۶۹ درصد حجم سدهای آذربایجان شرقی خالی است
۶۹ درصد حجم سدهای آذربایجان شرقی خالی است

۶۹ درصد حجم سدهای آذربایجان شرقی خالی است تایسیز نیوز- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: به رغم افزایش بارندگی ها در سال آبی جاری، ۶۹ درصد از حجم مخزن سدهای استان خالی است. به گزارش تایسیز نیوز یوسف غفارزاده روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بارش ها نسبت به متوسط دراز […]

۶۹ درصد حجم سدهای آذربایجان شرقی خالی است

تایسیز نیوز- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: به رغم افزایش بارندگی ها در سال آبی جاری، ۶۹ درصد از حجم مخزن سدهای استان خالی است.

به گزارش تایسیز نیوز یوسف غفارزاده روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بارش ها نسبت به متوسط دراز مدت، ۲۰ درصد بیشتر شده اما به دلیل اینکه این بارش ها به روان آب تبدیل نشده اند، از این رو حجم بیشتر سدهای استان خالی است.

وی ادامه داد: جریان آب در آذربایجان شرقی نسبت به متوسط دراز مدت ۲۱ درصد کاهش یافته ضمن اینکه دمای استان نیز ۲.۶ درجه نسبت به متوسط دراز مدت افزایش یافته در نتیجه تبخیر نیز ۳۳ درصد بیشتر شد.

غفارزاده به سدهای تامین کننده آب شرب آذربایجان شرقی و وضعیت ذخیره مخزن این سدها اشاره کرد و گفت: سد بوکان به عنوان یکی از مهم ترین سدهای تامین کننده آب شرب تبریز در حال حاضر ۵۴ درصد پرشدگی دارد و این رقم در ارتباط با سد نهند، حدود ۱۵ درصد است.

وی ادامه داد: سد علویان که آب شرب مراغه را تامین می کند ۲۴ درصد، سهند در هشترود ۵۴ درصد و ستارخان اهر ۲۳ درصد آب دارند که البته امیدواریم با آب شدن پوشش برف، این ارقام افزایش یابد.

غفارزاده حجم آب های موجود در مخازن سدهای ۱۰ گانه استان در سال آبی جاری را ۱۷۸ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: این رقم در سال قبل ۲۰۱.۳ میلیون مترمکعب بود که کاهش ۱۲ درصدی را نشان می دهد.

وی حجم کل در تراز نرمال سدهای ۱۰ گانه استان را ۵۷۶ میلیون متر مکعب بیان و اظهار کرد: ۳۱ درصد از این حجم پرشده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی حجم آب در مخازن سدهای مرزی ارس و خداآفرین را یک میلیارد و ۳۵۷ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: این رقم در مدت مشابه سال آبی گذشته یک میلیارد و ۲۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب بود که ۱۰ درصد افزایش یافته است.

غفارزاده حجم کل در تراز نرمال این ۲ سد را ۲ میلیارد و ۸۶۶ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۴۷ درصد از حجم کل ۲ سد پرشده است.

به گزارش تایسیز نیوز، سدهای علویان، سهند، نهند، آیدوغموش، ستارخان، قلعه چای، تاجیار، زنوز، کردکندی و ارسباران سدهای دهگانه آذربایجان شرقی هستند.

هشت هزار میلیارد ریال برای اجرای رینگ شرقی آب تبریز اختصاص یافت

غفارزاده بر اهمیت اجرای حلقه آبی دور تبریز با قطر یک متر تاکید کرد و گفت: رینگ جنوبی به طول ۲۶ کیلومتر اجرا شده و برای اجرای رینگ شرقی هشت هزار میلیارد ریال اختصاص یافت.

وی ادامه داد: برای اتمام این رینگ در سال آینده برنامه ریزی شده که با تکمیل این حلقه آبی، تمام تبریز از آب شرب یکنواخت و پایدار برخوردار می شوند.

وی همچنین افزود: سدهای گرمی چای که آب شرب میانه را تامین می کند و قیزقلعه سی که توان تنظیم ۲ میلیارد مترمکعبی آب بر روی رودخانه ارس را دارد سال آینده به بهره برداری کامل می رسند و مخزن ۱۰۰ هزار متر مکعبی تبریز نیز که آماده افتتاح است سال آینده بهره برداری می شود.

غفارزاده افزود: بهره برداری از هفت هزار و ۵۰۰ هکتار از شبکه پایاب سدها نیز برای سال آینده برنامه ریزی شده که اتفاق مهمی در کشاورزی و افزایش محصول است.