درآمد جام‌جهانی فوتبال به جیب چه کسی می‌رود؟
درآمد جام‌جهانی فوتبال به جیب چه کسی می‌رود؟

درآمد جام‌جهانی فوتبال به جیب چه کسی می‌رود؟ 🔹جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر برای این کشور حدود ۲۲۹ میلیارد دلار خرج تراشیده و به گران‌ترین جام‌جهانی فوتبال تاریخ تبدیل شده است. جام‌جهانی یک رویداد درآمدزاست اما باید دید این درآمدها کجا می‌رود و چگونه تقسیم می‌شود. 🔹حق پخش تلویزیونی مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه به مبلغ ۴.۶ میلیارد […]

درآمد جام‌جهانی فوتبال به جیب چه کسی می‌رود؟

🔹جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر برای این کشور حدود ۲۲۹ میلیارد دلار خرج تراشیده و به گران‌ترین جام‌جهانی فوتبال تاریخ تبدیل شده است. جام‌جهانی یک رویداد درآمدزاست اما باید دید این درآمدها کجا می‌رود و چگونه تقسیم می‌شود.

🔹حق پخش تلویزیونی مسابقات جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه به مبلغ ۴.۶ میلیارد دلار به کشورهای مختلف جهان فروخته شد اما درآمد پخش تلویزیونی مسابقات به فیفا تعلق می‌گیرد. همچنین ۱۰۰ درصد فروش بلیت بازی‌ها، حق بازاریابی و تبلیغات شهری و محیط استادیوم‌ها به فیفا می‌رسد که این مبلغ در جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه به بیش از یک میلیارد دلار رسید.

🔹براساس بررسی‌ دفتر پژوهش ایرنا، در المپیک پکن و لندن میانگین سفر گردشگران به این کشورها به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ که این رویداد برگزار شده نسبت به سال‌های دیگر کاهش یافته است. 

🔹بسیاری از میزبانان رویدادها بزرگ ورزشی، روی درآمد مستقیم آن توجه زیادی نمی‌کنند؛ آنها از جام‌جهانی یا المپیک، نه فقط برای ارائه چهره‌ای خوب از خود به جهان، بلکه برای مقاصد امنیت ملی نیز استفاده می‌کنند.