قیزقلعه سی، سدی که پل‌های دوستی ایران و آذربایجان را مستحکم‌تر می‌کند
قیزقلعه سی، سدی که پل‌های دوستی ایران و آذربایجان را مستحکم‌تر می‌کند

قیزقلعه سی، سدی که پل‌های دوستی ایران و آذربایجان را مستحکم‌تر می‌کند تایسیز نیوز- سد قیزقلعه سی بر روی رودخانه مرزی ارس، سومین سد مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ۱۲ کیلومتری پایین دست سد خداآفرین به دست مهندسان ایران ساخته شده و اکنون پس از نزدیک به ۱۹ سال آماده بهره […]

قیزقلعه سی، سدی که پل‌های دوستی ایران و آذربایجان را مستحکم‌تر می‌کند

قیزقلعه سی، سدی که پل‌های دوستی ایران و آذربایجان را مستحکم‌تر می‌کند

تایسیز نیوز- سد قیزقلعه سی بر روی رودخانه مرزی ارس، سومین سد مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در ۱۲ کیلومتری پایین دست سد خداآفرین به دست مهندسان ایران ساخته شده و اکنون پس از نزدیک به ۱۹ سال آماده بهره برداری است تا در کنار جلوگیری از هدر رفت آب و تولید برق پلی برای مستحکم تر کردن روابط برادری بین ۲ کشور باشد.

به گزارش تایسیز نیوز، سد قیزقلعه سی به عنوانیکی از تجربه های موفق در توسعه دیپلماسی آبی دولت آیت الله رییسی، نیم قرن پس از اجرا و بهره برداری مشترک از سد ارس و متعاقب آن سد خداآفرین در شمالی ترین مرز ایران، به دست مهندسان ایرانی بازطراحی و ساخته شده و آماده بهره برداری مشترک با جمهوری آذربایجان است.

این سد تنظیمی انحرافی با حجم تنظیمی ۲ میلیارد متر مکعب در سال ساخته شده و ظرفیت آبیاری اراضی کشاورزی به وسعت ۷۴ هزار هکتار در ۲ استان آذربایجان شرقی و اردبیل و طرف جمهوری آذربایجان را دارد.

سد قیزقلعه سی از نوع خاکی با هسته رسی با بدنه ای به حجم ۱.۵ میلیون متر مکعب است و طول تاج آن ۸۵۰ متر و ارتفاع آن ۳۷ متر است، در ۲ طرف سد ساخت ۲ نیروگاه ۴۰ مگاواتی با ظرفیت تولید ۲۷۰ مگاوات ساعت انرژی قابل استحصال سالیانه طراحی شده که در مرحله خرید و نصب تجهیزات قرار دارد.

ساخت این سد علاوه بر تامین آب اراضی شبکه پایین دست و رونق کشاورزی، موجب توسعه اقتصادی منطقه و اشتغال‌زایی ۱۰ هزار نفری می شود ضمن اینکه موجب بهبود کیفیت تولیدات کشاورزی و رونق گردشگری در منطقه خواهد شد.

سرمایه گذاری و اجرای آن تجربه ای کم نظیر در حوزه دیپلماسی آب بوده و اتحاد و همدلی ۲ کشور به ویژه در صیانت از پل های تاریخی واقع شده در محل طرح و نمود توسعه تعاملات فرهنگی و همبستگی روزافزون ۲ کشور ایران و آذربایجان است و تجربیات حاصل، راهگشای طرح‌ها و تعاملات آبی آینده با کشورهای همجوار خواهد بود.

از دستاوردهای مهم اجرای این سد به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های مشترک مرزی در منطقه می‌توان به استفاده بهینه از منابع آب و خاک و حق آبه‌های مرزی تبدیل شیوه‌های سنتی کشاورزی به شیوه‌های پیشرفته، صنعتی و ساماندهی عشایر با افزایش درآمد خانوارها و جلوگیری از مهاجرت و توسعه فعالیت صنایع جانبی و تبدیلی اشاره کرد.

قیزقلعه سی، سدی که پل‌های دوستی ایران و آذربایجان را مستحکم‌تر می‌کند

استفاده برابر ۲ کشور از آب و انرژی رودخانه ارس

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، با اشاره به سرمایه‌گذاری در اجرای سد قیز قلعه سی به عنوان بزرگترین و مهمترین پروژه آبی مرزی شمالغرب کشور گفت: این سرمایه‌گذاری توسط ایران انجام شده که مراحل پرداخت سهم ۵۰ درصدی طرف مقابل در حال توافق و نهایی شدن است.

یوسف غفارزاده با تشریح ویژگی‌های این سد اظهار کرد: سد قیز قلعه سی بر روی رودخانه مرزی ارس و براساس پروتکل‌های ۲ کشور ایران و آذربایجان، به منظور بهره‌برداری مشترک از آب و انرژی این رودخانه احداث شده است.

طراحی اولیه سد قیزقلعه سی در سال ۱۳۸۵ توسط آذربایجان و ایران انجام شد، اما بازنگری، اصلاح و اجرای کامل سد توسط مهندسان ایرانی صورت گرفت که یک طرح بزرگ و پیچیده است و قدرت و توانمندی و دانش بالای ایران در سدسازی را نشان می‌دهد.

وی افزود: بعد از آن، ۲۰۰ کیلومتر جلوتر از سد ارس، سد خداآفرین و ۱۲ کیلومتر پایین‌تر از آن، سد قیزقلعه سی با هدف استفاده از حقابه جمهوری اسلامی ایران از رودخانه مرزی ارس و استفاده بهینه از آب و انرژی ارس احداث شد.


وی اضافه کرد: طراحی اولیه سد قیزقلعه سی در سال ۱۳۸۵ با طراحی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان انجام شد، اما بازنگری، اصلاح و اجرای کامل سد توسط مهندسان ایرانی صورت گرفت که یک طرح بزرگ و پیچیده است و قدرت و توانمندی و دانش بالای ایران در سدسازی را نشان می‌دهد.


مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، ساخت سد قیز قلعه سی را موجب رونق و شکوفایی اقتصادی منطقه شمالغرب کشور خواند و خاطرنشان کرد: این سد با تنظیم ۲ میلیارد مترمعکب آب سالیانه، بزرگترین و مهمترین پروژه آبی مرزی شمالغرب کشور است که علاوه بر رونق اقتصادی و کشاورزی، توسعه گردشگری منطقه و تثبیت حقابه جمهوری اسلامی ایران و حقوق آبی کشور از منابع آب مرزی و تأمین آب شرب شهرها و روستاها از این منبع است.