۵۸ هزار بیمه شده در آذربایجان شرقی جزو بیماران خاص هستند
۵۸ هزار بیمه شده در آذربایجان شرقی جزو بیماران خاص هستند

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی با بیان اینکه در این استان ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر زیرپوشش این بیمه هستند، گفت: از این تعداد ۵۸ هزار بیمه شده در فهرست بیماران سخت درمان و خاص قرار دارند. به گزارش تایسیزنیوز، «وحید مجیدی» با اشاره به تشکیل صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج (سخت […]

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی با بیان اینکه در این استان ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر زیرپوشش این بیمه هستند، گفت: از این تعداد ۵۸ هزار بیمه شده در فهرست بیماران سخت درمان و خاص قرار دارند.

به گزارش تایسیزنیوز، «وحید مجیدی» با اشاره به تشکیل صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج (سخت درمان)، افزود: در سال گذشته مجلس شورای اسلامی برای زیر پوشش قرار دادن این بیماری ها ۵۰ هزار میلیارد ریال تصویب کرد و مسوولیت این صندوق را بر عهده بیمه سلامت قرار داد.

وی با بیان اینکه امسال بر اساس لایحه دولت، مجلس شورای اسلامی برای این صندوق ۷۵ هزار میلیارد ریال اختصاص داده است، اظهار کرد: ۱۰۷ گروه بیماری از سوی سازمان بیمه سلامت و وزارت بهداشت جزو بیماری های خاص تعریف شده است که از جمله شامل دیابت، انواع سرطان ها، انواع پیوندها، فشار خون، بیماری های ریوی، صرع، تشنج، هموفیلی، تالاسمی، پروانه ای، اوتیسم، ام اس و دیالیز هستند.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی گفت: از این تعداد بیماری ۵۱ بیماری جزو شایع ترین بیماری ها بوده که برای آن ها پشت نسخه نویسی الکترونیکی بسته ای با بیش از چهار هزار و ۷۰۰ خدمت اعم از ویزیت، آزمایش، دارو، بستری، تصویربرداری، رادیولوژی و توانبخشی تعیین شده است.

مجیدی، ادامه داد: در سطح آذربایجان شرقی ۵۸ هزار نفر از بیماران زیرپوشش این سازمان با ارایه مدارک خود به بیمه سلامت و نشان‌دار شدن در سامانه این سازمان، جزو بیماران خاص قرار گرفته و از این خدمات بهره مند می شوند.

وی یادآور شد: این بیماران هنگام دریافت خدمت در مراکز خصوصی و دولتی بر اساس بسته تعریف شده، هزینه های درمانی آن ها به سمت صفر میل کرده و هزینه های شیمی درمانی رایگان شده است.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی گفت: از آبان سال گذشته تاکنون علاوه بر سهم بیمه پایه، از محل صندوق بیماری های خاص برای هزینه درمان این بیماران در استان ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

مجیدی، از مردم خواست اگر بیمه شده ای دچار علایم بیماری های خاص و سخت درمان است با مراجعه به سایت بیمه سلامت و تکمیل مدارک خود از خدمات این صندوق بهره مند شوند.

وی یادآور شد: هزینه های درمانی ۵۶ بیماری دیگر گروه بیماری های خاص که جزو بیماران نشان‌دار نیستند، از محل این صندوق و خسارت متفرقه تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال در سال با ارایه مدارک از سوی بیمه سلامت پرداخت می شود و تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال در این استان برای این بیماران هزینه پرداخت شده است.

مجیدی، افزود: شماره تلفن ۱۶۶۶ بیمه سلامت به صورت شبانه روزی پاسخگوی بیماران بوده و آن ها می توانند از طریق این شماره راهنمایی های لازم را از همکاران این بیمه دریافت کنند و در صورت تکمیل مدارک و قرار گرفتن در فهرست این نوع بیماری ها، از مزایای صندوق یاد شده بهره مند شوند.

یک میلیون و ۱۵۰ هزار بیمه شده آذربایجان شرقی ساکنان روستاها و عشایر هستند

مجیدی، افزود: علاوه بر این افراد، ۲۷۰ هزار نفر کارکنان دولت، بازنشستگان و خانواده های آنان، ۱۱۰ هزار نفر بیمه شده صندوق سایر اقشار شامل خانواده های شهدا، آزادگان، جانبازان، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد و ۵۵۰ هزار نفر اقشار کم درآمد صندوق بیمه سلامت ایرانیان زیرپوشش این بیمه هستند.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی با بیان اینکه اکنون حدود ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر در این استان زیر پوشش این بیمه هستند، گفت: از این تعداد یک میلیون و ۱۵۰ هزار بیمه شده ساکنان روستاها و عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر هستند.

وی اظهار کرد: از بین ۵۵۰ هزار بیمه شده صندوق سلامت ایرانیان، ۴۶۰ هزار نفر جزو پنج دهک جامعه بوده و براساس قانون به طور رایگان بیمه شده اند و دهک های ۶ تا ۱۰ نیز می توانند با پرداخت حداقل حق بیمه، زیرپوشش بیمه سلامت ایرانیان قرار گیرند.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی گفت: حق بیمه درمان سالانه برای هر نفر حدود ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار ریال است که افراد دهک ۶ حدود ۲۰ درصد و معادل ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار ریال، دهک ۷ حدود ۳۰ درصد، دهک هشت حدود ۴۰ درصد، دهک ۹ حدود ۵۰ درصد و دهک ۱۰ نیز ۱۰۰ درصد حق بیمه درمان یکساله را پرداخت می کنند.

مجیدی ادامه داد: هر کس می تواند با گرفتن کد دستوری *۱۶۶۶# از طریق موبایل و ارسال کد ملی از اعتبار بیمه ای خود مطلع شود و اگر بدون بیمه درمانی باشند، می توانند با مراجعه به سامانه خدمات شهروندی بیمه سلامت یا مراجعه به سایت بیمه سلامت ایرانیان، نسبت به ثبت نام، صدور و تمدید بیمه خود در بیمه سلامت ایرانیان اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه از جمعیت ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار نفری بیمه شده آذربایجان شرقی حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمه شده رایگان هستند، یادآور شد: اگر دهک افراد مشخص باشد باید به نسبت دهک خود اقدام به پرداخت حق بیمه درمانی خود کند در غیر این صورت تا تعیین دهک می تواند به صورت رایگان بیمه شود.

آغاز نسخه نویسی الکترونیکی اقدام خوبی برای تشکیل پرونده الکترونیک سلامت است

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی با اشاره به طرح نسخه نویسی الکترونیکی گفت: این طرح اقدام خوبی برای حذف دفترچه و تشکیل و تکمیل پرونده الکترونیک سلامت است.

مجیدی افزود: بر اساس این طرح، کد ملی بیمه شدگان ملاک عمل در نسخه نویسی قرار گرفت و از سال ۱۴۰۱ دفترچه بیمه عملا حذف شد و در سال گذشته هشت میلیون و ۴۹۵ هزار نسخه تمام الکترونیک در استان خدمات را به طور الکترونیکی دریافت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه در زمان کنونی هیچ گونه نسخ کاغذی از سوی پزشکان و داروخانه ها برای بیمه سلامت ارسال نمی شود، اظهار کرد: پذیرش نسخ کاغذی در هیچ مراکز درمانی و دارویی انجام نمی شود.

چهار هزار زوج نازا در آذربایجان شرقی از خدمات بیمه سلامت بهره مند هستند

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی با اشاره به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب مهر ماه سال ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی، گفت: در این راستا تکالیفی بر عهده بیمه سلامت قرار گرفته که از جمله آن ارایه خدمات نازایی و ناباروری است که این نوع خدمات عملا از ابتدای سال ۱۴۰۱ در قالب ۲۸ خدمت نازایی، ۶۰ خدمت پاراکلینیک و ۵۰ خدمت دارویی به زوج ها ارایه می شود.

مجیدی، با اشاره به اینکه این اداره کل اکنون در سطح آذربایجان شرقی با هفت مرکز نازایی قرارداد دارد، ادامه داد: در زمان کنونی حدود چهار هزار زوج نازا شامل سه هزار و ۴۰۰ خانم و ۶۰۰ مرد با ارایه مدارک به این اداره کل، از خدمات نازایی بهره مند می شوند.

وی یادآور شد: بیمه سلامت ۹۰ درصد از تعرفه دولتی این افراد در مراکز دولتی، ۹۰ درصد تعرفه عمومی در مراکز عمومی غیردولتی و ۷۰ درصد تعرفه خصوصی در مراکز خصوصی را پرداخت می کند.

مدیرکل بیمه سلامت آذربایجان شرقی گفت: زوج های نازا نشان‌دار شده می توانند هنگام مراجعه به پزشک، مراکز درمانی دولتی و خصوصی و آزمایشگاه ها از مزایای بیمه ای برخوردار شوند.

مجیدی افزود: تاکنون حدود ۳۰۰ میلیارد ریال برای هزینه های درمانی زوج های نازای نشان دار آذربایجان شرقی در قالب نسخه نویسی الکترونیکی، خدمات بستری و خسارت متفرقه از سوی این بیمه هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه اجرای این قانون در موضوع هزینه تا حدودی از دغدغه درمانی زوج های جوان می کاهد، اظهار کرد: در سطح این استان یک خانواده دارای یک فرزند که اخیرا صاحب سه قلو شد، حدود سه هزار و ۴۰۰ میلیون ریال هزینه درمانی این سه قلوها شده بود که ۹۰ درصد این هزینه را سازمان بیمه سلامت و یک موسسه خیریه نیز حدود ۲۸۰ میلیون بقیه را پرداخت کرد.