۲۹۰ پارک و ۱۶ مترمربع سرانه هر شهروند از فضای سبز تبریز
۲۹۰ پارک و ۱۶ مترمربع سرانه هر شهروند از فضای سبز تبریز

۲۹۰ پارک و ۱۶ مترمربع سرانه هر شهروند از فضای سبز تبریز اهتمام شهرداری و شورای اسلامی شهر تبریز در کنار تسریع و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی، احداث پارک‌های جدید و تجهیز آنها است تا علاوه بر افزایش سرانه فضای سبز، مردم اوقات فراغت خود را در این مکان‌ها سپری کنند. شهریار تبریز: جایی باشد […]

۲۹۰ پارک و ۱۶ مترمربع سرانه هر شهروند از فضای سبز تبریز

اهتمام شهرداری و شورای اسلامی شهر تبریز در کنار تسریع و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی، احداث پارک‌های جدید و تجهیز آنها است تا علاوه بر افزایش سرانه فضای سبز، مردم اوقات فراغت خود را در این مکان‌ها سپری کنند. شهریار تبریز: جایی باشد برای قدم زدن و یا تفریح بعد از یک روز پر مشغله کاری؛ شما کجا را برای گذراندن اوقات فراغت انتخاب می‌کنید؟ سفر به مناطق دیدنی تبریز یا گشت و گذار در پارک ها؛ قطعا پارک‌های محله ای برای ساعتی نشستن و لذت بردن از امکانات موجود در آنها، گزینه انتخابی بسیاری از شهروندان تبریزی است که ترجیح می دهند به جای طی کردن یک مسافت طولانی، سری به پارک های محله ای بزنند.

زندگی در شهرهای صنعتی و رشد قارچ‌گونه ساختمان های بلندمرتبه، لزوم افزایش سرانه فضای سبز و احداث پارک های جدید را می طلبد. همه ما می دانیم که امروزه گرایش مردم به زندگی در آپارتمان ها سر به فلک کشیده است و این یعنی دوری از فضای سبز و گریز از ساخت و سازهایی که در گذشته ها فضایی را به عنوان یک حیاط کوچک برای بازی کودکان در نظر می گرفتند.
به همین دلیل امروزه بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به احداث پارک های جدید و موضوعی در شهرها احساس می شود تا شهروندان برای گذراندن اوقات فراغت و تفریحات سالم برای کودکان در این مکان ها حضور یابند. مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در گفت وگو با شهریار می‌گوید: سرانه کل پارک، ۴/۶۹ متر مربع و سرانه کل پارک‌های جنگلی در شهر تبریز، ۶/۹۷ متر مربع است. اکبر امجدی ادامه می دهد: ۳۷ پارک شهری در منطقه یک، ۴۳ پارک در منطقه دو، ۳۲ پارک در منطقه سه، ۵۵ پارک در منطقه چهار، ۲۵ پارک در منطقه پنج، ۳۲ پارک در منطقه شش، ۳۱ پارک در منطقه هفت، ۹ پارک در منطقه هشت، ۱۱ پارک در منطقه نه و ۱۸ پارک در منطقه ده وجود دارد.  وی با اشاره به وجود ۲۹۰ پارک در سطح شهر تبریز می گوید: سرانه پارک‌های شهری در منطقه یک ۴/۲۲، در منطقه دو ۹/۱۵، در منطقه سه ۲/۳۹، در منطقه چهار ۳/۰۵، در منطقه پنج ۶/۱۵، در منطقه شش ۵/۳، در منطقه هفت ۲/۷، در منطقه هشت ۲/۰۸، در منطقه نه ۵۹/۵۱ و در منطقه ده ۶/۳ متر مربع به ازای هر نفر است. امجد ادامه می‌دهد: ۱۶ مترمربع سرانه فضای سبز هر شهروند تبریزی است که تلاش داریم در سال‌های آتی آن را افزایش دهیم  تکمیل و بهسازی پارک‌های شهر تبریز امجدی به تکمیل و بهسازی پارک‌های شهر تبریز اشاره کرده و می گوید: وضعیت کمی و کیفی فضاهای سبز شهری در کل مناطق دهگانه، محدوده وادی رحمت و ترمینال بزرگ تبریز بصورت ماهانه ارزیابی شده و طی آن، کلیه آیتم های فضای سبز از جمله رسیدگی به وضعیت وسایل بازی کودکان،ست های ورزشی ‌و نیز وضعیت سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه های پارک‌ها مورد بررسی و رسیدگی قرار می گیرد.  وی اضافه می کند: شهربازی‌های ائل گلی و باغلارباغی در زمره بزرگ‌ترین مجموعه‌های شهربازی در شهر تبریز هستند که علاوه بر این‌ها به شهربازی‌های سرپوشیده در منظریه، عباس میرزا و میرداماد نیز می‌توان اشاره کرد.
تسریع در بهسازی و رفع نواقص پارک‌ها و بوستان‌های تبریز
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تبریز ادامه می دهد: در راستای تاکیدات شهردار تبریز و بازدیدهای اخیر شبانه از پارک‌های سطح شهر که با هدف رفع سریع نواقص موجود در پارک‌ها و ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی بیشتر برای شهروندان عزیز و میهمانان گرامی انجام می‌یابد، اجرای عملیات بهسازی و رفع نواقص بوستان‌ها شتاب بیشتری می‌گیرد. وی می گوید: سازمان سیما، منظر و فضای سبز تبریز به طور مستمر و به ویژه در ارزیابی‌های ماهانه پیگیر بهبود وضعیت کمی و کیفی فضاهای سبز شهری بخصوص بهسازی وضعیت پارک‌های سطح شهر است و با تاکیدات اخیر شهردار تبریز و  برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته، اجرای عملیات بهسازی در کلیه فضاهای سبز شهری تسریع می‌یابد.  اما حالا شهرداری تبریز در راستای افزایش فضای سرانه، برنامه‌های ویژه‌ای را در راستای احداث پارک‌های محله‌ای اتخاذ کرده و در روزهای اخیر نیز با بازدیدهای مستمر و حتی شبانه از پارک‌های موجود در سطح شهر تبریز، سعی در تکمیل تجهیزات ورزشی و امکانات رفاهی و رفع نواقص را در پیش گرفته است. در حال حاضر مهم‌ترین اولویت شهرداری تبریز پس از اتمام پروژه های نیمه تمام در سطح شهر تبریز، افزایش سرانه فضای سبز و احداث پارک‌های محله‌ای به ویژه در مناطق کم برخوردار و حاشیه نشین است. حتی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای هفتمین قرار خدمت شهرداری تبریز که در منطقه ۳ برگزار شده بود، توسعه فضای سبز در محلات کم برخوردار بود که به توسعه فضای سبز و احداث پارک محله‌ای در مناطق کم برخوردار شهرک سفیر امید، میدان سجادیه و اسلامشهر ختم شد.  برنامه‌های ویژه‌ برای احداث پارک در مناطق حاشیه نشینی  رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر تبریز در گفت‌‎وگو با شهریار بیان می‌کند: در زمینه ایجاد پارک در مناطق حاشیه نشین برنامه‌های ویژه‌ای اتخاذ شده؛ در این میان، شهرداری منطقه ۱ نیز در حاشیه اتوبان پاسداران اقدام به احداث یک پارک جدید کرده است. پرویز هادی می گوید: اولویت شهرداری بعد از اتمام کل پروژه‌های نیمه تمام، افزایش سرانه فضای سبز و احداث پارک‌های جدید به ویژه در مناطق حاشیه نشین است. او ادامه می دهد: در پی بازدیدهای انجام گرفته مقرر شده است که تجهیزات ورزشی، رفاهی و بازی کودکان در این پارک ها باید افزایش یابد. هادی با اشاره به لزوم افزایش تجهیزات ورزشی در پارک‌های محله‌ای بیان می کند: با کم‌ترین هزینه و فراهم آوردن امکانات لازم می‌توان اهالی یک منطقه را به سمت پارک‌های محله‌ای سوق داد. احداث پارک ویژه معلولان در تبریز  وی در پایان در خصوص پارک‌ ویژه معلولان می گوید: در حال حاضر زمینی به مساحت ۱۵ هزار متر در حاشیه اتوبان (منطقه ۱۰) تبریز وجود دارد که قرار است تبدیل به پارک ویژه معلولان شود. احداث پارک های محله‌ای در راستای افزایش سرانه فضای سبز شهر تبریز، اقدام مهمی است که در طی سال‌های گذشته شهرداری تبریز آن را آغاز کرده است و در حال حاضر با انجام بازدیدهای مستمر و حتی شبانه از پارک‌های موجود در سطح شهر تبریز، تجهیز و رفع نواقص در آنها با جدیت بیشتری دنبال می شود.