سگ های ولگرد و یک بام و دو هوای برخورد با آنهادر تبریز
سگ های ولگرد و یک بام و دو هوای برخورد با آنهادر تبریز

سگ های ولگرد و یک بام و دو هوای برخورد با آنهادر تبریز فرزانه حاجی کاظمی گوگانی هر از چند گاهی اخبار ناخوشایندی از حمله سگ های ولگرد در تبریز از طریق رسانه های عمومی در سر تیتر اخبار قرار می گیرد و بسیاری از خانواده هارا نگران تر از پیش می سازد که نکند […]

سگ های ولگرد و یک بام و دو هوای برخورد با آنهادر تبریز

فرزانه حاجی کاظمی گوگانی

هر از چند گاهی اخبار ناخوشایندی از حمله سگ های ولگرد در تبریز از طریق رسانه های عمومی در سر تیتر اخبار قرار می گیرد و بسیاری از خانواده هارا نگران تر از پیش می سازد که نکند خدای نکرده این اتفاق برای آنها هم پیش بیاید.

اما در این میان حامیان حیوانات هم در بسیاری موارد از طرز برخورد شهرداری در جمع آوری این سگ ها انتقاد کرده اند و ویدئوهایی را در فضای مجازی حتی از کشتار این حیوانات منتشر نموده اند.

در این مقاله سعی خواهیم کرد هر دو روی سکه را بررسی کنیم و آنچه که می  توان برای هر چه زیباتر دیده شدن تبریز کهن به کار بست به رشته تحریر در آوریم.

حیوانات بخصوص سگ ها که موضوع این مقاله است را می توان از زیبایی‌های شهری به حساب آورد در بسیاری از کشورهای جهان از حیوانات آن منطقه حتی برای جلب گردشگران استفاده می کنند به عنوان مثال در آسیای شرقی  از حیوانی مثل میمون برای جلب توجه و تفریح در محیط های شهری استفاده می کنند.

آنچه که در تبریز و اکثر شهرهای کشور ایران اتفاق می افتد کاملا برعکس این شیوه می باشد و همیشه یا از  این ور بوم افتاده ایم یا آن ور بوم.

در دیداری که با چند تن از حافظان محیط زیست شهر وان ترکیه داشتم آنها از این تهدید به عنوان فرصت استفاده کرده اند و با استفاده از مدیریت شهری اکثریت سگ های ولگرد را ساماندهی نموده اند و با تهیه لیستی کامل و اقداماتی همچون عقیم سازی اصولی و تزریق واکسن و تامین غذای این حیوانات آنها را تبدیل به یکی از زیبایی‌های شهری وان کرده اند.

در جای جای شهر وان می توانید سگ ها یی را ببینید که براحتی در میادین در حال استراحت هستند و به هیچ وجه با توریست های اطراف خود کاری ندارند.

البته باید توجه داشته باشیم که این سیستم مدیریت در شهر نیازمند برنامه کاملا مدون و اصولی و همچنین بودجه مناسب برای اجراست که متاسفانه در شهر تبریز نه تنها برنامه خاصی برای این کار وجود ندارد بلکه بودجه مناسبی هم برای این کار در نظر گرفته نمی شود تا روز به روز شاهد اتفاقات ناگوار از آسیب به شهروندان گرفته تا مرگ دلخراش سگ ها باشیم.

آنچه که امروز از شهردار محترم وقت تبریز انتظار می رود ایجاد بستر مناسب برای حامیان محیط زیست و حامی حیوانات است تا آنها بتوانند با حمایت شهرداری در جهت اصلاح برنامه برخورد با سگ های ولگرد شیوه تازه ای که قابل قبول اکثریت باشد قدم بردارند تا تبریز باز هم به عنوان شهر اولین ها شاهد اتفاقی خوب در حمایت از حقوق حیوانات باشد و یک معضل بزرگ را تبدیل به فرصتی خوب و مناسب در جهت جذب گردشگران بیشتر برای بازدید از تبریز نماییم.

امید است مسئولان امر با حضور در پای کار به جای پاک کردن صورت مساله و به جای استفاده از ساده ترین راه‌ها برای یکبار هم که شده با همت عالی پای در میدان  نهند و این موضوع را که به  دغدغه اصلی شهروندان در زندگی شهری تبدیل گردیده است را حل و فصل نمایند.