۸۰ درصد تنش‌های کارگری در واحدهای صنعتی آذربایجان شرقی در زمینه روابط کار است
۸۰ درصد تنش‌های کارگری در واحدهای صنعتی آذربایجان شرقی در زمینه روابط کار است

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: بر اساس آسیب شناسی از واحدهای صنعتی و تولیدی استان، ۸۰ درصد بحران‌ها و تنش‌های کارگری در این واحدها در زمینه روابط کار است. آرش نگاهبانی روز چهارشنبه در نشست خبری برگزاری همایش « مدیران مسوولیت پذیر» با بیان اینکه بر اساس این آسیب […]

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: بر اساس آسیب شناسی از واحدهای صنعتی و تولیدی استان، ۸۰ درصد بحران‌ها و تنش‌های کارگری در این واحدها در زمینه روابط کار است.

آرش نگاهبانی روز چهارشنبه در نشست خبری برگزاری همایش « مدیران مسوولیت پذیر» با بیان اینکه بر اساس این آسیب شناسی، تنش های کارگری و بحران ها در این واحدها مربوط به دسترسی به مواد اولیه و کمبود نقدینگی نیست، افزود: عامل دیگر این تنش ها ناشی از عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در این واحدها است.

وی اظهار کرد: اگر طرح طبقه بندی مشاغل در سال های گذشته در این واحدها اجرا می شد و هر کارگر بر اساس آن در پست خود قرار می گرفت این مسایل پیش نمی آمد و موضوع دیگر در این زمینه عدم رعایت قانون سخت و زیان آور در واحدهای تعریف شده در این قانون است.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه در بررسی این موضوعات هم کارگر و هم کارفرما را در کنار هم باید در نظر گرفت، گفت: دیدگاه ما در عقد قراردادها، برد برد ۲ طرف است و باید در این قراردادها منافع کارگر و کارفرما در کنار هم رعایت شود.

نگاهبانی ادامه داد: اگر کارگر به عنوان عامل اصلی تولید به رسمیت شناخته شده و آن را در تولید مشارکت داد و کارگر منافع حاصل از تولید را لمس کرده و از آن بهره مند شود، در چنین واحدی مشکل و تنشی روی نمی دهد.

وی یادآور شد: اگر کارفرما چنین نظام انگیزشی را در واحدهای خود ایجاد کند و کارگر را عامل تحمیلی تولید نداند بلکه دخیل در تولید بداند بنابراین آن را در منافع حاصل از تولید مشارکت خواهد داد.

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی، سومین عامل بروز تنش کارگری در واحدهای تولیدی و صنعتی را تفاوت در قراردادها اعلام کرد و گفت: در برخی واحدها به علت عدم رعایت این موضوع، ناعدالتی و نارضایتی در کارگران ایجاد می شود.

نگاهبانی، با تاکید بر فرهنگ سازی و برگزاری دوره های آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات کار برای کارفرمایان و کارگران، افزود: شفاف سازی این مضوع می تواند تاثیر مثبتی بر آگاه سازی آن ها از قوانین مربوطه بگذارد و در نتیجه تنش ها و بحران های کارگری در محیط کار کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه حدود چهار هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در این استان وجود دارد، اظهار کرد: در این واحدها برای ۱۱۰ هزار نیروی کار به صورت مستقیم اشتغال دارند که با لحاظ نیروهای کار غیرمستقیم این تعداد به بیش از ۲۵۰ هزار نفر می رسد.

نگاهبانی، با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد و معادل ۲ هزار و ۹۰۰ واحد از کارگاه های صنعتی آذربایجان شرقی در تبریز مستقر هستند، ادامه داد: کارگران واحدهای تولیدی و صنعتی تاثیر مستقیمی در تولید استان دارند ولی با انواع قراردادهای کارگری دست و پنجه نرم می کنند بر این اساس یکپارچه سازی قراردادها ضروری است.

اولین همایش «مدیران مسوولیت پذیر» با رویکرد آشنایی با الزامات قوانین کار و تامین اجتماعی با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی با حضور مدیران، کارشناسان منابع انسانی، شرکت ها و کارخانجات، ۱۱ اسفند در هتل پارس تبریز برگزار می شود.