کارآفرینان عاشق
کارآفرینان عاشق

کارآفرینان عاشق تایسیز نیوز- ایجاد اشتغال و کارآفرینی یکی از نیازهای بسیار مهم اقتصاد کشور است، اما اگر این مهم برای افراد کم توان و با انواع معلولیت ها انجام شود، نه به لحاظ اقتصادی بلکه از ابعاد اجتماعی، توانبخشی و فرهنگی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است. به گزارش تایسیز نیوز، ایجاد شغل برای […]

کارآفرینان عاشق

تایسیز نیوز- ایجاد اشتغال و کارآفرینی یکی از نیازهای بسیار مهم اقتصاد کشور است، اما اگر این مهم برای افراد کم توان و با انواع معلولیت ها انجام شود، نه به لحاظ اقتصادی بلکه از ابعاد اجتماعی، توانبخشی و فرهنگی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به گزارش تایسیز نیوز، ایجاد شغل برای افراد توانخواه به لحاظ جسمی و ذهنی از عهده هر کارآفرین و فعال اقتصادی بر نمی آید، چه بسا مخاطرات، حساسیت ها و شرایط فردی و خانوادگی این افراد ورود به این حوزه را برای هر کسی فراهم نکند، اما کسانی در جامعه یافت می شوند که عاشقانه وارد این کارزار مهم و ویژه شده اند که جز عاشقی انگیزه ای دیگر ندارند.

بدون تردید کارآفرینان حوزه بهزیستی از جمله افرادی هستند که بدون پشتوانه های اقتصادی و مالی قوی پای در این مسیر پرتلاطم و بی مشتری گذاشته اند و به دور از هیاهوهای رایج و تبلیغات رسانه ای، تنها برای خدمت به افراد آسیب پذیر که از هر دری رانده شده اند، وارد عرصه شده و هر آنچه در توان دارند به طبق اخلاص گذاشته اند؛ آری باید دست این کارآفرینان را بوسید که به جای انتفاع مالی و اقتصادی، همچون مادر و پدری مهربان ضمن حرفه آموزی با عطوفتی مثال زدنی خود را در کنار فرزندان کاری خود می پندارند.

بخش مهمی از رویکرد توانمندسازی افراد معلول که یکی از سیاست های محوری دولت سیزدهم و سازمان بهزیستی اعلام شده است، توسط کارآفرینان مراکز توانبخشی بر دوش گرفته شده است که بدون کمترین امکانات و تسهیلات حمایتی در این راه گام برداشته و ساعات خود را با کسانی سپری می کنند که شاید از تحمل خانواده های خودشان را نیز خارج باشد.

مرکز جامع توانبخشی حرفه ای کوشا یکی از منحصر به فردترین مجموعه های کارآفرینی برای افراد معلول مرد بالای ۱۵ سال در تبریز است که ۷۰ درصد شمع مورد نیاز آذربایجان شرقی را تولید و به بازار های مصرف عرضه می کنند که تمام محصولات آن توسط افراد معلول جسمی و حرکتی تولید می شود.

مدیر مرکز یاد شده و کارآفرین نمونه حوزه اشتغال معلولان با بیان اینکه این مرکز به عنوان یکی از مجموعه های پیش حرفه ای، حرفه آموزی و کارگاه تولیدی تیپ یک و زیرنظارت اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی فعالیت می کند، گفت: ظرفیت اسمی این مرکز ۵۰ نفر است که اکنون تعداد ۴۳ نفر معلول در آن فعال است که ۳۰ نفر در کارگاه و ۱۳ نفر نیز در حوزه حرفه آموزی مشغول هستند.

” سمیرا صیادی فر ” تولید شمع در انواع، اقسام و طرح ها و رنگ های مختلف را زمینه فعالیت این کارگاه اعلام و اظهار کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد شمع قلمی، لوکس و بازاری مورد نیاز آذربایجان شرقی را تامین می کنیم و اگر فرصت های بهتر و بیشتری برای ما فراهم شود، به راحتی می توانیم فعالیت های خود را توسعه دهیم.

وی تامین مواد اولیه و گردش مالی را مهمترین چالش خود اعلام و اضافه کرد: متاسفانه در این دو مورد با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنیم و چون مواد اولیه ما از خارج وارد می شود با کوچکترین نوسانات بازار ارز، دچار مشکل می شویم.

صیادی فر با بیان اینکه هزینه ها با درآمدهای کنونی به هیچ عنوان همخوانی ندارد، یادآور شد: ما با دستان خالی و به دلیل عشق و علاقه ای که به این فرزندان داریم وارد عرصه شده ایم و تاکنون نیز که ۱۳ سال است که در این زمینه فعالیت می کنم، با انواع کاستی ها و بی توجهی ها ساخته ایم و راه خود را ادامه می دهیم.

وی توجه به نیازهای عاطفی و پر کردن اوقات جوانان و نوجوانان دارای معلولیت را هدف اصلی خود از ایجاد مرکز کارگاهی و کارآفرینی عنوان کرد و افزود: اینکه این افراد از ساعت ۸ تا ۱۴ در این مجموعه کوچک فیزیکی اما بزرگ به لحاظ فضای دوستی و محبت دور هم جمع شده و فعالیت اقتصادی می کنند، برایم اقناع کننده و کافی است.

صیادی فر ایجاد کلاس های آموزشی و حرفه آموزی و برخورداری از مربیان هنر و ورزش و متخصصان کار درمانگر را از امکاناتی برشمرد که برای افراد معلول کارگاه در نظر گرفته شده است تا علاوه بر حرفه آموزی به لحاظ روحی و روانی نیز در شرایط مناسب تری قرار بگیرند.

وی از اینکه هیچ نهادی به جز اداره کل بهزیستی همراهی با کارآفرینان حوزه توانبخشی ندارند، ادامه داد: بر همین اساس تاکنون هیچ نوع تسهیلات مالی دریافت نکرده ایم.

این کارآفرین یادآور شد: با توجه به تولیدات انحصاری ما چنانچه سایر نهادها، ارگان ها و افراد خیر حمایت هایی داشته باشند، به راحتی می توانیم فعالیت های خود را توسعه داده و با انتقال کارگاه های خود که هم اکنون فضایی بسیار نامناسب دارد، ضمن ایجاد محیط مناسب برای جامعه هدف خود، تولیدات خود را افزایش داده و به سایر استان ها نیز محصولات خود را ارایه کنیم.

یکی دیگر از بانوان کارآفرین حوزه بهزیستی و نمونه کشوری سال گذشته که در زمینه صنایع دستی و چرم فعالیت دارد، گفت: من کارمند رسمی کمیته امداد امام خمینی آذربایجان شرقی بودم که به دلیل شرایط خاص مددجویان و درخواست های مکرر این افراد برای اشتغال، از این مجموعه خارج شده و اقدام به ایجاد و راه اندازی این مجموعه کردم.

” مریم زیردست” مدیر مرکز توان بخشی و کارآفرینی تکامل تولید حدود ۲۰۰ نوع محصولات چرم از قبیل کیف های جیبی، پالتویی، جاکلید، کیف های بیمه نامه، جای کارتی، جای موبایل و پول، کیسه سونت و کاور دنده خودرو در انواع و اندازه های گوناگون را جزو تولیدات این مجموعه اعلام و اضافه کرد: هم اکنون در تولید جلد بیمه نامه ها و جاکلیدی چرم رتبه اول کشور را داریم و محصولات خود را به تمام استان ها و شهرهای دور و نزدیک ارسال می کنیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۹۰ درصد بازار محصولات یاد شده ایران در دست این مجموعه است، از صادرات بخشی از تولیدات به کشورهای عراق و جمهوری آذربایجان خبر داد و یادآور شد: کسانی که از طرف اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی برای اشتغال در این واحد معرفی می شوند، مدت ۶ ماه در کارگاه های آموزشی حضور یافته و پس از کسب مهارت های لازم به طور حرفه ای فعالیت خود را ادامه می دهند.

زبردست مجموع تولیدات روزانه این واحد را بر اساس نوع سفارش ها متغییر خواند و گفت: به طور میانگین روزانه دو تا سه هزار نوع محصول تولید و به بازارهای مصرف استان و سایر استان ها ارسال می کنیم.

وی بیشترین میزان فروش محصولات تولیدی خود را مربوط به استان تهران اعلام و اظهار کرد: چنانچه حمایت های لازم از ما به انجام برسد و با توجه به تنوع تولیدات و بازار فروش، می توانیم فعالیت های خود را توسعه داده و افراد بیشتری را برای کار و اشتغال جذب کنیم.

زبردست ظرفیت اسمی واحد کارگاهی خود را ۵۰ نفر اعلام کرد و گفت: با توجه به تنوع تولیدات و نیز حجم مناسب سفارش های استانی و غیراستانی، در تلاش هستیم مکان کنونی را تغییر داده و به محل مناسب تری که دارای فضای فیزیکی وسیع تر باشد، انتقال دهیم.

وی کارآفرینی برای افراد توانخواه را یکی از نیازهای بسیار ضروری جامعه دانست و با اشاره به اینکه کارآفرینان اقتصادی به سختی وارد این عرصه می شوند، یادآور شد: ایجاد کارگاه برای این افراد بسیار متفاوت از سایر کارگاه های افراد معمولی است، چون شرایط معلولان جسمی و حرکتی لزوم توجه بیشتر و حساسیت ها خاصی را طلب می کند که از حوصله هر فردی خارج است.

زیردست با تاکید بر اینکه توانمندسازی افراد شاغل در مجموعه های کارگاهی توانبخشی یکی از اهداف اصلی است که ما به آن توجه ویژه ای داریم، گفت: بر همین اساس تاکنون تعدادی از شاغلان این کارگاه به دلیل کسب تجربه و تبحر لازم و کافی به سایر کارگاه ها و واحدهای تولیدی تبریز منتقل شده و بر اساس قانون کار استخدام شده اند که این برای ما بسیار خوشحال کننده است.

وی ابراز اطمینان و خرسندی خانواده های معلولان از اشتغال فرزندان خود را بهترین و بزرگترین عامل و انگیزه برای ادامه فعالیت های خود برشمرد و اظهار کرد: اینکه ما احساس کنیم این افراد روز به روز حال خوبی پیدا کرده و وارد جامعه شده و بدون نیاز به کمک دیگران فعالیت می کنند، بهترین هدیه برای ماست.

به گزارش تایسیز نیوز، بر اساس آخرین آمارهای موجود ۷۹ هزار و ۱۰۵ نفر معلول در آذربایجان شرقی تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که ۵۳ درصد از آنها در کلاس و طبقه بندی شدید و خیلی شدید هستند که نیازمند مراقبت های ویژه می باشند.

مجموع معلولان تحت پوشش بهزیستی آذربایجان شرقی ۵.۳ درصد معلولان کشور را شامل می شود.

از تعداد کل معلولان این استان ۴۹ هزار و ۷۸۳ نفر را آقایان و ۲۹ هزار و ۳۴۲ نفر را بانوان تشکیل می دهند که طبق ارزیابی های انجام شده علت اصلی و مهم معلولیت ها ناشی از حوادث رانندگی و سوانح کار است.