یادداشت بجا و زیبای مهندس قاسم زاده بخشدار سابق بخش مرکزی تبریز درخصوص تخریب اخیر پنیر سنتی لیقوان
یادداشت بجا و زیبای مهندس قاسم زاده بخشدار سابق بخش مرکزی تبریز درخصوص تخریب اخیر پنیر سنتی لیقوان

(یادداشت بجا و زیبای مهندس قاسم زاده بخشدار سابق بخش مرکزی تبریز درخصوص تخریب اخیر پنیر سنتی لیقوان در برنامه تلویزیونی شبکه یک سیما در صدا و سیمای ) “سارساخ”: واژه ای است ترکی برای توصیف  کسی که انتظار می‌رود اندیشیده و رندیده سخن بگوید، اما بلاهت از بیانش سرازیر است. مجری نمی‌دانم کدام برنامه […]

(یادداشت بجا و زیبای مهندس قاسم زاده بخشدار سابق بخش مرکزی تبریز درخصوص تخریب اخیر پنیر سنتی لیقوان در برنامه تلویزیونی شبکه یک سیما در صدا و سیمای )


“سارساخ”: واژه ای است ترکی برای توصیف  کسی که انتظار می‌رود اندیشیده و رندیده سخن بگوید، اما بلاهت از بیانش سرازیر است. مجری نمی‌دانم کدام برنامه تلویزیونی شبکه یک سیمای مثلا ملی که باید بهانه پیدا کند برای تکریم و تحبیب آحاد ایرانیان، به بهای خوشایند و تبلیغ حامی مالی برنامه اش، یکی از سرمایه ها و دستاوردهای مردم روستایی در آذربایجان را آلوده می‌خواند و نادانسته و نیندیشیده نمک می پاشد روی زخم حاصل از ناکارآمدی حکمرانی ما، که نه تنها مسیری برایشان هموار نکرده که به بهانه دهها قانون و آیین نامه بند بر دست و پایشان زده.
لیقوان روستایی ست در جنوب تبریز که کارآمدترین شرکت‌های لجستیک و تامین کالا تا مدرنترین شرکت‌های لبنیاتی دنیا هم نمی توانند سازوکار و مکانیسم تامین شیر و تولید و فرآوری اش را حتی روی کاغذ ترسیم کنند. مردان و زنانی که تدبیر و سخت کوشی شان از چالدران تا مغان از ارس تا سهند، در مراتع مستعد رمه گردانی کرده و با رعایت قاعده ای نانوشته محصول شیر گوسفندان مراتع آذربایجان را هر روز و هر شب به این روستا منتقل می کنند و با تولید پنیری زبانزد، هزاران نفر را مستقیم یا غیر مستقیم به کار می‌گیرند و سفره میلیونها نفر را طعم و برکت می‌دهند.
هنوز نظام تقنینی و اجرایی ما نتوانسته گامی برابر با آنان برای حمایت و توسعه محصولشان بردارد. اما بسیار برایشان مانع تراشیده ایم. نتوانسته ایم از مراتعشان مراقبت کنیم. به اتهام چرا دادگاهیشان کرده ایم. به اتهام عدم رعایت دستورالعمل‌هایی که مغایر شیوه تولیدشان هست قفل بر کارگاههایشان زده ایم و هرکسی که توانسته از نام و شیوه شان برای رونق دکان خود بهره برده.
آقای مجری حواسشان باشد نمونه تولیدات وطنی از این جنس به تعداد انگشتان یک دستشان هم نمی‌رسد. صفرهای چک شرکت‌هایی که سنگش را به سینه می‌زنند نمی تواند یک دهم مردم سخاوتمند و مدبر این روستا اشتغال و محصول و کیفیت بیافریند.

رحیم قاسم زاده
بخشدار سابق مرکزی تبریز