دانشگاه‌ها بازوان علمی و پژوهشی صنایع دفاعی کشور هستند
دانشگاه‌ها بازوان علمی و پژوهشی صنایع دفاعی کشور هستند

مدیر امور فناوری دانشگاه تبریز: دانشگاه‌ها بازوان علمی و پژوهشی صنایع دفاعی کشور هستند تایسیز نیوز – نشست مشترک مدیر امور فناوری و رؤسا و معاونان دانشکده‌های برنامه ریزی و علوم محیطی، عمران، کشاورزی و علوم طبیعی دانشگاه تبریز با معاون پژوهش و فناوری سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در دانشکده‌ی برنامه ریزی و علوم محیطی […]

مدیر امور فناوری دانشگاه تبریز:

دانشگاه‌ها بازوان علمی و پژوهشی صنایع دفاعی کشور هستند

تایسیز نیوز – نشست مشترک مدیر امور فناوری و رؤسا و معاونان دانشکده‌های برنامه ریزی و علوم محیطی، عمران، کشاورزی و علوم طبیعی دانشگاه تبریز با معاون پژوهش و فناوری سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در دانشکده‌ی برنامه ریزی و علوم محیطی برگزار شد.

هدف از طرح جهاد علمی، استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها به‌عنوان بازوان علمی و پژوهشی صنایع دفاعی کشور است
به گزارش تایسیز نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر عطاء‌اله ندیری مدیر امور فناوری دانشگاه تبریز، طی سخنانی در ابتدای این جلسه اظهار کرد: صنایع دفاعی کشور به‌دنبال یک فرایند همکاری گسترده تحت عنوان «جهاد علمی» با دانشگاه‌ها بودند که در فاز اول ۳۰ الی ۴۰ دانشگاه درگیر هستند.
وی ادامه داد: هدف این طرح استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها به‌عنوان بازوان علمی و پژوهشی صنایع دفاعی کشور است تا صنایع دفاعی بجای ایجاد پژوهشکده‌های مستقل، از ظرفیت‌های اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها استفاده و نیازهای خود را برطرف کند.
دکتر ندیری خاطرنشان کرد: حدود ۲۴ محور در قالب این طرح به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و در این‌راستا صنایع و بخش‌های مختلف دفاعی کشور در دانشگاه‌ها به‌صورت مستمر در دانشگاه‌ها حضور پیدا کرده‌اند.
وی در پایان یادآور شد: هدف از برگزاری این نشست بررسی راهکارهای همکاری‌های علمی در حوزه‌های مختلف با سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح است.

نقش سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در علوم طبیعی، نقشه‌برداری، کشاورزی و امنیت غذایی
معاون پژوهش و فناوری سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح نیز گفت: با حضور در دانشگاه تبریز موفق شدیم توانایی‌ها و ظرفیت‌های این دانشگاه را در موضوعات مختلف جغرافیایی، نقشه‌برداری، علوم طبیعی، کشاورزی و … بشناسیم و آماده‌‌ی هرگونه همکاری در این زمینه‌ها هستیم.
دکتر محمد فلاح ادامه داد: محور اصلی کارهای ما جهاد علمی است و ما حتی در امنیت غذایی نیز نقش داریم؛ به‌طوریکه با طراحی سامانه‌ی پایش اراضی کشاورزی در بحث پایش اراضی کشاورزی و در نتیجه‌ در چرخه‌ی امنیت غذایی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنیم.
وی همچنین در خصوص DEM (مدل رقومی ارتفاعی زمین) نیز اظهار کرد: ما قابلیت‌های دانشگاه‌ تبریز در حوزه‌ی نقشه‌برداری را نیز می‌شناسیم و اگر دانشگاه تبریز قابلیت تولید DEMهای با مقیاس مدنظر ما را داشته باشد، ما مشتری اصلی این DEM ها هستیم.
معاون پژوهش و فناوری سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح در خاتمه آمادگی این سازمان را برای ایجاد مرکز نوآوری تکنولوژی در دانشگاه تبریز اعلام کرد تا از طریق این مرکز تمامی مسائل و دغدغه‌های علوم و فنون مختلف در حوزه‌های نقشه‌برداری، جغرافیا، علوم طبیعی، کشاورزی و … بررسی شود. 
در ادامه‌ی این نشست، دکتر رستم‌زاده رئیس دانشکده‌ی برنامه‌ریزی و علوم محیطی، دکتر نوید رئیس و دکتر محمدی عضو هیأت علمی دانشکده‌ی کشاورزی، دکتر جهانگیری رئیس و دکتر حسن‌پور عضو هیأت علمی دانشکده‌ی علوم طبیعی، دکتر  فرنوداحمدی معاون آموزشی و‌ تحصیلات تکمیلی و دکتر صداقت عضو هیأت علمی دانشکده‌ی عمران و دکتر رضایی مقدم رئیس انجمن مخاطره‌‌شناسی ایران به ارائه‌ی نقطه نظرات خود پیرامون موضوعات مرتبط با سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح پرداختند.