پادگان چه سهمی در توسعه مراغه دارد؟
پادگان چه سهمی در توسعه مراغه دارد؟

پادگان چه سهمی در توسعه مراغه دارد؟ تایسیز نیوز- پادگان امام رضا (ع) با برخورداری از هزاران سرباز و کادر ارتشی، نقش موثری در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی مراغه داشته و همواره محرک توسعه بوده است. به گزارش تایسیز نیوز مشارکت در برنامه‌های فرهنگی و مذهبی، امدادرسانی به مردم در مواقع لزوم، […]

پادگان چه سهمی در توسعه مراغه دارد؟

تایسیز نیوز- پادگان امام رضا (ع) با برخورداری از هزاران سرباز و کادر ارتشی، نقش موثری در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی مراغه داشته و همواره محرک توسعه بوده است.

به گزارش تایسیز نیوز مشارکت در برنامه‌های فرهنگی و مذهبی، امدادرسانی به مردم در مواقع لزوم، روشنگری و تقویت بصیرت سیاسی تنها چند مورد از مصادیق اثرگذاری این پادگان در مناسبت‌ها و موقعیت‌های خاص به شمار می‌رود.

اما تاثیرگذاری این پادگان در طولانی‌مدت بسیار فراتر از آن چیزی است که گاهی در ذهن ما می‌گنجد تا جایی که گردشگرپذیر بودن این شهرستان نیز متاثر از ورود و خروج هزاران سرباز و کادر غیربومی به این پادگان تاریخی است.

پادگانی که در سال ۱۳۳۶ شمسی راه‌اندازی شد و بزرگترین گروه توپخانه ارتش جمهوری اسلامی در حوزه پشتیبانی نظامی یعنی گروه ۱۱ توپخانه، تنها یکی از یگان‌های مستقر در آن محسوب می‌شود.

گفت‌وگو با فرمانده گروه ۱۱ توپخانه، سرتیپ دوم ستاد «حاتم سیفی» بخشی از تاثیرگذاری مثبت این پادگان در روند توسعه مراغه را به خوبی نشان می‌دهد.

سفر هزاران سرباز وظیفه و خانواده‌هایشان به مراغه

امیر سیفی با بیان اینکه سالانه هزاران سرباز وظیفه از اقصی نقاط کشور وارد پادگان مراغه می‌شوند، معتقد است که سفر این سربازان به نوبه خود در توسعه گردشگری شهرستان موثر بوده است.

وی با تاکید بر اینکه اکنون مراغه به خودی خود در سطح کشور شناخته می‌شود، افزود: علاوه بر خود سربازان، گاهی اطرافیانشان هم به مراغه سفر کرده و از مراکز گردشگری این کهن‌شهر بازدید می‌کنند.

سهم پادگان امام رضا (ع) در اقتصاد مراغه

فرمانده گروه ۱۱ توپخانه ارتش جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه ارتشیان غیربومی پادگان به سکونت در محل خدمت خودشان ملزم هستند، بیان کرد: حضور هزاران ارتشی و سکونت خانواده‌هایشان در مراغه، نقش قابل توجهی در اقتصاد این کهن‌شهر دارد.

امیر سیفی افزود: آنان به طور طبیعی مایحتاج زندگی خودشان را از شهر مراغه تهیه کرده و علاوه بر آن، پادگان امام رضا (ع) نیروی کار مورد نیازش را هم از این شهرستان تامین می‌کند.

وی ادامه داد: برای نمونه از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ نزدیک به ۳۰۰ واحد آپارتمان در پادگان امام رضا (ع) احداث شد که بالغ بر سه‌هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در پی داشت و مصالح ساختمانی و نیروی کار مورد نیاز از مراغه تامین شد.

وی با تاکید بر اینکه در آن مدت روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ نیروی کار از مراغه به کارگیری شدند، تاکید کرد: ارتش جمهوری اسلامی در ساخت و سازها از کادر وظیفه استفاده نمی‌کند و سربازان هم در هیچ‌یک از کارهای خدماتی به کار گرفته نمی‌شوند.

سربازان وظیفه در هیچ‌یک از کارهای خدماتی به کار گرفته نمی‌شوند و نیروی کار پادگان امام رضا (ع) از مراغه تامین می‌شود

امیر سیفی این را هم بیان کرد که صنعت حمل و نقل شهرستان هم با حجم زیادی از مسافران نظامی و اطرافیان‌شان مواجه است و همین ورود و خروج مسافران در اقتصاد شهرستان نقش موثر دارد.

وی با بیان اینکه شهرک داخل پادگان امام رضا (ع) از شهرک‌های بزرگ مراغه به شمار می‌رود، افزود: سهم این پادگان در رونق اقتصادی این کهن‌شهر چشمگیر است.

پیشگامی پادگان امام رضا (ع) در برنامه‌های فرهنگی

فرمانده گروه ۱۱ توپخانه ارتش جمهوری اسلامی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا که پادگان امام رضا (ع) چه نقشی در توسعه فرهنگی این شهرستان دارد، بیان کرد: این پادگان در برنامه‌های فرهنگی شهرستان همواره مشارکت داشته و پیشگام است.

به گفته امیر سیفی، برگزاری برنامه‌های فرهنگی مختلفی چون یادواره‌های شهدا، محافل انس با قرآن، دیدار با خانواده‌های معظم شهدا بخشی از فعالیت‌های فرهنگی پادگان امام رضا (ع) به شمار می‌رود و ارتشیان در سایر برنامه‌های شهرستان نیز مشارکت فعال دارند.

وی به حضور گروه رزم‌نوازان پادگان امام رضا (ع) در برنامه‌های مختلف از جمله تشییع پیکر شخصیت‌هایی چون مرحوم استاد محمدحسین کریمی و آیت‌الله ارومیان اشاره و بیان کرد: پادگان امام رضا (ع) در کمک به نهادهای فرهنگی هم پیشقدم است تا جایی که کتاب‌های آموزش و پرورش شهرستان سالانه از طریق خودروهای سنگین پادگان از تبریز به مراغه منتقل می‌شود.

امیر سیفی با تاکید بر اینکه پادگان امام رضا (ع) در اربعین حسینی همواره موکب مستقل دارد، افزود: خدمت‌رسانی به زائران نیز بخشی از فعالیت‌های فرهنگی این پادگان محسوب می‌شود.

خدمت‌رسانی، محور نقش‌آفرینی پادگان در عرصه اجتماعی مراغه است

فرمانده گروه ۱۱ توپخانه ارتش جمهوری اسلامی معتقد است که نقش‌آفرینی پادگان امام رضا (ع) در عرصه اجتماعی مصادیق متعددی دارد اما محور اصلی آن خدمت‌رسانی به مردم شریف این شهرستان است.

امیرسیفی به فعالیت بیمارستان جراحی محدود پادگان امام رضا (ع) اشاره و بیان کرد: این بیمارستان با کمترین هزینه به مردم خدمت‌رسانی می‌کند.

وی ادامه داد: در دوره شیوع ویروس کرونا، نخستین بیمارستان صحرایی شهرستان را پادگان امام رضا (ع) با ظرفیت ۳۰۰ تخت راه‌اندازی کرد و در خدمت‌رسانی به بیمارستان نقش موثر داشت.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت کلینیک ۲۹ فروردین در روز ارتش امسال رایگان خواهد بود، افزود: کادر درمانی پادگان امام رضا (ع) در طول سال نیز در زمینه پایش سلامت اهالی نقش موثری ایفا می‌کنند.

امیر سیفی اضافه کرد: تا جایی که به آمادگی رزمی ما آسیب نرسد، در خدمت‌رسانی به مردم شهرستان پیشگام هستیم و ادوات و ماشین‌آلات پادگان هم گاهی در اختیار ادارات شهرستان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای نمونه در سال گذشته لایروبی صوفی‌چای مراغه با بهره‌گیری از ادوات مهندسی پادگان انجام شد و علاوه بر آن، پادگان در تامین نیروی کار شهرستان هم تاثیرگذار است و تعداد قابل توجهی از معلمان، پرستاران و دیگر شاغلان شهرستان از ساکنان پادگان امام رضا (ع) هستند.

پادگان مراغه در کاهش نرخ بیکاری هم موثر است

فرمانده گروه ۱۱ توپخانه ارتش جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه حداقل نیمی از نیروهای پادگان امام رضا (ع) بومی هستند، افزود: بالاترین تعداد جذب نیروی کار شهرستان در پادگان اتفاق می‌افتد.

وی همچنین با بیان اینکه حدود سه تا پنج هزار نفر از پیشکسوتان نیروهای مسلح نیز در مراغه سکونت دارند، افزود: آنان نیز به نوبه خود در توسعه فرهنگی و اجتماعی مراغه نقش موثر ایفا می‌کنند.

به گزارش تایسیز نیوز، دهه ارتش از سالروز شهادت صیاد دلها در ۲۱ فروردین آغاز شد و در ۳۱ فروردین مصادف با سالروز شهادت سپهبد محمدولی قرنی خاتمه می‌یابد.

پادگان امام رضا (ع) این روزها نیز برنامه‌های مختلفی را تدارک دیده است که از جمله آنها می‌توان به یادواره ۲ هزار و ۳۵ شهید پادگان امام رضا (ع)، محافل انس با قرآن برای کارکنان وظیفه و خانواده‌هایشان و رژه نیروهای مسلح اشاره کرد.