با چه اعدادی می‌فهمیم کرونا کنترل شده؟
با چه اعدادی می‌فهمیم کرونا کنترل شده؟

🔹با چه اعدادی می‌فهمیم کرونا کنترل شده تحلیلی از علیرضا کدیور، تحلیل‌گر داده ▫️کرونا وقتی مهار می‌شود که اولا رشد نمایی آن متوقف شود و ثانیا، نظام درمانی بتواند تعداد بیشتری از مردم مبتلاشده به کرونا را نجات دهد یا تعداد فوتی‌ها کمتر شود. ▫️بنابراین اولین شاخص، تعداد بیماران تازه به کل بیماران است. این […]

🔹با چه اعدادی می‌فهمیم کرونا کنترل شده

تحلیلی از علیرضا کدیور، تحلیل‌گر داده
▫️کرونا وقتی مهار می‌شود که اولا رشد نمایی آن متوقف شود و ثانیا، نظام درمانی بتواند تعداد بیشتری از مردم مبتلاشده به کرونا را نجات دهد یا تعداد فوتی‌ها کمتر شود.
▫️بنابراین اولین شاخص، تعداد بیماران تازه به کل بیماران است. این شاخص در صورتی که روی نمودار به شکل یک خط صاف باشد نشان می‌دهد که بیماری هنوز رشد نمایی دارد. گام اول مهار بیماری، آن است رشد بیماری از حالت نمایی خارج بشود.
▫️گام دوم هم این است که تعداد کل فوتی‌ها به کل پرونده‌های بسته شده بسیار کم شود. منظور از کل پرونده‌های بسته‌شده، کل کسانی است که بیمار شده‌‌اند یا بهبود یافته‌اند یا درگذشته‌اند.
▫️تا زمانی که نرخ مرگ و میر در پرونده‌های بسته‌شده از ۱۲درصد فعلی به مقداری نزدیک به آنچه به عنوان نرخ مرگ‌ومیر بیماری گزارش شده (برای ایران احتمالا کمتر از ۲درصد) کاهش پیدا نکند نمی‌توان از توفیق در کنترل اوضاع سخن گفت.