فوتبال آذربایجان غرق در منیت های مادیات پرستان
فوتبال آذربایجان غرق در منیت های مادیات پرستان

فوتبال آذربایجان غرق در منیت های مادیات پرستان فرزاد ملازاده با نگاهی  به عقبه فوتبال دیار ستارخان دیاری که عشق به فوتبال از زمان ایجاد و پیدایش آن در آذربایجان همواره حرف اول را زده است و مردان و زنان این سرزمین بی هیچ انتظاری همیشه حامی تیم‌های محبوب خود بوده اند و اجازه نداده […]

فوتبال آذربایجان غرق در منیت های مادیات پرستان

فرزاد ملازاده

با نگاهی  به عقبه فوتبال دیار ستارخان دیاری که عشق به فوتبال از زمان ایجاد و پیدایش آن در آذربایجان همواره حرف اول را زده است و مردان و زنان این سرزمین بی هیچ انتظاری همیشه حامی تیم‌های محبوب خود بوده اند و اجازه نداده اند فوتبال آذربایجان در میدان تنها و بی هوادار باشد .

همانطور که خوب به یاد داریم ورزشگاه پیر باغشمال که سرما و گرما نمی توانست مانع پر شدن سکوهای سیمانی اش باشد و این هواداران آذربایجان بودند که یکصدا تیم محبوب خود را تشویق می کردند.

این بود که در سال‌های اخیر این هواداران لقب پرشورها را گرفتند و اینبار سکوهای ورزشگاه یادگار امام‌تبریز بود که کیپ تو کیپ هوادار را در خود جای داده بود و همه تیم‌ها حسرت داشتن‌چنین‌هوادارانی را می خوردند.

هوادارانی که فرهنگ را با خود به فوتبال ایران آوردند و شعار های جدیدی را به سبک هواداران فوتبال تیم‌های اروپایی وارد چرخه هواداری فوتبال ایران کردند.

این هواداران فوتبال آذربایجان بودند که فرهنگ عیبی یوخ را بنا نهادند و تیمشان در حالی که از حریف گل خورده بود به حمایت از تیم وامید دادن به یاران تیمشان برای بازگشت دوباره به بازی کردند در حالی که شاهد بودیم در سایر تیم‌های ایرانی ‌هواداران بعد از گل خوردن تیمشان ‌شروع به شعارعلیه تیم خود می کردند و  وباب توهین به بازیکنان را بنا می نهادند.

هواداران تراکتور آذربایجان خود را به دنیا معرفی کردند و ورزشگاه محل مسابقه تیم خود را برای حریفان تبدیل به جهنمی کردند که خیلی از بازیکنان بازی در این میدان را یکی از سخت‌ترین بازی‌های طول دوران ورزشی خود به حساب می آورند.

اینها را گفتیم تا به اینجا برسیم که چه دست هایی وارد کار شد تا بین این تیم یعنی تراکتور یا همان تراکتور سازی سابق  فاصله ای ژرف ایجاد کند.

داستان از آنجا شروع شد که خواستند فوتبال آذربایجان را خصوصی کنند و به قولی به بخش خصوصی واگذار  کنند اتفاقی که خیلی سریعتر از آنچه فکر کنید اتفاق افتاد در حالی که تا به امروز هم در فوتبال پایتخت این تغییرات فقط در حد حرف باقی مانده است.

سه تیم بزرگ آذربایجان در این مسیر خصوصی سازی بزرگترین لطمه ها را خوردند.و دو تیم گسترش فولاد و ماشین سازی در زمان بسیار کوتاهی از صحنه اول فوتبال ایران کنار کشیده شدند و به راحتی چوب حراج به پیکره آنها زده شد تا خیلی زود آذربایجانی که زمانی در لیگ برتر کمتر از دو تیم نداشت فقط شاهد حضور تراکتور در لیگ برتر باشد آنهم با وضعیتی که هر روز بدتر از دیروز است.

از همان روزی که عده ای با نام‌های تجاری وارد فوتبال این دیار شدند و بدون توجه به هوادارانی که عاشق فوتبال آذربایجان بودند برای خود بیزنس های آنچنانی راه انداختند باید فکر این روزها را می کردیم.

تراکتور و سایر تیم‌های آذربایجان قربانی بیزنس برخی افراد شده است. دلالانی که هر روز نسخه جدید برای تراکتور می پیچند و شاهد هستیم که این تیم‌ حتی به ماه نکشیده شاهد تغییراتی حتی در رده اول مدیریتی خود می شود.

نه تنها تراکتور بلکه هیچ تیمی را نمی توانید پیدا کنید که شاهد چنین تغییرات گسترده ای از مدیر عامل  گرفته تا سرمربی و بازیکن باشد.

تراکتور را دچار عدم ثبات کردند و عده ای با اینکار و قالب کردن ستاره های کاغذی به این تیم پول‌های کلانی را نصیب خود کردند و اگر کسی لب به انتقاد گشود او را مقابل هوارادان قرار دادند تا در پشت پرده به کارهای تجاری خود برسند .

آنها پشت هوادارانی که تنها قلبشان به عشق فوتبال آذربایجان می تپید مخفی شدند و این فوتبال آذربایجان بود که از این افراد لطمات جبران ناپذیر خورده و خواهد خورد .

در کجای فوتبال سراغ دارید که یک سرمربی در کوران مسابقات تیمش به ناگاه بدون توجه به وضعیت تیمی که به آن تعهد دارد از تیمش جدا شود و راهی تیم دیگری شود مگر قرارداد با یک سرمربی کشک است.

پس باز هم پای دلالانی پیش کشیده می شود که از این تغییر هم مسائل مالی خوبی به جیب زدند و با آوردن این سرمربی اسپانیایی که کارنامه قابل دفاعی هم  از خود ندارد پول خوبی به جیب زدند و باز هم هر کسی انتقادی کرد گفتند این تیم خصوصی است و خرجش را از جیب شخص خاص می دهد.

اما این را فراموش نکنیم تراکتور نماد یک ملت است.نماد مردمی است که در طول تاریخ سختی های بسیاری را به جان خریده اند.تراکتور تعصب اکثریت مردم آذربایجان است و نمی توان آنرا منحصر به یک فرد کرد.

اجازه ندهیم با آبروی فوتبال آذربایجان بازی شود .اجازه ندهیم فوتبال آذربایجان قربانی شرط بندی های کثیف فوتبال شود.اجازه ندهیم بازیکنانی که حتی یک ریال ارزش سرمایه گذاری ندارند با قراردادهای آنچنانی سر از تیم محبوب آذربایجان در بیاورند و  عده ای مبالغ هنگفت دلالی خود را به جیب بزنند و بیخیال هواداران و پرشورهای آذربایجان باشند.