با مصوبۀ شورای عالی فضای مجازی؛ برای اولینبار، استفاده از فیلترشکن ممنوع شد! شورای عالی فضای مجازی مصوبه جدیدی را ابلاغ کرده است که طبق آن برای اولین بار استفاده از فیلترشکن ممنوع اعلام شده است. به گزارش تایسیز نیوز، شورای عالی فضای مجازی مصوبه جدی را ابلاغ کرده است که طبق آن برای اولین […]
با مصوبۀ شورای عالی فضای مجازی؛
برای اولینبار، استفاده از فیلترشکن ممنوع شد!

شورای عالی فضای مجازی مصوبه جدیدی را ابلاغ کرده است که طبق آن برای اولین بار استفاده از فیلترشکن ممنوع اعلام شده است.
به گزارش تایسیز نیوز، شورای عالی فضای مجازی مصوبه جدی را ابلاغ کرده است که طبق آن برای اولین بار استفاده از فیلترشکن ممنوع اعلام شده است. طبق این مصوبه استفاده از فیلترشکن تنها در مواردی که دارای مجوز قانونی باشد، امکانپذیر است. از سوی دیگر طبق این مصوبه کارگروهی ۷ نفره برای «بررسی ساماندهی وضعیت ابزارهای پالایششکن» تشکیل میشود. این کارگروه با مسئولیت رئیس مرکز ملی فضای مجازی و عضویت دادستان کل کشور، وزرای اطلاعات، ارتباطات، نماینده سپاه پاسداران، دو نفر از اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی تشکیل شده و نتیجه بررسیها را به شورای عالی ارسال میکند.
همچنین طبق این مصوبه با عنوان «بررسی راهکارهای افزایش میزان سهم ترافیک داخلی و مقابله با پالایششکنها» وزارتخانههای ارشاد با همکاری وزارت اقتصاد و ارتباطات موظف هستند که تولیدکنندگان محتوا و کسبوکارهای فعال در سکوهای خارجی را به سکوهای داخلی منتقل کنند. در این زمینه هم تایید شده که این وزارتخانهها باید کاری کنند که ظرف ۶ ماه حداقل ۵۰ درصد از تولیدکنندگان محتوای صفحات و کانالهای پر مخاطب، بستر فعالیتشان را از پلتفرمهای خارجی به پلتفرمهای داخلی منتقل کنند. همچنین طبق این مصوبه تمامی خدمات دولتی باید از طریق سکوهای داخلی ارائه شود. همچنین این مصوبه تبلیغ افراد حقیقی در سکوهای خارجی را هم ممنوع کرده است.
انتقال کسبوکارهای پرمخاطب به سکوهای داخلی
براساس ماده یک این مصوبه وزارت فرهنگ و ارشاد با همکاری وزارتخانههای امور اقتصاد و دارایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است ظرف مدت یک ماه طرحی برای ترغیب تولیدکنندگان محتوا و کسبوکارهای فعال در سکوهای خارجی به منظور فعالیت آنها، صرفا در سکوهای داخلی آماده کند و برای تصوبب در شورای معین ارائه دهد. این ماده یک تبصره دارد. طبق این تبصره طرح باید به گونهای آماده شود که طی شش ماه پس از ابلاغ، حداقل ۵۰ درصد از تولیدکنندگان محتوای صفحهها و کانالهای پرمخاطب، بستر فعالیتشان را از سکوهای خارجی به سکوهای داخلی منتقل و فعالیت کنند. همچنین طبق این تبصره تغیین شاخص صفحهها و کانالها پر مخاطب، مرکز ملی فضای مجازی کشور تعیین شده است.
ممنوعیت تبلیغ اشخاص خصوصی در سکوهای خارجی
در ماده دوم این مصوبه هرگونه تبلیغ اشخاص حقوقی در بستر سکوهای خارجی غیرمجاز ممنوع است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سازمان صداوسیما، فرماندهی کل انتظامی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و قوه قضائیه مکلف به اجرای سازی و تامین لوازم آن بوده و هر ۳ ماه یک بار نتایج را به مرکز ملی فضای مجازی کشور ارائه دهند. در اینجا مشخص نشده منظور از «اجرای سازی» یعنی چه؟