دولت سیزدهم، دولت تحول گرا در عرصه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است
دولت سیزدهم، دولت تحول گرا در عرصه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز: دولت سیزدهم، دولت تحول گرا در عرصه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است تایسیز نیوز- عضو هیات علمی دانشگاه تبریز و جزو یک درصد از دانشمندان برتر دنیا با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در عرصه دانش بنیان، این دولت را دولت تحول گرا در عرصه‌ حمایت از شرکت‌های دانش […]

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز:

دولت سیزدهم، دولت تحول گرا در عرصه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است

تایسیز نیوز- عضو هیات علمی دانشگاه تبریز و جزو یک درصد از دانشمندان برتر دنیا با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در عرصه دانش بنیان، این دولت را دولت تحول گرا در عرصه‌ حمایت از شرکت‌های دانش بنیان عنوان کرد.

جلال شیری روز دوشنبه در گفت‌وگو باخبرنگاران، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقدامات دولت سیزدهم در عرصه‌های مختلف، اظهار کرد: دولت سیزدهم از زمان استقرار در راس امور کشور، کارها و اقدامات بسیار ارزنده، چشم گیر و ملموسی را در حوزه‌های موضوعی مختلف شامل بخش‌های زیرساختی، اقتصادی، توسعه علمی و سایر بخش‌ها انجام داده که هر یک جای بحث و بررسی دارند.

وی افزود: به رغم این‌که بخش قابل توجهی از اقدامات انجام گرفته از سوی دولت سیزدهم در ۲ سال گذشته، زیربنایی و زیرساختی بودند و این‌که انتظار می‌رود فعالیت‌های زیرساختی، اثرات خود را در دراز مدت نشان بدهند اما اثرات اقدامات زیرساختی دولت در کوتاه ترین زمان ممکن بروز و ظهور یافت.

وی با اشاره به اقدامات دولت در حیطه اشتغالزایی، اظهار کرد: شعار سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ از سوی رهبری در حیطه مباحث اقتصادی و دانش بنیان نامگذاری شده بود که در این راستا نیز اقدامات بسیار ارزنده‌ای با پشتیبانی مجلس شورای اسلامی و همت دولت سیزدهم برای حمایت از تولید و رشد و جهش آن اتفاق افتاد.

شیری ادامه داد: رشد چشم گیری را در حوزه شرکت‌های دانش بنیان از سال ۱۴۰۰ به بعد شاهد بودیم و در بسیاری مراکز رشد و فناوری نیز تعداد واحدهای فناور بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: شیب ورود شرکت‌های نوپا و دانش بنیان در عرصه نوآوری و فناوری بسیار زیاد شده و تقاضا برای حرکت به سمت دانش بنیانی شدن شرکت‌ها در حال افزایش است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رشد و شکوفایی که در حیطه دانش بنیان شاهد هستیم به خاطر اجرای طرح‌های دولت سیزدهم در وزارتخانه‌های مختلف به ویژه وزارتخانه علوم است. گفت: این طرح‌ها که در راستای رونق فعالیت‌های دانش بنیانی نشات گرفته‌اند، اخبار خوب و نوید بخشی را برای جامعه ما رقم زدند.

بورسیه های صنعتی طرح ابتکاری دولت سیزدهم موجب جذب نیروهای نخبه شد

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم، موضوع بورسیه‌های صنعتی مطرح شد که یکی از موارد بسیار مهم در زمینه اشتغال زایی جوانان تحصیل کرده و نخبه بود و طرح موفقی محسوب می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با اشاره به خدمات، امکانات و فرصت‌های ارائه شده از سوی دولت برای شرکت‌های دانش بنیان با رویکرد جوانان، گفت: یکی از این طرح‌ها، ارائه تسهیلات نظام وظیفه برای جوانان است که جوانان می‌توانند از این ظرفیت در شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنند.

وی افزود: موضوع دیگر نیز معافیت‌های مالیاتی موجود در قانون برای شرکت‌های دانش بنیان است که توسط دولت سیزدهم به خوبی در حال اجرا است.

شیری اظهار کرد: تمامی این طرح‌ها به همراه تسهیلات کم بهره‌ای که توسط صندوق‌ها ارائه می‌شود، منجر به رشد چشم گیر و روند صعودی در حیطه شرکت‌های دانش بنیان کشور و به خصوص استان ما شده است.

وی با اشاره به حمایت‌های دولت از دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری، افزود: دولت توجه‌ ویژه‌ای به پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاه‌ها داشته و به لحاظ پشتیبانی فناوری و نوآوری، پشتیبانی مالی و پشتیبانی از تولید سطوح مختلف و در حیطه قوانین و مقررات و آیین نامه‌ها، اقدامات شاخص، ملموس و قابل اندازه گیری انجام داده است که می‌تواند با سنجه‌های مختلف و اعداد و ارقام بیان و برای مردم ملموس شود.

وی ادامه داد: خروجی تمامی این اقدامات دولت به اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم منجر شده است که این موضوع به خوبی توانسته به خصوص در حیطه جوانان تحصیل کرده خود را نشان بدهد.

شیری در خصوص اقدامات دولت در راستای ارتقای توانمندی تولیدکننده‌های داخلی، گفت: ارتقای توانمندی تولیدکننده‌های داخلی یک بحث دوطرفه است که برای عملیاتی شدن آن باید فروش واحدها افزایش یابد تا یک تولیدکننده بتواند از محل سود فروش محصولش هم بدنه خود را تقویت کند و هم کیفیت تولید و جنس ایرانی‌ خود را به نقطه مطلوب برساند.

وی افزود: دولت سیزدهم با توجه به شعار سال که در حیطه رشد تولید مطرح است، به لحاظ پشتیبانی علمی و فناورانه دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان از تولیدکنندگان حمایت خوبی داشته و ارتباطات خوبی بین این نهادها به منظور ارتقای کمی و کیفی اجناس ایرانی شکل گرفته و به همراه سیاست‌های اتخاذ شده همچون ممنوعیت ورود کالاهایی که مشابه داخلی دارند شاهد ارتقای کیفیت محصولات ایرانی و رشد و شکوفایی واحدهای تولیدی داخلی هستیم.

بسیاری از واحدهای تعطیل استان به چرخ تولید برگشتند

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل سراسر کشور و به خصوص آذربایجان شرقی که سال‌ها به دلیل مسائل مالی و مشکلاتی در تهیه مواد اولیه متوقف شده و در انزوا به سرمی‌بردند، به مدار تولید برگشتند و از تعطیلی آن‌ها جلوگیری به عمل آمد.

این استاد دانشگاه و جزو یک درصد از دانشمندان برتر دنیا با اشاره به تاکید رهبری بر ملموس بودن اقدامات دولت، گفت: برای این‌که اقدامات دولت قابل لمس باشد، جنبه‌های مختلفی وجود دارد.

وی اظهار کرد: وقتی اقدامات، برنامه ریزی‌ها و وضع قوانین و مقررات در زندگی مردم ملموس و قابل سنجش باشند، منجر به افزایش سطح رفاه نسبی مردم خواهد شد، کیفیت زندگی را بهبود خواهد بخشید و امید به زندگی و روحیه و نشاط در زندگی فردی و اجتماعی بیشتر خواهد شد.

وی تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنند تا اثرات ناشی از اقدامات، برنامه ریزی‌ها و تدابیر دولت که اکنون در زندگی فردی و اجتماعی جامعه، اقتصاد، روابط دیپلماتیک و مباحث فرهنگی وجود دارد با سنجه‌های مناسبی شناسایی و تبیین شود.

شیری گفت: باید اعداد و ارقام اثرات این اقدامات دولت در زندگی مردم به صورت کمی ارائه شده و مشخص شود که اثرات مشاهده شده در زندگی ناشی از کدام اقدامات دولت است.

وی ادامه داد: اگر اثرات اقدامات دولت برای مردم تبیین شود، به طور قطع در روحیه مردم و زندگی آن‌ها و نظام اجتماعی تاثیرگذار بوده و تمامی آحاد مردم را به تلاش بیشتر و مشارکت هرچه بیشتر و مطلوب تر در تحقق شعار سالجاری با عنوان «رشد تولید با مشارکت مردم» هدایت می‌کند.