اشتغالزایی برای ۱۷ هزار نفر از مددجویان آذربایجان شرقی
اشتغالزایی برای ۱۷ هزار نفر از مددجویان آذربایجان شرقی

مدیر کل بهزیستی استان خبر داد اشتغالزایی برای ۱۷ هزار نفر از مددجویان آذربایجان شرقی مدیر کل بهزیستی آذربایجان‌شرقی گفت: از لحاظ شغلی دراستان تعداد ۱۷ هزار و ۶۴۰ نفر از مددجویان و معلولین به اشتغال و تثبیت شغلی رسیده‌اند. به گزارش تایسیزنیوز، فرگل صحاف، روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران که بمناسبت هفته […]

مدیر کل بهزیستی استان خبر داد

اشتغالزایی برای ۱۷ هزار نفر از مددجویان آذربایجان شرقی

اشتغالزایی برای ۱۷ هزار نفر از مددجویان آذربایجان شرقی

مدیر کل بهزیستی آذربایجان‌شرقی گفت: از لحاظ شغلی دراستان تعداد ۱۷ هزار و ۶۴۰ نفر از مددجویان و معلولین به اشتغال و تثبیت شغلی رسیده‌اند.

به گزارش تایسیزنیوز، فرگل صحاف، روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران که بمناسبت هفته بهزیستی برگزار شد گفت: از لحاظ شغلی در استان تعداد ۱۷ هزار و ۶۴۰ نفر از مددجویان و معلولین به اشتغال و تثبیت شغلی رسیده‌اند و همچنین افزایش مقدار مستمری به ۲۱۳ درصد رسیده که در این راستا ۱۸ هزار نفر در استان پشت نوبت وارد چرخه مستمری بگیری شده‌اند.

وی افزود: در مراکز اورژانس اجتماعی در طول ۲۳ماه دولت سیزدهم به ۳۵ هزار و ۸۲۲ نفر ارائه خدمت شده‌ است و ۶۹ هزار و ۵۲۱ نفر مشاور حضوری و بیش از ۱۴۰هزار و ۹۹۰ نفر از طریق خط ۱۴۸۰ مشاوره تلفنی دریافت کرده‌اند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: میانگین سازگاری زوجین متقاضی طلاق توافقی در کشور ۱۸ درصد است و با همت همکاران و مشاورین تعداد زوجین متقاضی طلاق از طریق مشاوره حضوری و همچنین با استفاده از سامانه تسنیم به ۲۰ درصد رسیده که بالاتر از میانگین کشوری است.

صحاف اضافه کرد: در حال حاضر ۴۹مرکز شبانه‌روزی نگهداری افراد دارای معلولیت و ۹۲ مرکز روزانه آموزشی و توانبخشی در استان در حال ارائه خدمات به جامعه هدف بهزیستی هستند و تعداد مقیمان مراکز شبانه‌روزی استان ۲۴۰۷ نفر و تعداد خدمت‌گیرندگان از مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی ۴۳۲۶ نفر است.

وی یادآور شد: در مراکز شبانه با تلاش‌های جدی کارکنان تعداد ۲۶ هزار و ۱۰۲ نفر بیماران روانی مزمن، معتادان، معلولین، سالمندان و کودکان بی‌سرپرست تحت مراقبت هستند.

وی همچنین گفت: ۹۳هزار و ۶۱۶ خانوار در استان تحت پوشش بهزیستی هستند که در سال گذشته علاوه بر اعتبارات دولتی، ۲۰۰میلیارد تومان نیز از طریق کمک‌های مردمی به بهزیستی استان تعلق گرفته است.

مدیر کل بهزیستی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در یک سال گذشته تعداد خدمات پیشگیری از معلولیت از جمله غربالگری شنوایی، بینایی، ژنتیکی بوده که در این راستا آگاه‌سازی برای ۴۲۶ هزار و ۸۳۴ نفر انجام گرفته و همچنین تعداد ۹۳۹ مورد مناسب‌سازی منزل و خودروی افراد معلول انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی، سازمانی پیشرو در خصوصی‌سازی است افزود: تعداد مراکز و موسسات در استان ۸۳۱ مرکز با دو هزار و ۹۳۰ نفر فرد شاغل در حال فعالیت است که اداره بهزیستی استان امسال با اخذ مجوز تعداد سه هزار نفر کارمند تحصیل کرده در رشته‌های مرتبط با بهزیستی را جذب کرده است.

صحاف گفت: پرداخت مستمری، کمک هزینه معیشت به خانواده‌های دارای فرزندان چند قلو، بهره‌مندی از تسهیلات اشتغال، پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی و… از جمله خدماتی است که به بانوان سرپرست خانوار تعلق می‌گیرد.

وی افزود: تعداد زنان مستمری بگیر سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی ۲۵هزار و ۲۶۶خانوار است و طرح ۲۰۲۰ نیز به کمک بهزیستی، هلال احمر، کمیته امداد امام خمینی (ره) در محله‌های کم‌برخوردار و محروم روستایی و عشایری اجرا می‌شود. در شهرستان‌های هشترود ۴۷خانوار، چاراویماق ۴۲، مراغه ۵۰، و میانه و اهر این طرح با استفاده از کمک‌های مردمی اجرایی می‌شود.

صحاف تصریح کرد: برگزاری کلاس‌های توانمند سازی، شناسایی محلات محروم، برگزاری مسابقات ورزشی، اجرای برنامه‌هایی برای اوقات فراغت نوجوانان، شناسایی افراد معتاد و… از جمله اقداماتی است که در طرح ۲۰۲۰ عملیاتی می‌شود.

وی افزود: ۲۸ هزار نفر سالمند معادل ۵. ۷۴ درصد در استان تحت پوشش بهزیستی هستند که در ۹ مرکز نگهداری سالمندان ۴۴۰ نفر سالمند بالای ۶۰ سال مراقبت و نگهداری می‌شود. تعداد ۷۰ مرکز تخصصی درمان و بازتوانی معتادین در سراسر استان فعالیت می‌کنند که ۱۹مرکز آن اقامتی، ۳۴ مرکز سرپایی و ۱۹مرکز کاهش آسیب می‌باشند.

این مقام مسئول ادامه داد: در استان مراکز ماده ۱۵ که بصورت خصوصی فعالیت می‌کنند با دریافت هزینه و یارانه دولت و مراکز ماده ۱۶ تحت نظر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اداره می‌شوند. در سال گذشته ۵۶ مرکز درمانی توانسته ۲۴ هزار نفر را تحت پوشش قرار دهد و ۱۴ مرکز کاهش آسیب نیز به ۲۳ هزار نفر ارائه خدمت کرده که از این تعداد ۲۰ درصد را بانوان و ۸۰ درصد را آقایان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: مساعدت به ترک درمان دو هزار و ۹۸۶ نفر به طور رایگان با مبلغ ۴/۸میلیارد تومان به افراد نیازمند از طریق یاری برگ از دیگر اقدامات سازمان بهزیستی بوده و برای جلوگیری از ایجاد نابینایی و معلولیت ناشنوایی برای نوزادان غربالگری در استان انجام گرفته که تعداد ۴۷ هزار و ۸۱۹ نوزاد در بیمارستان غربالگری شده و از این تعداد ۲۸ نوزاد دارای معلولیت ناشنوایی شناسایی و با کاشت حلزون از معلولیت آنها جلوگیری به عمل آمده است.

صحاف با بیان اینکه ارائه خدمات آموزشی برای معلولان ذهنی، حرکتی، اوتیسم، ۹۲ مرکز با چهار هزار و ۳۲۶ خدمت گیرنده وجود دارد، گفت: ارائه خدمات توانبخشی در سال گذشته با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات انجام گرفته است.

مدیر کل بهزیستی استان به غربالگری بینایی کودکان سه تا شش سال اشاره کرد و گفت: ۶ هزار و ۴۵۰ کودک یعنی ۷۶ درصد کودکان غربالگری شده‌ و ۲.۳ درصد آنها دارای اختلال‌ بینایی شناسایی شده‌اند.

او به فعالیت‌های هفته‌ی بهزیستی اشاره کرد و گفت: ۱۲۲ نوع فعالیت و پروژه این هفته در نظر گرفته شده که ۱۶۸ مرکز اشتغالزایی و ۱۵۱ مسکن در استان در حال افتتاح و بهره‌برداری است.