۷۲ درصد حجم مخزن سدهای آذربایجان شرقی خالی است
۷۲ درصد حجم مخزن سدهای آذربایجان شرقی خالی است

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۱۱ سد بزرگ و یکصد سد کوچک خاکی در استان وجود دارد، اعلام کرد: میزان پرشدگی و یا ذخیره آب پشت این سدها در حال حاضر به طور میانگین ۲۸ درصد و در واقع ۷۲ درصد حجم مخزن سدها خالی است. یوسف غفارزاده اظهار کرد: در […]

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۱۱ سد بزرگ و یکصد سد کوچک خاکی در استان وجود دارد، اعلام کرد: میزان پرشدگی و یا ذخیره آب پشت این سدها در حال حاضر به طور میانگین ۲۸ درصد و در واقع ۷۲ درصد حجم مخزن سدها خالی است.

یوسف غفارزاده اظهار کرد: در فصل آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۰ تا آخر شهریور ۱۴۰۱) میزان بارش در استان ۵۲ میلی متر بوده که نسبت به سال قبل که ۱۰۴ میلی متر بود ۵۰ درصد کمتر شده است.

وی خاطرنشان کرد: کاهش بارش ها در استان در روان آب ها تاثیر مستقیمی دارد و موجب افت جریان آب در رودخانه و در نتیجه کاهش ذخیره آب پشت سدها می شود.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ ایستگاه هیدرومتری موجود در نقاط مختلف استان کمتر شدن ۶۶ درصدی روان آب ها در استان نسبت به سال قبل را نشان می دهد بر ضرورت صرفه جویی در مصرف آب در بخش های شرب، کشاورزی و صنعت تاکید کرد.

۵۰۰ میلیارد تومان طرح آبی دهه فجر امسال در استان بهره برداری می شود

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه هفت طرح بزرگ این شرکت در راستای تامین نیازهای آبی استان در دهه فجر افتتاح می شود گفت: برای بهره برداری از این طرح ها ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که البته رقم به روز آن بیش از یکهزار میلیارد تومان برآورد می شود.

غفارزاده بیان کرد: ایستگاه پمپاژ ابراهیم سمیع در نقطه صفر مرزی ارس که با بهره برداری از آن ۷۵۰ هکتار از اراضی دیم به تبدیل می شود و ایستگاه پمپاژ کلاله و دارنا در کنار رود ارس که با افتتاح آن ۲۵۰ هکتار اراضی دیم، آبی می شود و بهره بردای از ۷ کیلومتر راه و تونل در نقطه مرزی خداآفرین از جمله طرح های آماده افتتاح در این ایام است.

وی به بهره برداری از شبکه پایاب سد آیدوغموش میانه در دهه فجر امسال نیز اشاره کرد و گفت: با افتتاح این شبکه ۶۰۰ هکتار از اراضی دیم منطقه، آبی می شود.

غفارزاده به شبکه پایاب سد سهند در هشترود نیز اشاره کرد و افزود: طبق قولی که به مردم منطقه داده بودیم ۸۰۰ هکتار از اراضی دیم منطقه در هفته دولت آبی شد و ۲۵۰ هکتار نیز از پایاب این سد آماده است و در دهه فجر به بهره برداری می رسد.

وی مهم ترین طرح آبی آماده افتتاح استان در دهه فجر را پایدار سازی جریان آب شرب کلانشهر تبریز با ساخت مخزن عنوان کرد و گفت: مخزن ذخیره ۱۰۰ هزار متر مکعبی در دست ساخت است که ظرف ۲ سال آینده ۵۰ هزار متر مکعب آن بهره برداری می شود.

وی هفتمین و آخرین طرح مورد بهره برداری استان در دهه فجر را انتقال پساب تصفیه شده عجب شیر به دریاچه ارومیه عنوان کرد و افزود: این طرح با هدف نجات آرتمیا در این دریاچه صورت گرفته است.

طرح انتقال آب ارس به تبریز نیاز ۲۵ ساله ۳.۵ میلیون نفر را تامین می کند

مدیرعامل آب منطقه ای استان با بیان اینکه ابرپروژه انتقال آب ارس به تبریز پس از دهها سال کلنگ زنی شده گفت: آب شرب تبریز در مرحله سر به سر قرار دارد و با افتتاح این طرح، نیاز آبی ۳.۵ میلیون نفر برای ۲۵ سال تامین می شود.

غفارزاده اضافه کرد: طول این خط ۱۴۵ کیلومتر است که ۳۵ کیلومتر آن کار شده و ۱۰۵ کیلومتر باقیمانده نیز در مرحله آغاز عملیات قرار دارد.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصدآب شربی که در تبریز مصرف می شود به پساب تبدیل می شود، گفت: این پساب پس از تصفیه به عنوان حقابه دریاچه ارومیه به سمت این دریاچه جاری می شود.

۱۲۰ کیلومتر از لوله بتنی خط زرینه رود فولادی شد

غفارزاده به مرمت خط لوله انتقال آب زرینه رود به تبریز اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای پدافند غیرعامل برای این خط، ۱۲۰ کیلومتر از لوله های بتنی آن به فولادی تبدیل شده و با این طرح، پایداری و ضریب اطمینان این خط بالا رفته و ترکیدگی در این خط در ۲ سال اخیر ایجاد نشده است.

وی بر ایجاد حلقه آبی در دور کلانشهر تبریز تاکید کرد و افزود: در صورت ایجاد این حقله که زون جنوبی آن به طول ۲۶ کیلومتر ایجاد شده و ظرف ۶ ماه آینده بهره برداری می شود، کیفیت آب در همه نقاط تبریز یکسان و جریان آب نیز پایدار می شود و این طرح را باید برای زون شمالی نیز اجرا کرد.

یکهزار میلیارد تومان از اعتبارات سفر رییس جمهور در حوزه آب استان تخصیص یافت

غفارزاده با بیان اینکه تاکنون یکهزار میلیارد تومان از اعتبارات سفر رییس جمهور در حوزه آب استان تخصیص یافته است، گفت: در این سفر، بخش آب پررنگ دیده شده بود و ۱۱ پروژه اولویت دار برای تایید و اجرا در این سفر تهیه شده بود.

وی خاطرنشان کرد: در این سفر ۳ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان برای بخش آب استان اعتبار در نظر گرفته شد.

سفر خرداد ماه رئیس جمهور به آذربایجان شرقی اختصاص ۴۱ هزار میلیارد تومان اعتبار برای استان به همراه داشت.