکیل تیم مذاکراه با ایران از سوی  رابرت مالی و با حضور افراد هر دو حزب صحت داشته باشد به نظر می رسد بایدن از حرف اولیه خود که بازگشت به برجام و تلاش برای مذاکره منطقه با ایران بوده عدول کرده و می خواهد موضوع ایران را در یک بسته کلی حل و فصل کند که این کار، بسیار دشوار است.