پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در پی درگذشت استاد کریمی مراغه ای
پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در پی درگذشت استاد کریمی مراغه ای

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در پی درگذشت استاد کریمی مراغه ای بسمه تعالی إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ نام ماندگار و پُر افتخار شاعر بلند آوازه خطه آذربایجان استاد میرزا حسین کریمی مراغه‌ای برای همیشه جاودانه شد و داغ بزرگی بر دل هایمان گذاشت. صاحب نشان درجه […]

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در پی درگذشت استاد کریمی مراغه ای

بسمه تعالی

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

نام ماندگار و پُر افتخار شاعر بلند آوازه خطه آذربایجان استاد میرزا حسین کریمی مراغه‌ای برای همیشه جاودانه شد و داغ بزرگی بر دل هایمان گذاشت.

صاحب نشان درجه یک هنری در شعر آئینی؛ طنزپردازی اجتماعی و مردمی بود که در مقام یک جامعه‌شناس و مردم‌شناس روحیات مردمانش و رویدادهای زمان را به خوبی دید ، واقعیت‌های اجتماعی و تلخی‌ها و شیرینی‌های زندگی را به تصویر کشید  و بدی‌ها و نیکی‌ها، زشتی‌ها و زیبایی‌ها را در شعرهای خود با زبان طنز بازتاب داد.

فرزند خلف «فخرالشعرا»  محمدعلی ذاکر ؛ مثال پدر ادیب و شاعر خود کلمات را به رشته نظم کشد و عباراتی موزون ساخت و حقایق را در قالب دایره‌المعارف بزرگ طنز رنگارنگ به ما و نسل آینده به یادگار گذاشت.

زندگی در میان توده مردم و آشنایی وسیع وی با افکار، آرزوها و خواسته‌ها و دردهای مردم، شعر میرزا حسین کریمی را از محتوایی مردمی سرشار کرد تا دردها و مفاسد جامعه را به وجهی عریان و با محتوایی سرشار از واقعیت در قالب طنز بیان کرد.

استاد نه تنها یک ادیب فرهیخته و عارفی توانا بود بلکه با زبان شعر عشق و ارادتش را به اهل بیت علیه السلام و شهدای کربلا در آثار احرام عشق، از کعبه تا کربلا، بزم عزا، آتشکده کریمی، انتقام کربلا گفت و نوشت و اشک ریخت. در وصف سجایای اخلاقی و ویژگی های استاد مراغه ای همین بس که رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی  امام خامنه ای عزیز (مدظله العالی) فرموده اند : [استاد کریمی] در جای‌جای اشعار طنز خود مواد مخدر و آلودگی‌های جوانان که سوغات دولت‌های جهانخوار برای کشورمان بوده را به باد انتقاد گرفته و به بی‌تحرکی ملت و دولت حاکمه رژیم گذشته اشاراتی بس آگاهانه کرده است.

آن انسان فرزانه و آزاداندیش نمونه هنرمندی سخت‌کوش و شجاع در پشتیبانی از انقلاب در عرصه‌ی شعر و ادب بود  و اینجانب ضایعه ارتحال ایشان را به جامعه ی هنری و ادبی انقلاب ، همه هنرمندان و هنر دوستان و همه ی دلبستگان به زبان و ادب و شعر علی الخصوص اهالی خطه آذربایجان و شهر ادب پرور مراغه و خانواده مکرم استاد تسلیت عرض نموده و برای روح آن مؤمن پارسا و با فضیلت از درگاه خداوند متعال علو درجات و حشر با ائمه معصومین مسئلت می نمایم.

سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز