سمت و سوی انسان‌محوری در طراحی شهری
سمت و سوی انسان‌محوری در طراحی شهری

سمت و سوی انسان‌محوری در طراحی شهری آماده‌سازی محیط‌های شهری برای حضور انسان به عنوان رکن اساسی شهرنشینی، یکی از مقوله‌های جدی در طراحی شهری است که تلاش می‌شود نقش و حضور انسان‌ها در سطح شهر پررنگ‌تر شود. بیشترین تلاش مدیریت شهری در اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی در سطح شهر، ارائه پیوست انسان‌محوری در […]

سمت و سوی انسان‌محوری در طراحی شهری آماده‌سازی محیط‌های شهری برای حضور انسان به عنوان رکن اساسی شهرنشینی، یکی از مقوله‌های جدی در طراحی شهری است که تلاش می‌شود نقش و حضور انسان‌ها در سطح شهر پررنگ‌تر شود.

بیشترین تلاش مدیریت شهری در اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی در سطح شهر، ارائه پیوست انسان‌محوری در طراحی این پروژه‌ها است که علاوه بر ارائه خدمات و عمران و آبادانی شهر، حضور انسان نیز در آن محیط برجسته شود.

به عبارت دیگر نشاط و پویایی شهر در گرو حضور و فعالیت انسان است و این حضور نیاز به احداث و اجرای زیرساخت‌هایی برای تسهیل آن دارد.

به عنوان مثال پروژه‌های عمرانی شهری همچون مسیرگشایی و یا تقاطع‌های غیرهمسطح حتما باید پیوست‌های انسان‌محوری داشته باشند و یا گاها مشاهده می‌شود که کل یک پروژه عمرانی با نگاه انسان‌محوری طراحی و اجرا شده است.

پیاده‌راه‌ها نمود بارز طراحی انسان‌محور شهر است و مدیریت شهری تبریز در رویکرد جدید خود احداث پیاده‌راه و مرمت پیاده‌راه‌های موجود را در دستور کار قرار داده است.

پیاده‌راه شهریار باغمیشه شهرک‌های جدید و مسیرگشایی‌ها بهترین فرصت برای احداث پیاده‌راه و یا سنگفرش محیط هستند که شهرداری منطقه ۵ تبریز در این راستا پیاده‌راه شهریار را در شهرک باغمیشه در دست اجرا دارد.

پیاده راه شهریار به طول ۷۰۰ متر و عرض ۲۲ متر، حد فاصل میدان اطلس تا میدان ارغوان در دست اجرا است که فاز اول این پروژه با ۳۰۰ متر و با هزینه ۷۰ میلیارد ریال در هفته دولت سال جاری افتتاح شده است.

فاز دوم این پروژه نیز با فاز دوم پیاده راه شهریار به طول ۴۰۰ متر ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

در مجموع دو فاز اول و دوم پیاده‌راه شهریار ۹۵ درصد پیشرفت عمرانی دارد و تا پایان فصل کاری به بهره‌برداری می‌رسد.

در این مسیر علاوه بر پیاده راه، دوچرخه سواری و خودروی برقی، سایر عناصر محیطی مانند نصب المان، مبلمان شهری و مناسب سازی برای استفاده نابینایان و افراد کم توان نیز پیش بینی شده است.

شهرداری منطقه ۸ پیشرو در پیاده‌راه‌سازی و کف‌سازی محیط طی یک سال گذشته با برنامه ریزی‌ها و کارشناسی‌های انجام یافته چندین محور گردشگری در سطح منطقه  ۸ شناسایی شده‌ که اکثریت این محورها در مسیرهای تاریخی واقع شده‌اند.

برخی پروژه‌های پیاده‌راهی و سنگفرش شهرداری منطقه ۸ از جمله مرمت فرش سنگی میدان شهید بهشتی به عنوان پلازای مهم شهری، پیاده‌راه آرامیان، سنگفرش پل تاریخی صاحب آباد، سنگفرش پیاده‌روهای معابر سطح حوزه در خیابان‌های ۱۷ شهریور، طالقانی، خیابان امام خمینی (ره)، خیابان تئاتر، کوی شفائیه، کوی ختایی، کوی قره باغی، کوی نورهاشمی، کوی مشکات و کلکته چی پروژه‌های کفسازی مذکور در حداقل زمان ممکن و طی ماه‌های اخیر توسط شهرداری منطقه ۸ اجرا شده‌اند که به همراه پیاده راه امین، پیاده راه ارک و پیاده راه تربیت و پیاده راه مقصودیه در راستای انسان‌محور کردن معابر بافت تاریخی شهر، پروژه‌های مهم و ارزشمندی قلمداد می‌شوند.

پیاده راه کوچه تاریخی پاساژ، پیاده راه خیابان جمهوری، سنگفرش علیپور، سنگفرش قره باغی‌ها، پیاده راه شریعتی، احیای فرش سنگی میدان شهید بهشتی و پیاده راه تربیت غربی دیگر پروژه‌های شهرداری منطقه ۸ در این حوزه هستند.

سنگ‌فرش معابر، گامی نوین در مسیرگشایی استفاده از سنگ‌فرش به جای آسفالت معابر شهری علاوه بر دوام بالا، زیبایی بصری محیط را نیز افزایش می‌دهد و در این راستا شهرداری تبریز سنگفرش برخی از معابر را در دستور کار قرار کرده است.

سنگفرش خیابان آرامیان، کوچه ثبت، مقصودیه، ارک و در جدیدترین مورد خیابان سجادیه شمالی معابری هستند که سنگفرش شده‌اند.