۱۳ میلیون نوبت واکسیناسیون دام در آذربایجان شرقی انجام شد
۱۳ میلیون نوبت واکسیناسیون دام در آذربایجان شرقی انجام شد

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: سال گذشته برای حفظ و حراست از سرمایه دامی بیش از ۱۳ میلیون نوبت واکسیناسیون دام انجام شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۲ درصد افزایش داشته است. امیرحسین بهداد روز سه شنبه در جمع خبرنگاران کاهش ۲۲.۴۵ درصدی کل کانون های بیماری های دامی در استان نسبت به […]

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی گفت: سال گذشته برای حفظ و حراست از سرمایه دامی بیش از ۱۳ میلیون نوبت واکسیناسیون دام انجام شده که نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۲ درصد افزایش داشته است.

امیرحسین بهداد روز سه شنبه در جمع خبرنگاران کاهش ۲۲.۴۵ درصدی کل کانون های بیماری های دامی در استان نسبت به سال ۱۴۰۰ را یکی از مهم ترین دستاوردهای این اداره کل در سال ۱۴۰۱ برشمرد و اظهار کرد: با برنامه‌ریزی های دقیق و واکسیناسیون منظم دام ها در مقابل انواع بیماری های دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله بیماری تب برفکی، تب مالت، هاری و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تعداد کل کانون بیماری های دامی و مشترک، از ۹۸ کانون در سال ۱۴۰۰ به ۷۶ کانون بیماری در سال ۱۴۰۱ رسید.

وی ادامه داد: با اقدامات انجام شده در سال گذشته هیچ مشکل و مورد خاصی در حوزه بیماری‌های دام، طیور، آبزیان و بیماری های مشترک بین انسان و دام در استان وجود نداشت.

بهداد همچنین میزان عملیات تشخیصی برای شناسایی دام های مبتلا به بیماری های مشترک سل و بروسلوز را ۵۷ هزار و ۴۹۷ مورد آزمایش اعلام کرد و افزود: این میزان آزمایش تشخیصی منجر به شناسایی و حذف ۴۰ راس دام آلوده به این بیماری ها شده است.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون، برای مبارزه با انگل های خارجی دام و پیشگیری از وقوع بیماری های منتقله توسط انگل های خارجی، نظیر بیماری های تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو و لمپی اسکین، بالغ بر ۲۴۳ هزار راس دام سبک و سنگین و بیش از یک میلیون و ۲۷۶ هزار مترمربع از امکان نگهداری دام تحت عملیات سمپاشی قرار گرفته است.

وی با اشاره به سه میلیون و ۵۹ هزار نوبت واکسیناسیون تب برفکی گفت: از این میزان واکسیناسیون، سهم دام سنگین با ایمن سازی بیش از ۵۴۶ هزار نوبت سر، نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد افزایش داشته و سهم دام سبک با ایمن سازی بیش از ۲ میلیون و ۵۱۲ هزار نوبت سر، ۱۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، همچنین تعداد کانون های این بیماری در سال ۱۴۰۰ حدود هفت کانون بوده که با توجه به افزایش واکسیناسیون و پایش منظم این بیماری این مقدار به چهار کانون در سال ۱۴۰۱ رسیده است.

بهداد با اشاره به اینکه آزمایشگاه ملی تشخیص بیماری هاری آذربایجان شرقی در این اداره کل فعالیت می کند، افزود: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۰ کانون بیماری هاری در آذربایجان شرقی شناسایی شده که با انجام بیش از ۷۹۸ مورد آزمایش هاری و توام با آن انجام بیش از ۴۶ هزار واکسیناسیون سگ های صاحبدار و گله بر ضد این بیماری، ۲۴ درصد کانون های این بیماری نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشد.

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان شرقی همچنین از کاهش محسوس کانون های بیماری هایی نظیر طاعون نشخوارکنندگان کوچک و شاربن خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۱ هیچ موردی از بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و شاربن در استان گزارش نشده و تعداد کانون های این ۲ دو بیماری صفر است، همچنین تعداد کانون بیماری سل گاوی از هفت به چهار کانون و تعداد کانون بیماری مشمشه از پنج کانون به ۲ کانون کاهش یافته است.