پیش‌بینی بارش برف و رگبار باران در آذربایجان‌شرقی
پیش‌بینی بارش برف و رگبار باران در آذربایجان‌شرقی

پیش‌بینی بارش برف و رگبار باران در آذربایجان‌شرقی تایسیز نیوز- رییس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با ورود سامانه قدرتمند بارشی از عصر دوشنبه، بارش برف در نواحی سردسیر و رگبار باران در نواحی گرمسیر این استان آغاز می شود. «محمد امیدفر»، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار با بیان اینکه […]

پیش‌بینی بارش برف و رگبار باران در آذربایجان‌شرقی

تایسیز نیوز- رییس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: با ورود سامانه قدرتمند بارشی از عصر دوشنبه، بارش برف در نواحی سردسیر و رگبار باران در نواحی گرمسیر این استان آغاز می شود.

«محمد امیدفر»، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار با بیان اینکه فعالیت متناوب این سامانه بارشی تا عصر جمعه ادامه می یابد، افزود: بررسی نقشه های همدیدی و آخرین تصاویر ماهواره ای، فعالیت این سامانه بارشی موجب بروز مه و وزش باد گاهی شدید می شود.

وی با اشاره به اینکه فعالیت این سامانه تمامی نواحی استان را فرا می گیرد، اظهار کرد: احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها، بارش تگرگ و برخورد آذرخش و در مناطق سردسیر و کوهستانی استان کولاک برف، لغزندگی جاده ها، مه گرفتگی و احتمال سقوط بهمن وجود دارد.

رییس اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی، خواستار احتیاط در ترددهای جاده ای و مناطق کوهستانی، انجام اقدامات لازم برای مهار آبگرفتگی و سیلاب های احتمالی، احتیاط در ترددهای جاده ای به ویژه در جاده های کوهستانی، اطمینان از سلامت فنی خودرو، آمادگی جهت نمک پاشی و برف روبی مناطق سردسیر و کوهستانی، لغو سفرهای غیرضروری و فعالیت های کوهنوردی شد.

امیدفر، ادامه داد: با توجه به احتمال سقوط یا پرتاب اجسام و خسارت به سازه های سبک در اثر بروز تندبادهای لحظه ای، محکم کردن سازه های سبک، تابلوهای تبلیغاتی و عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده ضروری است.

به گزارش تایسیز نیوز، آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.