۱۱ سوارکار شمال‌غرب کشور به مسابقات کشوری استقامت راه یافتند
۱۱ سوارکار شمال‌غرب کشور به مسابقات کشوری استقامت راه یافتند

مسابقات اسب‌سواری استقامت شمال‌غرب کشور به مناسب فرا رسیدن سوم خردادماه، مصادف با سالروز آزادسازی خرمشهر در مراغه برگزار شد و در نهایت ۱۱ سوارکار به مسابقات کشوری راه یافتند. رئیس هیئت اسب‌سواری مراغه روز جمعه در حاشیه برگزاری این رقابت‌ها به خبرنگار ایرنا بیان کرد: این مسابقات در رده های ۲۰ کیلومتر تشویی، ۴۰، […]

مسابقات اسب‌سواری استقامت شمال‌غرب کشور به مناسب فرا رسیدن سوم خردادماه، مصادف با سالروز آزادسازی خرمشهر در مراغه برگزار شد و در نهایت ۱۱ سوارکار به مسابقات کشوری راه یافتند.

رئیس هیئت اسب‌سواری مراغه روز جمعه در حاشیه برگزاری این رقابت‌ها به خبرنگار ایرنا بیان کرد: این مسابقات در رده های ۲۰ کیلومتر تشویی، ۴۰، ۶۰ و ۸۰ کیلومتر برگزار شد و در نهایت ۲ نفر در رده ۲۰ کیلومتر تشویقی، ۶ نفر در رده ۴۰ کیلومتر و سه نفر در رده ۶۰ کیلومتر مجوز حضور در مسابقات کشوری را دریافت کردند.

رضا مختاری افزود: این مسابقات با نظارت داور بین‌الملی و مربی بین‌المللی استقامت» سید زانیار قریشی برگزار شد و از لحاظ کمی و کیفی از نظر سرداور و ناظر فدراسیوندر سطح مطلوبی برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه مراغه چندین رویداد کشوری در زمینه‌های استقامت و «شو سواره» را در سال‌های گذشته نیز میزبانی کرده، اظهار کرد: این شهرستان از ظرفیت مناسبی در زمینه سوارکاری برخوردار است و برای رونق روزافزون این رشته ورزشی در سال جاری نیز میزبانی یکی از رویدادهای کشوری درخواست شده است.

وی با تاکید بر اینکه سوارکاری جزو رشته‌های مفرح و نشاط‌آفرین برای جوانان به شمار می‌رود، به ظرفیت فعلی این رشته ورزشی در مراغه اشاره و اضافه کرد: حدود ۲۰۰ راس اسب در پنج باشگاه فعال این شهرستان نگهداری می‌شود اما در شهرستان بیش ۴۰۰ تا ۵۰۰ راس اسب وجود دارد.

«مختاری» از مسئولان امر درخواست کرد تا زمین مناسبی در اختیار این هیئت ورزشی قرار دهند و افزود: رونق روزافزون این رشته ورزشی می‌تواند در جذب گردشگران ورزشی نیز موثر باشد و نشاط را برای خانواده‌های این شهرستان به ارمغان بیاورد.

در میان باشگاه‌های فعال سوارکاری مراغه نام آمادگاه ۵۰۲ ایلخی مراغه که از قدیمی‌ترین مراکز پرورش اسب در کشور به شمار می‌رود، به چشم می‌خورد این مرکز در دوران سلطنت قاجار در مکانی بنام «قره‌چپق» در حومه مراغه دایر و بعد از کودتای ۲۸ مرداد به جهت نیاز مبرم ارتش و نیاز به استفاده از نیروهای سواره بار دیگر احیا شد.

حضور نژادهای اسبی اصیل از جمله «آخال تکه» و «گیدران» در اوایل فعالیت این ایلخی موجب شد تا تولیدات اسب اصیل این آمادگاه به کشورهای همجوار نیز صادر شود؛ احداث بنای ایلخی مراغه در سال ۱۳۰۸ شروع شد و این مرکز در سال ۱۳۱۴ به طور رسمی فعالیت خود را بعنوان یک واحد تحت پوشش ارتش آغاز کرد.

در سال ۱۳۴۲ و با مکانیزه شدن ارتش فعالیت هر سه ایلخی کشور در ورامین، مراغه و بجنورد منحل و ایلخی مراغه نیز در دوران ۱۹ ساله نزول خود تا سال ۱۳۶۱ پذیرای گوسفندان و پرورش‌دهندگان آن بود؛ ایلخی مراغه در سال ۱۳۶۱ به لحاظ وقوع جنگ تحمیلی و نیاز به قاطر و اسب برای استفاده در مناطق عملیاتی ‌سخت‌گذر دوباره فعال و با عنوان آمادگاه ۵۰۲ ایلخی مراغه جایگاه قبلی خود را باز یافت.

به گفته دست‌اندرکاران، این ایلخی در دوران جنگ تحمیلی چهار هزار راس قاطر و اسب به یگان‌های مستقر در مناطق عملیاتی کوهستانی که امکان استفاده از وسایل نقلیه در آنجا میسر نبود، تحویل داد.

این آمادگاه از سال ۱۳۷۶ تاکنون با انجام کار اصلاح‌نژاد اسب و دواب به یک مرکز تحقیقاتی و تولیدی مبدل شده به لحاظ دارا بودن ظرفیت و استعدادهای خاص علاوه بر فعالیت‌های جاری به مرکزی برای ارائه خدمات نگهداری اسب و باشگاه سوارکاری برای شهروندان تبدیل شده است.

علاقه‌مندان به اسب و اسب‌دوانی در باشگاه ایلخی مراغه علاوه بر سوارکاری و یادگیری از امکانات پانسیون این باشگاه جهت نگهداری اسب‌های شخصی خود استفاده می‌کنند.

آمادگاه ۵۰۲ ایلخی مراغه در سه کیلومتری این شهر و در مسیر تفرجگاه علویان مراغه در انبوهی از درختان میوه محسور است، قرار دارد.