تخریب ماکولا از شایع‌ترین علل افت دید در افراد بالای ۶۰ سال
تخریب ماکولا از شایع‌ترین علل افت دید در افراد بالای ۶۰ سال

فوق تخصص شبکیه: تخریب ماکولا از شایع‌ترین علل افت دید در افراد بالای ۶۰ سال تایسیز نیوز -یک فوق تخصص شبکیه و جراح چشم گفت: تخریب ماکولا (AMD) بیماری است که دید مرکزی چشم را تحت تاثیر قرار داده و از علل شایع افت دید در افراد بالای ۶۰ سال است. دکتر منصور هادی زاده […]

فوق تخصص شبکیه:

تخریب ماکولا از شایع‌ترین علل افت دید در افراد بالای ۶۰ سال

تخریب ماکولا از شایع‌ترین علل افت دید در افراد بالای ۶۰ سال

تایسیز نیوز -یک فوق تخصص شبکیه و جراح چشم گفت: تخریب ماکولا (AMD) بیماری است که دید مرکزی چشم را تحت تاثیر قرار داده و از علل شایع افت دید در افراد بالای ۶۰ سال است.

دکتر منصور هادی زاده افزود: از آنجایی که این بیماری فقط دید مرکزی را مختل می کند بندرت باعث نابینایی فرد می شود با این حال می تواند خواندن، رانندگی کردن و انجام سایر فعالیت های روزمره ای که نیاز به دید مرکزی و دقیق دارند را با مشکل مواجه کند.

وی در خصوص اینکه چه کسانی در خطر ابتلا به این بیماری هستند، گفت: براساس برخی مطالعات علمی زنان بیش از مردان به این بیماری مبتلا می شوند و شانس ابتلا به این بیماری در کسانی که بیماری در خانواده آنها وجود دارد بیشتر است.

این فوق تخصص شبکیه و جراح چشم اضافه کرد: افرادی که دارای کلسترول خون بالایی هستند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری بوده و کشیدن سیگار خطر ابتلا را افزایش می دهد.

وی با اشاره به روش درمانی این بیماری، افزود: تزریق دارو به داخل حفره زجاجیه چشم برای درمان این بیماری توسط متخصص چشم انجام می شود که ضد تشکیل عروق جدید شبکیه عمل می کند.

هادی زاده اظهار کرد: این تزریق بایستی تحت شرایط استریل و توسط متخصص چشم انجام شود و بیمار در چند روز اول پس از تزریق باید از لحاظ ایجاد واکنش عفونی یا حساسیتی نسبت به داروی تزریق شده و یا سایر عوارض نادر نظیر خونریزی زجاجیه مورد معاینه و بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: تزریق این دارو باعث توقف موقت نشت مایع از عروق غیر طبیعی شبکیه می شود و معمولا نیاز به تزریق مجدد وجود دارد که در فواصل ۶ هفته ای توسط متخصص چشم انجام می شود.

وی گفت: پس از انجام تزریق سوزش مختصر چشم و یا خونریزی های سطحی شایع است اما در صورت درد شدید بایستی مراتب را سریعا به چشم پزشک معالج اطلاع دهند.