اعدام روحانی بیگانه‌ستیز در ظهر عاشورا / به بهانه سالروز شهادت ثقهالاسلام
اعدام روحانی بیگانه‌ستیز در ظهر عاشورا / به بهانه سالروز شهادت ثقهالاسلام

مردی که به بیگانگان امضاء نداد! اعدام روحانی بیگانه‌ستیز در ظهر عاشورا / به بهانه سالروز شهادت ثقهالاسلام آیت‌الله میرزا علی ثقه‌الاسلام از مجاهدان راه استقلال و آزادی ایران است، که پس از مقاومت دلیرانه در برابر نیرو‌های اشغالگر روس در تبریز، که دهم دی‌ماه ۱۲۹۰ مصادف با عاشورای ۱۳۳۰ توسط نیروهای روسی به شهادت […]

مردی که به بیگانگان امضاء نداد!

اعدام روحانی بیگانه‌ستیز در ظهر عاشورا / به بهانه سالروز شهادت ثقهالاسلام

اعدام روحانی بیگانه‌ستیز در ظهر عاشورا / به بهانه سالروز شهادت ثقهالاسلام

آیت‌الله میرزا علی ثقه‌الاسلام از مجاهدان راه استقلال و آزادی ایران است، که پس از مقاومت دلیرانه در برابر نیرو‌های اشغالگر روس در تبریز، که دهم دی‌ماه ۱۲۹۰ مصادف با عاشورای ۱۳۳۰ توسط نیروهای روسی به شهادت رسید.

به گزارش تایسیز نیوز، آیت‌الله میرزا علی ثقه‌الاسلام مجتهد تبریزی از فضلا و مشاهیر علمای عصر خود به‌شمار می‌رود، تولد آن مرحوم در رجب ۱۲۷۸ هجری و شهادتش در محرم ۱۳۳۰ واقع شد. وی از فیلسوفان عصر خود و حریت پروران و ادبای نامی بوده و به زبان‌های فارسی، عربی، ترکی و فرانسوی تسلط داشت.

آیت‌الله میرزا علی آقا ثقه‌الاسلام مردی فاضل، قانع، فروتن و بردبار و در عین حال جسور و بی‏‌باک بود. به ایران و ایرانی عشق می‌‏ورزید و از بیگانگان نفرت داشت. در روزهایی که تبریز عرصه کشاکش اختلافات داخلی بود، وی سعی می‏‌کرد تا آن‏ها را به هم نزدیک کند و نیروهایشان را در مبارزه با اشغالگران روس و انگلیس به‌کار گیرد.

«مِرآهُ الکُتُب» و مقتل «سید الشُّهدا» از جمله آثار این مجاهد انقلابی است، آن مرحوم با آنکه حریت پرور بود، ولی مسلک اعتدال را می‌پسندید و در آغاز انقلاب مشروطیت و نیز در جریان اشغال تبریز به‌دست قوای روس، همواره ملت را از تندروی برحسب مقتضیات روز نصیحت می‌کرد. در ذی‌الحجه ۱۳۲۹ تعرض نیروهای روس مستقر در تبریز تشدید یافت، مقاومت و ایستادگی مردم در مقابل اشغالگران نیز روزبه‌روز بیشتر می‌شد، در محرم ۱۳۳۰ پس از تیراندازی قوای روس به مردم، در عصر تاسوعا، روس‌ها از مرحوم ثقه‌الاسلام می‌خواهند ورقه‌ای را امضا کند که در آن ذکر شده است اول نیروهای فدائیان به قوای روس شلیک کرده‌اند و قوای روس دفاع کرده‌اند و در آخر نیز آمده بود که مردم تبریز از حضور قوای روس در تبریز راضی هستند.

آن مرحوم با کمال ملایمت فرمودند: «این نوشته بر خلاف حقیقت است، و قلم من به تصدیق آن آلوده نتواند گردید». در خواست مکرر کنسول تزلزلی در اراده آن مرحوم ایجاد نکرد و عاقبت در روز عاشورا مصادف با ۱۰ دی‌ماه ۱۲۹۰ شمسی وی را به دار آویختند.