از عقیم‌ سازی تا واکسیناسیون؛ راهکارهایی برای مقابله با سگ‌های ولگرد
از عقیم‌ سازی تا واکسیناسیون؛ راهکارهایی برای مقابله با سگ‌های ولگرد

از عقیم‌ سازی تا واکسیناسیون؛ راهکارهایی برای مقابله با سگ‌های ولگرد تایسیز نیوز – سال‌هاست بحث ساماندهی سگ‌های ولگرد و بلاصاحب در بسیاری از نقاط کشور از جمله تبریز داغ است، اما هر روز این معضل بیش‌ از پیش این شهر را درگیر می‌کند. حضور سگ‌های ولگرد به‌صورت گله‌ای و حمله‌ی آنها به مردم موجب […]

از عقیم‌ سازی تا واکسیناسیون؛ راهکارهایی برای مقابله با سگ‌های ولگرد

تایسیز نیوز – سال‌هاست بحث ساماندهی سگ‌های ولگرد و بلاصاحب در بسیاری از نقاط کشور از جمله تبریز داغ است، اما هر روز این معضل بیش‌ از پیش این شهر را درگیر می‌کند. حضور سگ‌های ولگرد به‌صورت گله‌ای و حمله‌ی آنها به مردم موجب ایجاد رعب و وحشت به‌ویژه برای کودکان و بانوان شده است.

جولان سگ‌های ولگرد در تبریز و در برخی شهرستان‌ها در سال‌های اخیر بارها حادثه ساز شده است، بارها شاهد حمله سگ‌های ولگرد و بلاصاحب به اقشار مختلف جامعه بوده‌ایم که علاوه بر رعب و وحشتی که در آن لحظه برای آن فرد ایجاد می‌کند، ابتلای فرد به بیماری هاری را نیز در پی خواهد داشت. ساماندهی سگ‌های ولگرد یکی از وظایف ذاتی شهرداری‌ محسوب می‌شود.

بیماری هاری نوعی عفونت ویروسی دستگاه اعصاب مرکزی است که به طور معمول به واسطه گزش حیوان هار به انسان منتقل می‌شود که از نظر بهداشت عمومی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و اگر به موقع درمان نشود منجر به فوت فرد می‌شود.

به گفته کارشناسان حیوانات خانگی شامل سگ‌ها، گربه‌ها و خرگوش‌ها، حیوانات اهلی همچون گاو، گوسفند و شتر و حیوانات وحشی مانند راسو، راکون و خفاش‌ها می‌توانند ویروس هاری را از طریق گزش و خراش به انسان منتقل کنند.

غذارسانی مدیریت نشده، عاملی برای هجوم سگ‌ها به شهر تبریز

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تبریز در خصوص ساماندهی سگ‌های ولگرد تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: مدیریت سگ‌های ولگرد و بلاصاحب به یک چالش در کشور ما تبدیل شده است و غذارسانی غیرمدیریت شده به آن‌ها نیز معضلات بسیار زیادی برای شهرها به بار آورده است. مثلاً اگر یک سگ ولگرد توسط انسان تغذیه شود، سالانه بالغ بر ۱۸ توله سگ به دنیا می‌آورد. این موضوع باعث تحمیل مشکلاتی بر انسان‌ها و خود حیوانات می‌شود زیرا چرخه محیط زیست را برهم زده و دیگر نه با عقیم سازی و نه سایر روش‌ها نمی‌توان این جریان را کنترل کرد.

حبیه هراتی افزود: پناهگاه حیوانات شهرداری تبریز بزرگترین و اولین پناهگاهی است که در تبریز احداث شده و با مساحت ۸.۵ هکتار دارای ۳۶۰ مترمربع کلینیک بوده و هشت هکتار دیگر نیز برای رهاسازی بعد از عمل اختصاص یافته است. در این محل پناهگاه انفرادی و دسته جمعی برای ریکاوری و قرنطینه حیوانات ساخته شده است.

وی افزود: این پناهگاه برای عقیم سازی، واکسیناسیون و انگل تراپی با پناهگاه حیوانات پردیس تبریز و کلینیک دامپزشکی وت و دانشگاه تبریز قرارداد بسته‌است.


وی با بیان این‌که شهروندان اگر می‌خواهند به سگ‌ها غذا بدهند، غذا را تحویل پناهگاه حیوانات دهند، افزود: غالب شهروندان از افزایش جمعیت سگ‌ها به دلیل پرسه زنی‌های گله‌ای در سطح شهر، رعب و وحشت دارند.

وی با بیان اینکه در حاضر طی فراخوانی با پنج شرکت کننده که دانشگاه تبریز و دانشگاه آزاد نیز از جمله آنها است برای همکاری نه فقط برای نگهداری سگ‌ها و عقیم سازی بلکه در تلاشیم تا این پناهگاه به مرکز تحقیقات مرجع شمالغرب کشور تبدیل شود، گفت: علت اینکه سگ‌های بلاصاحب از شهرستان‌ها به شهر هجوم می‌آورند غذارسانی غیر مدیریت شده شهروندان است که باعث افزایش کمیت تصاعدی آنها می‌شود.

هراتی با بیان اینکه تعداد کثیری از سگ‌های ولگرد تبریز ساماندهی شده، است، خاطر نشان کرد: عقیم سازی یکی از راه‌های کنترل افزایش این سگ‌ها در سطح شهر است اما چون با جراحی انجام می‌گیرد از هزینه زیادی برخوردار است. 

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تبریز با بیان اینکه شهروندان اگر می‌خواهند به سگ‌ها غذا بدهند، غذا را تحویل پناهگاه حیوانات دهند، افزود: اغلب شهروندان از افزایش جمعیت سگ‌ها به دلیل پرسه زنی‌های گله‌ای در سطح شهر، رعب و وحشت دارند.

انتقال هاری از حیوانات اهلی و وحشی

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه اگر فردی توسط هر حیوان پستانداری مورد گزش قرار گرفته یا با بزاق دهان حیوان تماس پیدا کند، احتمال مبتلا شدن به بیماری هاری را دارد، گفت: درمان و پیشگیری این بیماری با انجام واکسیناسیون امکان پذیر است.

سیمین خیاط‌زاده در خصوص نظارت به رفتار و مراودات کودکان با پستانداران اهلی و وحشی به والدین هشدار داد و اظهار کرد: هاری بیماری وحشتناک و غیر قابل درمانی است.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها باید در مورد گزش‌هایی که توسط هر حیوان اهلی و وحشی پستاندار اتفاق می‌افتد حساس باشند، گفت: سگ، گربه، گرگ و روباه و حتی در برخی مواقع این بیماری از طریق گاو، بز، اسب و گوسفند انتقال می‌یابد که مورد فوتی نیز در این خصوص گزارش شده است.

خیاط‌زاده بیان کرد: احتمال بیمار بودن سگ‌های بلا صاحب در حال چرخش، وجود دارد که اگر چنانچه توسط شهرداری جمع آوری نشده و مورد عقیم سازی و همچنین از طرف دامپزشکی واکسن تزریق نشود، در صورت گزش انسان‌ را نیز آلوده می‌کند.

وی ادامه داد: اگر فردی مورد گزش قرار گرفته و در مراکز بهداشت واکسن و سرم نزده و مراقبت‌های لازم را دریافت نکرده، مرگ وی حتمی است.

وی به آمار حیوان گزیدگی سال گذشته اشاره کرد و افزود: تعداد کل موارد حیوان گزیدگی سال گذشته به تعداد ۱۴هزار و ۱۸۲ نفر بود که سه نفر آنها بر اثر مبتلا به هاری جان خود را از دست دادند.

عدم تزریق واکسن هاری مساوی با مرگ 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: بیماری هاری یک بیماری حاد ویروسی سیستم اعصاب مرکزی است و جزو بیماری‌های مشترک بسیار مهم بین انسان و دام محسوب می‌شود که در مبتلایان باعث ایجاد آنسفالومیلیت در مغز می‌شود و در صورتی که فرد گزیده شده واکسن این بیماری را سریعا دریافت نکند، موجب مرگ وی خواهد شد.

یحیی شیری پور ادامه داد: این بیماری از قدیمی‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است که پس از حیوان گزیدگی از راه بزاق حیوان هار به حیوان دیگر یا انسان منتقل می‌شود.

وی در خصوص مهمترین راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری هاری اظهار کرد: یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری و کنترل این بیماری، واکسیناسیون منظم سگ‌های صاحب‌دار می‌باشد که در سال ۱۴۰۱ تعداد ۴۶ هزار و ۱۳۲ قلاده و از ابتدای سال گذشته تا مهرماه بیش از ۲۱ هزار قلاده سگ صاحب دار علیه این بیماری خطرناک و مشترک بین انسان و دام واکسینه شده‌اند.

درمان هاری در دوره نهفتگی بیماری باید انجام شود

یک دامپزشک عمومی نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه هاری یکی از ترسناک ترین بیماری هایی است که جامعه ما به خود دیده، گفت: هاری بیماری مخصوص پستانداران است و ویروس عامل ایجاد کننده هاری در بافت عصبی پستاندارانی که درگیر این بیماری شدند پیدا می شود.

امیررضا توسلی افزود: بعد ازاینکه ویروس خود را به مغز رسانده و مغز را آلوده می کند وارد بزاق شده و از طریق گزش حیوان آلوده به حیوان یا انسان سالم منتقل می شود، این بیماری در حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند، شتر و اسب ، حیوانات وحشی همچون سگ، گرگ، شغال و روباه و حیوانات خانگی مثل سگ و گربه ممکن است مشاهده شود و در انسان طول دوره نهفتگی یا اینکوباسیون بیماری از وقتی که ویروس وارد بدن می شود تا وقتی که علایم بیماری ظاهر می شود از چند روز تا چند ماه متغیر است و حتی گزارشاتی بوده که بعد از چند سال علایم ظاهر شده است.

این دامپزشک عمومی افزود: دوره نهفتگی بسیار پر اهمیت است و تمام اقدامات درمانی در این دوره انجام می شود در صورت بروز علایم بیماری ، هاری درمان پذیر نخواهد بود و ۱۰۰ درصد کشنده است.