استاندار آذربایجان غربی: ۷۳ هزار حلقه چاه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه وجود دارد
استاندار آذربایجان غربی: ۷۳ هزار حلقه چاه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه وجود دارد

استاندار آذربایجان غربی: ۷۳ هزار حلقه چاه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه وجود دارد تایسیز نیوز- استاندار آذربایجان غربی و دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه حفر چاه های غیرمجاز یکی از مشکلات اساسی در احیای دریاچه ارومیه است، گفت: اکنون ۷۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز حوضه آبریز این دریاچه را احاطه کرده […]

استاندار آذربایجان غربی: ۷۳ هزار حلقه چاه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه وجود دارد

تایسیز نیوز- استاندار آذربایجان غربی و دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه حفر چاه های غیرمجاز یکی از مشکلات اساسی در احیای دریاچه ارومیه است، گفت: اکنون ۷۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز حوضه آبریز این دریاچه را احاطه کرده است.

به گزارش تایسیز نیوز، محمدصادق معتمدیان روز دوشنبه در جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه که در استانداری آذربایجان شرقی برگزار شد، این حجم از حفر چاه در اطراف دریاچه ارومیه را بسیار بالا و قابل تامل دانست که در سال های متمادی و به بهانه توسعه اراضی کشاورزی ایجاد شده و امروز تبعات منفی آن گریبان مردم و دولت را گرفته است.

وی جلوگیری و مسدودسازی چاه های غیرمجاز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را یکی از مهمترین مسئولیت های ستاد احیا اعلام و اضافه کرد: سئوال مهم در این زمینه این است که این تعداد چاه چگونه و چه زمانی قرار است مسدود شوند؟ در حالی که حتی مسدودسازی یک حلقه چاه با انواع و اقسام مشکلات اداری، حقوقی و اجتماعی و فرهنگی مواجه می شود.

معتمدیان با تاکید بر اینکه حتی پر کردن یک حلقه چاه در اطراف دریاچه به راحتی اتفاق نمی افتد، یادآور شد: متاسفانه در این زمینه هیچ برنامه راهبردی وجود ندارد و شبانه روز شاهد بهره برداری از این چاه ها و برداشت آب از آنها هستیم.

وی بهترین راهکار برای اجرای طرح های مربوط به مسدودسازی چاه های اطراف دریاچه ارومیه را انتقال تصمیم گیری ها به نشست سران قوا دانست و اظهار کرد: از آنجایی که در قالب ستاد احیا مصوبات کاربردی در این زمینه اتفاق نیفتاده است، باید در نشست سران قوا و با بالاترین میزان اهرم اجرایی در این رابطه تصمیم گیری شود.

معتمدیان با بیان اینکه استان های آذربایجان شرقی و غربی کم آب نیستند، مشکل اصلی در زمینه احیای دریاچه ارومیه را مربوط به نوع مدیریت منابع آبی برشمرد و ادامه داد: اینکه در حوضه آبریز این دریاچه محصولات کشاورزی پرآب بر کاشته می شود و هنوز این روند ادامه دارد، موجب تعجب است.

به گفته وی در حال حاضر ۵۷ درصد منابع آبی آذربایجان غربی برای سه محصول سیب، یونجه و چغندر مورد استفاده قرار می گیرد که نشان دهنده نبود مدیریت منابع آبی در مصارف کشاورزی است و این رویه ها باید به سرعت تغییر یابد.

دولت سیزدهم به دنبال مدل جدید در این ستاد رفت تا برخلاف گذشته دخالت استان های اطراف دریاچه در تصمیم گیری ها بیشتر شود تا بلکه در اجرای مصوبات تسریع ایجاد شود.

معتمدیان با اشاره به فراز و نشیب های فعالیت ۱۰ ساله ستاد احیای دریاچه ارومیه، یادآور شد: بر همین اساس دولت سیزدهم به دنبال مدل جدید در این ستاد رفت تا برخلاف گذشته دخالت استان های اطراف دریاچه در تصمیم گیری ها بیشتر شود تا بلکه در اجرای مصوبات تسریع ایجاد شود.

وی یکی از ایرادات حاصل از نوع و نحوه فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه را نبود اطلاع رسانی و شفاف سازی کامل و مشکلات ناشی از آن اعلام و اضافه کرد: در سال های گذشته در ساماندهی آب های مرزی مسایلی وجود داشت و نقدهای غیرمنصفانه را در این رابطه شاهد بودیم که دولت سیزدهم و با تدابیر ریاست جمهوری و معاونت اول بسیاری از این مسایل و مشکلات حل و فصل شد.

معتمدیان مجموع برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه را ۲۶ مورد اعلام کرد و با بیان اینکه قرار است در مرحله اول ۶ میلیون مترمکعب آب تامین و روانه بستر دریاچه شود، گفت: این برنامه ها جز با همراهی مردم و مردمی سازی طرح ها محقق نمی شود و چون در سال های گذشته در این زمینه غفلت هایی صورت گرفته است، لاجرم امسال و سال های آینده باید بسیاری از فعالیت ها معطوف به مسایل نرم افزاری شود.

وی افزیش ۱۴۰ هزار هکتاری اراضی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در حوزه استحفاظی آذربایجان غربی را نمونه ای از نتایج غفلت از مردمی سازی طرح های احیا دانست و افزود: باید باید مدیریت درست و منطق مانع از چنین توسعه هایی می شدیم.

به گزارش ایرنا، حوضه آبریز دریاچه ارومیه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است که روند خشکیدن و کاهش تراز آبی آن از اواخر دهه ۷۰ آغاز شده و سالانه ارتفاع آن حدود ۴۰ سانتی متر کاهش یافته است.

اردیبهشت امسال ۹ راهبرد جدید برای تسریع در نجات این پهنه آبی و استمرار روند فعلی با ۲۳هزار میلیارد ریال اعتبار تصویب شد.

بر اساس آخرین آمارهای موجود هم اکنون تراز آب دریاچه ارومیه ۴۷ سانتی متر نسبت به اوایل امسال افزایش داشته است.