شایعات عجیب و غریب درباره زلزله ترکیه؛ هارپ عامل لرزش ۷/۸ ریشتری؟
شایعات عجیب و غریب درباره زلزله ترکیه؛ هارپ عامل لرزش ۷/۸ ریشتری؟

شایعات عجیب و غریب درباره زلزله ترکیه؛ هارپ عامل لرزش ۷/۸ ریشتری؟ 🔹همه چیز از جایی شروع شد که چند روز پیش (سوم فوریه) فردی با نام Frank Hoogerbeets این توئیت را منتشر کرد: “دیر یا زود، زلزله‌ای ۷.۵ ریشتری در منطقه جنوب و مرکز ترکیه، اردن، سوریه و لبنان، به وقوع خواهد پیوست.” 🔹هارپ […]

شایعات عجیب و غریب درباره زلزله ترکیه؛ هارپ عامل لرزش ۷/۸ ریشتری؟

🔹همه چیز از جایی شروع شد که چند روز پیش (سوم فوریه) فردی با نام Frank Hoogerbeets این توئیت را منتشر کرد: “دیر یا زود، زلزله‌ای ۷.۵ ریشتری در منطقه جنوب و مرکز ترکیه، اردن، سوریه و لبنان، به وقوع خواهد پیوست.”

🔹هارپ یا برنامه پژوهشی یونوسفر فعال با فرکانس بالا، یک پروژه تحقیقاتی است که مرکز اصلی آن در نزدیکی گاکونا در آلاسکا واقع شده است.

🔹تکمیل پروژه هارپ حدود دو دهه طول کشیده و هزینه‌های ساخت و عملیاتی آن حدود ۲۵۰ میلیون دلار برآورد شده است.

🔹دانشمندان از طریق هارپ با ایجاد تغییراتی در یونوسفر (دورترین و ناشناخته‌ترین بخش اتمسفر زمین)، درمورد آن مطالعاتی انجام داده و آن را تبدیل به نوعی آزمایشگاه طبیعی کرده‌اند.

🔹از آنجا که دسترسی به اطلاعات کامل و جامعی درباره ارتباط هارپ با بلایای طبیعی و به ویژه زلزله وجود ندارد و نمی‌توان قاطعانه درباره توانایی‌های هارپ اظهارنظر کرد؛ آیا این امکان وجود دارد که هارپ مسئول همه یا برخی بلایایی طبیعی دهه‌های اخیر بوده باشد؟ احتمالا تا چند سال آینده پاسخ این سوالات را خواهیم گرفت.