۷۷ درصد جمعیت آذربایجان شرقی غربالگری سلامت شدند
۷۷ درصد جمعیت آذربایجان شرقی غربالگری سلامت شدند

۷۷ درصد جمعیت آذربایجان شرقی غربالگری سلامت شدند تایسیز نیوز- رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اعلام اینکه این دانشگاه در اجرای طرح ملی پویش سلامت رتبه پنجم کشوری را در بین تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور به دست آورد، گفت: ۷۷ درصد جمعیت مشمول آذربایجان شرقی از نظر فشار خون و دیابت غربالگری […]

۷۷ درصد جمعیت آذربایجان شرقی غربالگری سلامت شدند

تایسیز نیوز- رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اعلام اینکه این دانشگاه در اجرای طرح ملی پویش سلامت رتبه پنجم کشوری را در بین تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور به دست آورد، گفت: ۷۷ درصد جمعیت مشمول آذربایجان شرقی از نظر فشار خون و دیابت غربالگری شدند.

دکتر بهمن نقی پور روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار، از مشارکت ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری جمعیت بالای ۱۸ سال آذربایجان شرقی در پویش فوق خبر داد .

وی اظهار کرد: طی اجرای پویش سلامت، ۱۰۰ درصد جمعیت روستایی و ۷۵ درصد جمعیت شهری آذربایجان شرقی تحت غربالگری فشار خون بالا و دیابت قرار گرفتند که این ارقام نسبت به میانگین کشوری که عددی معادل ۷۰ درصد را شامل می شود، بالاتر است.

نتایج پویش ملی سلامت در آذربایجان شرقی نشان داد که ۱۲ درصد مجموع شرکت کنندگان دارای فشار خون بالا و ۶ درصد نیز دارای نارسایی دیابت بودند که باید تحت درمان قرار بگیرند.

نقی پور افزود: نتایج پویش ملی سلامت در آذربایجان شرقی نشان داد که ۱۲ درصد مجموع شرکت کنندگان دارای فشار خون بالا و ۶ درصد نیز دارای نارسایی دیابت بودند که باید تحت درمان قرار بگیرند.

به گفته وی علاوه بر افراد فوق ، تعداد ۲۵ هزار نفر نیز دارای فشار خون بالا تشخیص داده شدند که از این بیماری خود به هیچ عنوان خبر نداشتند و در همین حال تعداد ۱۳ هزار نفر از دیابتی بودن خود بی خبر بودند.

تعداد ۲۵ هزار نفر نیز دارای فشار خون بالا تشخیص داده شدند که از این بیماری خود به هیچ عنوان خبر نداشتند و در همین حال تعداد ۱۳ هزار نفر از دیابتی بودن خود بی خبر بودند.

نقی پور با بیان اینکه پویش ملی سلامت در قالب غربالگری فشار خون و دیابت با موفقیت در آذربایجان شرقی اجرا شد، ادامه داد: این پویش ملی تاثیر بسیار مهم و بارز در کاهش هزینه های درمان در کشور خواهد داشت.

وی غربالگری افراد و شناسایی بیماری فشار خون بالا و دیابت را باعث کاهش مشکلات قلبی و عروقی، کاهش مشکلات درمانی و تخت‌های بیمارستان و هزینه‌های موجود دانست و افزود: شناسایی و غربالگری تک به تک جمعیت استان جزو ماموریت های مهم تمام معاونت‌ها و کادر دانشگاه علوم پزشکی است و ما خود را در خدمت جامعه و بهداشت و سلامت کشور و استان می دانیم.

نقی پور با تاکید بر نقش مهم و بسیار تعین کننده کادر بهداشت و درمان آذربایجان شرقی در اجرای پویش ملی سلامت، یکی از اهداف اصلی و مهم اجرای این طرح را توجه به موضوع مهم پیشگیری در شیوع انواع بیماری های غیرواگیر در کشور دانست و گفت: با توجه به اهمیت نارسائی های مربوط به فشار خون و دیابت، اجرای این طرح می تواند مانع از شیوع گسترده این ۲ نارسایی در بین افراد جامعه شود.

نقی پور اجرای این طرح ملی را سرمایه گذاری در حوزه پیشگیری برشمرد و اظهار کرد: اگر دیابت افراد در زمان مقرر و به هنگام، کنترل و درمان شود، از وقوع ۵۰ درصد سکته های مغزی و قلبی جلوگیری می شود.

پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان ۱۴۰۱ در کشور کلید خورد و قرار شد بر اساس این طرح، افراد بالای ۱۸ سال در یک بازه زمانی، از نظر دیابت و فشارخون بالا شناسایی شوند. این طرح ابتدا قرار بود ۱۵ دی ماه ۱۴۰۲ به پایان برسد که وزارت بهداشت نسبت به تمدید آن تا ۳۰ دی ماه اقدام کرد.