۴۵ هزار بیمار دیابتی و دارای فشار خون در آذربایجان‌شرقی شناسایی شد
۴۵ هزار بیمار دیابتی و دارای فشار خون در آذربایجان‌شرقی شناسایی شد

۴۵ هزار بیمار دیابتی و دارای فشار خون در آذربایجان‌شرقی شناسایی شد رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی آذربایجان شرقی اعلام کرد: طی اجرای “پویش ملی سلامت” در این استان تاکنون تعداد ۴۵ هزار نفر بیمار دیابتی و دارای فشار خون شناسایی شده است. به گزارش تایسیز نیوز، غلامرضا نورآبادی در جلسه بررسی اجرای پویش ملی […]

۴۵ هزار بیمار دیابتی و دارای فشار خون در آذربایجان‌شرقی شناسایی شد

۴۵ هزار بیمار دیابتی و دارای فشار خون در آذربایجان‌شرقی شناسایی شد

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی آذربایجان شرقی اعلام کرد: طی اجرای “پویش ملی سلامت” در این استان تاکنون تعداد ۴۵ هزار نفر بیمار دیابتی و دارای فشار خون شناسایی شده است.

به گزارش تایسیز نیوز، غلامرضا نورآبادی در جلسه بررسی اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون بالا در تبریز، افزود: تعداد بیماران جدید شناسایی شده با فشار خون بالا و ثبت شده در سامانه توسط پزشکان ۳۰ هزار نفر و تعداد بیماران دیابتی جدید شناسایی شده و ثبت شده نیز ۱۵ هزار نفر است.

به گفته وی تاکنون کل افراد غربالگری شده بالای ۱۸ سال جمعیت هدف تحت پوشش آذربایجان شرقی ۶۲.۳ درصد است.

نورآبادی با تاکید بر ضرورت مشارکت بین بخشی در اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون بالا، اظهار کرد: پویش ملی سلامت غربالگری در راستای سیاست های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با هدف شناسایی، مراقبت و کنترل بیماری در سطح ملی در حال اجراست.

وی با اشاره به اینکه کرونا، با همکاری و همیاری مردم، دستگاه های دولتی و غیردولتی، نهادهای امنیتی و انتظامی و دانشجویان با کادر بهداشت و درمان بیماری کنترل و مدیریت شد، گفت: در طرح غربالگری نیز انتظار می رود تمام دستگاه های دولتی و غیر دولتی، سازمان ها و ارگان های مختلف در امر ترغیب افراد به مشارکت در این طرح دانشگاه علوم پزشکی را همراهی کنند.

نورآبادی تغذیه ناسالم، فعالیت بدنی نامطلوب، مصرف دخانیات و الکل، استرس، چاقی و عدم تحرک بدنی را از عوامل مهم در ابتلا به بیماری دیابت و پرفشاری خون دانست و گفت: در صورت بروز این علائم انسان به بیماری های قلبی و عروقی، تنفسی، نارسایی کلیوی، قطع عضو و انواع سرطان ها مبتلا خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیماری فشار خون بالا به عنوان قاتل خاموش مطرح است و ویژگی آن بی علامتی است، افزود: این بیماری ها باید در افراد بالای ۱۸ سال به موقع شناسایی و پیشگیری های لازم در این خصوص انجام و با ارجاع به پزشک و مصرف داروها کنترل شود.