مطالبه گری و حمایت از کارگر بدون آگاهی از قوانین وشرایط کار و انتقاد غیر منصفانه از خدمات یک مجموعه ی بزرگ خدمت رسان به عموم مردم
مطالبه گری و حمایت از کارگر بدون آگاهی از قوانین وشرایط کار و انتقاد غیر منصفانه از خدمات یک مجموعه ی بزرگ خدمت رسان به عموم مردم

حواشی مطالب مربوط به حقوق کارگران کارت بلیت مسیرتندرو شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه:مطالبه گری و حمایت از کارگر بدون آگاهی از قوانین وشرایط کار و انتقاد غیر منصفانه از خدمات یک مجموعه ی بزرگ خدمت رسان به عموم مردم شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه از معدود مجموعه هایی است که به کار […]

حواشی مطالب مربوط به حقوق کارگران کارت بلیت مسیرتندرو شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه:
مطالبه گری و حمایت از کارگر بدون آگاهی از قوانین وشرایط کار و انتقاد غیر منصفانه از خدمات یک مجموعه ی بزرگ خدمت رسان به عموم مردم


شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه از معدود مجموعه هایی است که به کار خدمت رسانی به مردم در طول سال در گرما و سرما و بصورت شبانه روزی، بدون تعطیلی مشغول است، بیش از هزار نفر نیروی خدمات رسان در قالب بخش دولتی و خصوصی بعنوان کارگر، کارمند و راننده در این مجموعه فعال می باشند. بی شک این نیروها از زحمت کشان عرصه ی حمل و نقل عمومی درونشهری تبریز بوده که نقشی اساسی در انجام سفرهای درونشهری شهروندان با کمترین هزینه ی سفر، کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک دارند که شاید کمتر کسی از زحمات این عزیزان بطور کامل باخبر می باشد.
با وجود اوضاع مالی و اقتصادی فعلی همچون عدم کمک کامل دولت به حمل و نقل عمومی، عدم امکان نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، عدم امکان تامین قطعات و لوازم یدکی بدلیل مشکلات اقتصادی، که همگان در جریان آن هستند اتوبوسرانی تبریز از نظر نوسازی ناوگان و اوضاع مالی حال و روز خوشی ندارد و اگر کمک مجموعه شهرداری تبریز نباشد از مدتها قبل بایستی تعطیل و یا حداکثر با کمترین ناوگان فعالیت می نمود .
در سالیان اخیر با مدیریت جهادی و تلاش شبانه روزی مدیریت و کارکنان و رانندگان و مجموعه ی تعمیرگاهی این شرکت، ناوگان اتوبوسرانی با وجود مشکلات عدیده ای که بیشتر کلانشهرها درگیر آنها هستند با حداکثر توان و ظرفیت فعال و به امر خدمت رسانی به شهروندان مشغول است بطوریکه روزانه بیش از ۵۰۰ هزار نفر از خدمات این شرکت استفاده می نمایند.
بی شک جولان ویروس کرونا در ماه آخر سال گذشته که منجر به تعطیلی ناوگان اتوبوسرانی به جهت اولویت سلامتی شهروندان و از سویی وارد آمدن فشار به مجموعه و کارکنان این مجموعه گردید امری است که همگان بر آن توافق دارند. کارکنان تامین نیروی بخش فروش و کنترل کارت بلیت مسیر تندرو نیز از این امر مستثنی نبوده اند.
گرچه دولت محترم امر استفاده از بیمه ی بیکاری را برای کارگران در اینمدت ارائه نمود، با این وجود شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه با مساعدت شهرداری و شورای محترم شهر و فراتر از وظایف قانونی و محوله ی خود بدون اینکه وظیفه ی ذاتی آن مجموعه باشد و در حد توان برای هر کدام از این کارگران تامین نیرو که تحت استخدام یک شرکت دیگر می باشند مبلغ ۵میلیون ریال بصورت کمک معیشتی و بلاعوض پرداخت کرده است که اقدامی مهم با وجود شرایط اقتصادی فعلی می باشد.
خدمات فروش و کنترل کارت بلیت مسافرین از سالها قبل طی مناقصه و مزایده بصورت حجمی به شرکتهای تامین نیرو واگذار می شود. مسئولیت استخدام، بکارگیری و پرداخت حقوق و مزایای کارگران این بخش نیز تماما” بر عهده ی شرکت طرف قرارداد که دارای هیئت مدیره ی مستقل است می باشد و شرکت واحد نقش نظارتی در این امر دارد. ضمن اینکه پرداخت بموقع حقوق و مزایای این کارگران زحمتکش از دغدغه های اصلی مدیران اتوبوسرانی بوده که برای حل این مشکل تمامی مطالبات شرکت مذکور بطور کامل و بموقع پرداخت می گردد. امری که در این میان اهمیت دارد این است که کارگران استخدامی این شرکت تامین نیرو با رضایت کامل و بصورت اختیاری با پیمانکار، قرارداد کاری امضاء کرده و در صورت هر گونه اجحاف در پرداخت حقوق و مزایا و جهت جلوگیری از تضییع حق و حقوق کارگری می توانند از طریق اداره محترم کار شکایات خود را اعلام نمایند و اداره محترم کار نیز وظیفه رسیدگی به شکایات این عزیزان را دارد و اتوبوسرانی تبریز در این میان هیچ نقشی در حل و فصل مشکلات کارگر و کارفرمای فوق ندارد.
با وجود این اقدامات، متاسفانه مدتی است که عده ای با عدم آشنایی به مسایل کار و کارگری و عدم آگاهی از شرایط و وظیفه کاری و نهادی شرکت واحد و با برداشت اشتباه در مورد ارتباط استخدامی این کارگران تامین نیرو (که تحت استخدام شرکت دیگری هستند) با شرکت واحد و با در اختیار داشتن برخی ابزارهای رسانه ای حقیقی یا مجازی بطور ناآگاهانه و یکطرفه در صدد انتقاد غیر منصفانه و زیر سوال بردن تلاشهای مدیریت و کارکنان شرکت واحد در خدمت به کارگران زحمتکش و به تبع آن افت انگیزه کاری و ایجاد حاشیه برای خدمت رسانان به عموم شهروندان هستند که این امر مذاق زحمت کشان این حوزه را اندکی تلخ نموده است.
بدبهی است انتقاد غیرمنصفانه از یک مجموعه خدمات رسان و حساس مانند شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز وحومه با بیش از ۱۰۰۰ نیروی کار زحمتکش تحت عناوین مختلف به دور از عدل و انصاف بوده و ضمن ارج نهادن به حساسیت مطرح کنندگان مسایل فوق و تایید خوی مطالبه گری منصفانه انتظار می رود با مطالعه و آگاهی از مسایل و مشکلات ،جانب حق و انصاف و عدالت را در رفتار و گفتار خود رعایت نموده و ضمن مطالبه گری آگاهانه

از مجرای اصلی و قانونی ، زحمات بخش اعظمی از خادمان مردم که در یک مجموعه ی بزرگ فعال هستند زیر سوال نرود.
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کونوا قَوّامینَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالقِسطِ ۖ وَلا یَجرِمَنَّکُم شَنَآنُ قَومٍ عَلیٰ أَلّا تَعدِلُوا ۚ اعدِلوا هُوَ أَقرَبُ لِلتَّقویٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما تَعمَلونَ ﴿۸﴾
ای کسانی که ایمان آورده‌اید! همواره برای خدا قیام کنید، و از روی عدالت، گواهی دهید! دشمنی با جمعیّتی، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند! عدالت کنید، که به پرهیزگاری نزدیک‌تر است! و از (معصیت) خدا بپرهیزید، که از آنچه انجام می‌دهید، با خبر است.
سوره مبارکه مائده آیه ۸
به قلم: ابوالفضل عبداله زاده