استقبال دانشگاهیان از برنامه‌های اولین موزه دانشگاهی و پژوهشی کشور در دانشگاه تبریز
استقبال دانشگاهیان از برنامه‌های اولین موزه دانشگاهی و پژوهشی کشور در دانشگاه تبریز

به مناسبت روز جهانی موزه صورت گرفت؛ استقبال دانشگاهیان از برنامه‌های اولین موزه دانشگاهی و پژوهشی کشور در دانشگاه تبریز مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایرانِ دانشگاه تبریز به مناسبت روز جهانی موزه اقدام به برگزاری برنامه بازدید رایگان و همچنین مسابقه نقاشی با موضوع «موزه» کرد. به گزارش تایسیز نیوز به نقل از روابط عمومی […]

به مناسبت روز جهانی موزه صورت گرفت؛

استقبال دانشگاهیان از برنامه‌های اولین موزه دانشگاهی و پژوهشی کشور در دانشگاه تبریز

مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایرانِ دانشگاه تبریز به مناسبت روز جهانی موزه اقدام به برگزاری برنامه بازدید رایگان و همچنین مسابقه نقاشی با موضوع «موزه» کرد.

به گزارش تایسیز نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، به مناسبت روز موزه و هفته میراث فرهنگی، موزه تاریخِ مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایران از ساعت ۹:۳۰ الی ۱۸:۰۰ روز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ علاوه برگشودن درهای موزه برای بازدید عموم دانشگاهیان(کارکنان و دانشجویان)، اقدام به برگزاری مسابقه نقاشی در رده سنی زیر ۱۲ سال برای فرزندان کارکنان دانشگاه کرد.

در این برنامه که با استقبال خوبی مواجه شد، دانشگاهیان دانشگاه تبریز ضمن بازدید از موزه با قسمت‌های مختلف آن آشنا شدند و توضیحات و راهنمایی‌های لازم در خصوص اشیای فرهنگی و تاریخی موجود در اختیار آنها قرار گرفت.

موزه تاریخ و فرهنگ ایرانِ دانشگاه تبریز از نظر قدمت تاریخی اولین موزه دانشگاهی و پژوهشی کشور محسوب می‌شود

بر پایه همین گزارش؛ موزه تاریخ و فرهنگ ایران در سال ۱۳۲۸ هجری شمسی به پیشنهاد مسئولین وقت دانشکده ادبیات و تنها دو سال بعد از تأسیس دانشگاه تبریز راه‌اندازی شد. این موزه از نظر قدمت تاریخی اولین موزه دانشگاهی و پژوهشی کشور محسوب می‌شود و از با قدمت‌ترین موزه‌های تاریخی_فرهنگی کشور محسوب می‌شود.

این موزه از سال ۱۳۹۰ به محل جدید واقع در ساختمان کتابخانه مرکزی دانشگاه تبریز منتقل و اشیاء موجود در موزه با اصول علمی و بر اساس قدمت و ماهیت در ویترین‌ها و غرفه‌های مجزا جهت استفاده محققان و علاقه‌مندان تاریخ و فرهنگ میهنمان، آماده شد و درنهایت به همت مسئولین دانشگاه در دوازدهم اردیبهشت ۱۳۹۳ هم‌زمان با روز گرامیشدات مقام شامخ معلم بازگشایی شد.

اشیاء موزه تاریخ و فرهنگ ایران در شش بخش باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، سکه و مهر، کتابت، منسوجات و دفاع مقدس متمایز گردیده و طبقه بندی شده است.