ساخت ۳۰۰ هکتار گلخانه جدید در آذربایجان شرقی
ساخت ۳۰۰ هکتار گلخانه جدید در آذربایجان شرقی

ساخت ۳۰۰ هکتار گلخانه جدید در آذربایجان شرقی تایسیز نیوز- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ۳۰۰ هکتار گلخانه جدید در این استان با پیشرفت ۱۰ تا ۷۰ درصد در حال ساخت است . به گزارش تایسیز نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، اکبر فتحی افزود: با احتساب فضاهای جانبی […]

ساخت ۳۰۰ هکتار گلخانه جدید در آذربایجان شرقی

ساخت ۳۰۰ هکتار گلخانه جدید در آذربایجان شرقی

تایسیز نیوز- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ۳۰۰ هکتار گلخانه جدید در این استان با پیشرفت ۱۰ تا ۷۰ درصد در حال ساخت است .

به گزارش تایسیز نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان، اکبر فتحی افزود: با احتساب فضاهای جانبی وسعت گلخانه های در حال بهره برداری و در حال ساخت استان به ۸۰۰ هکتار می رسد.

وی تولید در محیط های کنترل شده را موجب کاهش خطرپذیری دانست و گفت: بخش کشاورزی فعالیت خطرپذیری است چون که در معرض انواع حوادث قهری، بیماری ها، آفات قرار دارد و شرایط آب و هوایی نیز در آن بسیار مؤثر است اما وقتی تولید به محیط های کنترل شده مانند گلخانه منتقل شود ریسک کاهش پیدا می کند که این یک مزیت بزرگ برای فعالیت تولیدی است.

وی انتقال تولید به محیط های کنترل شده را در زمینه سلامت محصولات تولیدی نیز مؤثر دانست و اظهار کرد: در محیط های کنترل شده امکان کنترل آفات و بیماری ها با کمترین تعداد سمپاشی مقدور است و همچنین می توان با استفاده از روش های زیستی نیز نسبت به کنترل بیماری های و آفات اقدام کرد و در حال حاضر نیز همین روش در اکثر گلخانه های سطح استان نیز اجرا می شود تا محصولات سالمی تولید شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بیان کرد: اراضی که به کشت گلخانه ای اختصاص پیدا می کند، از کم حاصلخیزترین اراضی است و با روش های سنتی نمی توان در این اراضی اقدام به کشت و تولید محصولات کشاورزی کرد چرا که در محیط های کنترل شده مواد مورد نیاز به صورت افزودنی به بستر کشت اضافه می شود و نیازی به خاک مناسب برای کشت محصولات کشاورزی نیست.

فتحی با اشاره به اینکه با توجه به بحران آبی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، ۵۰ درصد سطح زیرکشت این حوضه از دسترس خارج شده است، گفت: باید در ۲ حوضه دیگر توجه ویژه ای به بخش کشاورزی داشته باشیم.

وی با اشاره به ظرفیت های منطقه آزاد ارس در زمینه کشت گلخانه ای، ادامه داد: اگر اراضی شهرستان جلفا را به ۲ بخش تقسیم کنیم یکی از مناطق اراضی ملی است که در اختیار منطقه آزاد ارس قرار دارد و باید به راه اندازی گلخانه و محصولات با بهره وری بالا اختصاص پیدا کند.

۳۰۰ هکتار گلخانه در آذربایجان شرقی در حال احداث است

شبکه پایاب سد قیز قلعه سی به کشت محصولات با بهره وری بالا اختصاص می یابد

فتحی با بیان اینکه شبکه آبیاری که در منطقه آزاد ارس راه اندازی شده است در نوع خود منحصر به فرد است که در نخجوان و آذربایجان مشابه آن وجود ندارد، گفت: در خداآفرین و جلفا شبکه آبیاری و زهکشی اصلی و فرعی ایجاد شده است و با افتتاح سد قیز قلعه سی این شبکه ها به بهره برداری خواهد رسید و اراضی این منطقه به کشت محصولات با بهره وری بالا اختصاص خواهد یافت.

وی اعطای تسهیلات را یکی از روش های حمایت از بخش کشاورزی دانست و گفت: در سالهای قبل شرایط به گونه ای بود که سعی می کردیم با اعطای تسهیلات، ۷۰ درصد از منابع مالی مورد نیاز طرح را تأمین کنیم اما با افزایش تعداد طرح ها در حال حاضر این امکان وجود ندارد و حدود ۵۰ درصد هزینه ها در قالب تسهیلات به سرمایه گذار اعطا می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی بیان کرد: در سطح استان شهرک های کشاورزی تحت عنوان شهرکهای گلخانه ای در شهرستان‌های ملکان، بناب، عجب شیر و اهر ایجاد شده است که زیرساخت های لازم از قبیل آب، برق و گاز وجود دارد و شهرک های کشاورزی خصوصی نیز در شهرستان های هریس و شبستر راه اندازی شده است و کمک های دولتی نیز به آنها اختصاص داده می‌شود.

فتحی در خصوص خدمات فنی و مهندسی ارائه شده به سرمایه گذاران بخش کشاورزی به خصوص گلخانه داران گفت: از طریق سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کارشناسانی تربیت می شوند تا در گلخانه‌ها مستقر شوند چرا که تولید در این حوزه کاملاً علمی است و از تولید سنتی به صورت کامل فاصله گرفته است و باید تلفیقی از دانش بومی و دانش نوین در این حوزه مورد استفاده قرار گیرد.

وی تعرفه آب مورد استفاده در گلخانه ها را همان تعرفه آب مورد استفاده برای کشاورزی دانست و گفت: تعرفه کشاورزی به صورت اختصاص درصدی از محصول به عنوان حقابه است که به گلخانه داران نیز با همین معیار محاسبه می شود.

تولید گندم و دانه های روغنی در گلخانه ها صرفه اقتصادی ندارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به هزینه بر بودن ساخت سازه های گلخانه ای گفت: ساخت هر مترمربع گلخانه حدود ۲۰۰ میلیون ریال هزینه دارد و بر این اساس کشت گندم و دانه های روغنی در گلخانه دارای صرفه اقتصادی نخواهد بود اما از نظر فنی کشت هر گونه محصول داخل گلخانه امکان پذیر است.

فتحی بر مناسب سازی زیرساخت های حمل و نقل برای محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: باید کامیون های یخچال داری که مناسب جابجایی محصولات کشاورزی است به شبکه حمل و نقل استان اضافه شود و راه‌های ارتباطی را نیز تکمیل کنیم.

وی اعلام کرد: در زمینه اصلاح الگوی کشت به خصوص در مورد محصولات آب بر مانند سیب در باغاتی که به نوع درجه سه تنزل پیدا کرده و دارای توجیه اقتصادی نیستند اجازه جایگزینی مجدد با محصولات آب بر را نمی دهیم و به جای آن باغداران را به سمت جایگزینی با محصولات کم آب بر مانند پسته سوق می دهیم.

وی خاطرنشان کرد: این تصور که اصلاح الگوی کشت در یک سال امکان پذیر است تصور اشتباهی است چرا که باغداران برای برداشت محصول با توجه به سرمایه گذاری که انجام داده اند، برنامه ریزی کرده اند و تا زمانی که باغات دارای توجیه اقتصادی باشند نمی توانیم اقدامی در این خصوص انجام دهیم.