مجلس یازدهم بیراهه می رود
مجلس یازدهم بیراهه می رود

مجلس یازدهم بیراهه می رود دکتر صولت عطالو:چند روزی هست مجلس یازدهم شروع بکار کرده است و لیکن آنچه از اظهارات برداشت می شود انگار نمایندگان جدید چیزی در بساط ندارند و بر طبل مواضع تکراری و کلیشه ای می کوبند و می توان حدس زد مجلس بیراهه می رود. در چند روز شروع بجای […]

مجلس یازدهم بیراهه می رود

دکتر صولت عطالو:
چند روزی هست مجلس یازدهم شروع بکار کرده است و لیکن آنچه از اظهارات برداشت می شود انگار نمایندگان جدید چیزی در بساط ندارند و بر طبل مواضع تکراری و کلیشه ای می کوبند و می توان حدس زد مجلس بیراهه می رود.

در چند روز شروع بجای ارائه مباحث مشکل گشا و دردبخور اقتصادی، سیاسی، تولیدی، کشاورزی، معدنی و … که کشور به این مسائل در شرایط تحریمی و در فشار مضاعف تبعات آن نیاز شدید دارد و دست کشور از درآمد نفت و خیلی از صادرات معدنی و صنایع و تبدیلی کوتاه شده و روزهای سختی در پیش هست و مجلسی که بایستی دغدغه چاره مسائل کلان کشور را داشته باشد متاسفانه با این شروع کودکانه مجلس و طرز تفکر موجود، افق امیدبخشی را نمی توان بر این مجلس تصور کرد.

نماینده مجلس برای سرنوشت کشور تصمیم گیری و ریل گذاری می کند و نباید وقت گرانبها را صرف مسائل پیش پا افتاده نماید. مجلس محل بحث و جدال هست محل تفکر و اندیشه و خلاقیت و ابتکار و ارائه راهکار و کانون چاره سازی کشور هست. البته اگر مجلس، مجلس منتخب مردم براساس شایسته گزینی باشد و “کدخدایی” گزینی نباشد.

قرآن بزرگ کتاب آسمانی و کلام خدا و راهنما و پناه همه هست و هر مسلمانی در حد توان خود در قرائت و عمل به آن جدیت دارد لیکن ارائه طرح تقسیم صفحات این کتاب خدا در بین نمایندگان و ختم آن در مجلس نشان از ضعف و عدم توان مجلس در ورود به مشکلات سنگین و اساسی کشور دارد.

قرآن عزیز همه و تلاش در راستای فرهنگ قرانی خوب و عبادت هست اما سئوال اینست نمایندگان با پول و وقت مردم می خواهند در مجلس مشغول عبادت شوند و کسب ثواب کنند؟
مگر نماینده مثل بقیه کارکنان بعد از وقت کاری در منزل خود نمی توانند قرائت قرآن کنند؟ چرا با وقت و پول مردم در وقت محدود مجلس که خود ائمه معصوم(ع) نه اینکار را کرده اند و نه رضایت به انجام آن که نوعی ریا سیاسی هست می شوند.

شهید سلیمانی عزیز همه و سردار دلهاست و خدماتش بر جهان اسلام جای شکی ندارد ولی پرداختن مجلس به تغییر نام فرودگاهی به نام این شهید بزرگ نه در شان مجلس و نه در شان این شهید هست چرا که این شهید هیچوقت خدماتش توام با هیاهو و شعار و طرح و لایحه نبود و مرد میدان عمل بود. این تغییر نام را استانداری، فرمانداری و یا شورای شهر و شهرداری می تواند انجام دهد.

مجلس باید تفکر سلیمانی را در پیش بگیرد و عملا در حل مشکلات کشور وارد شود وگرنه تغییر شعاری تابلو خیابان یا فرودگاهی نتیجه ای نخواهد داشت.

طرح مبحث ازدواج اجباری و کسر حقوق متمردین از دیگر نوع آوری مجلس یازدهم هست. مجلس محترم نمی داند برای ازدواج باید تشویق ها تشدید شود نه تنبیه و جریمه؟. شرایط اشتغال و درآمد و اسکان آماده شود نه قبض جریمه.

آیا مجلس عزیز خبر از آمار ندارد که ازدواج دلخواهی نزدیک به چهل درصد طلاق دارد؟ آنوقت درصد ازدواج اجباری را چه کسی محاسبه خواهد کرد؟
این جریمه به کجا خواهد رفت؟ شاید کسی مشکل شخصی دارد منع پزشکی دارد و…. چه شود نتیجه و خروجی این مباحث و این مجلس.

بهتر است مجلس حواسش را از همین ابتدا جمع کند البته اگر ممکن باشد و بجای پرداختن به این مسائل، به مشکلات اقتصادی و اجتماعی و صادرات و واردات و گرانی و سیاست خارجی و گرفتاریهای صنعت و معدن و خیل بیکاران و تحصیل کردگان و فساد گسترده و رانت و چپاول ورود کند. تا مجلس از جایگاه خود بیش از این تنزل نیابد و وابسته نظرات افراطی سطح پایین و شعار گرای عده ای کم سواد نشود.