واکنش نفتی‌ها به ابهام در مورد کیفیت بنزین
واکنش نفتی‌ها به ابهام در مورد کیفیت بنزین

واکنش نفتی‌ها به ابهام در مورد کیفیت بنزین کیفیت بنزینشرکت ملی پالایش و ‌پخش فرآورده‌های نفتی پیرو خبر منتشر شده در بعضی کانال‌های خبری مبنی بر اینکه «بنزین باید در پالایشگاه زنجیره آروماتیکش شکسته شود تا حالت سرطان‌زایی آن کمتر شود» اطلاعیه‌ای منتشر کرد. به گزارش ایسنا، در این اطلاعیه آمده است: بنزین تولیدی در […]

واکنش نفتی‌ها به ابهام در مورد کیفیت بنزین
کیفیت بنزینشرکت ملی پالایش و ‌پخش فرآورده‌های نفتی پیرو خبر منتشر شده در بعضی کانال‌های خبری مبنی بر اینکه «بنزین باید در پالایشگاه زنجیره آروماتیکش شکسته شود تا حالت سرطان‌زایی آن کمتر شود» اطلاعیه‌ای منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، در این اطلاعیه آمده است:

بنزین تولیدی در پالایشگاه‌های ایران و در تمام پالایشگاه‌های دنیا شامل چند مولفه است که این مولفه‌ها محصول نهایی واحدهای تبدیل کاتالیستی، ایزومریزاسیون، اف‌سی‌سی، آراف‌سی‌سی، آلکیلاسیون، بنزین استریت ران (واحد تقطیر) و اکتان‌افزاهایی مانند ام‌تی‌بی‌ای است.

ریفورمیت یکی از مولفه‌های تشکیل‌دهنده بنزین است که در واحد تبدیل کاتالیستی نفتا با احیای مداوم تولید می‌شود و شامل آروماتیک است.

در همه پالایشگاه‌های دنیا یکی از مهمترین واحدها، واحد تبدیل کاتالیستی با احیای مدام است که محصول خروجی آن شامل آروماتیک است و اگر بنابر شکستن این آروماتیک بود اصلا وجود واحد تبدیل کاتالیستی در پالایشگاه معنی نداشت.

هر کدام از مولفه‌های بنزین بعضی از مشخصات بنزین را تامین می‌کنند و ممکن است یک یا چند مشخصه آنها از حد مجاز بیشتر باشد، به عنوان مثال بنزین خروجی از واحد تبدیل کاتالیستی، پایه اروماتیک و بنزین خروجی از اف سی سی و آر اف سی سی پایه ألفین است.

در تمام پالایشگاه‌های دنیا خروجی این واحدها در استخر بنزین به نسبتی مخلوط می‌شود که میزان اروماتیک‌ها، ألفین، بنزن، گوگرد در محدوده مجاز زیست‌محیطی قرار بگیرد و سایر مشخصات بنزین مانند اکتان، آر وی پی و …که مورد نیاز موتور است هم تامین شود.

بنزین تحویلی به مصرف‌کنندگان به‌ویژه در کلانشهرها مطابق با استاندارد ملی و یورو ۴ است و انتشار مطالب بی‌پایه صرفا به منظور تشویش اذهان عمومی و ایجاد نگرانی بی‌اساس در جامعه است.