مهمترین رسالت دانشگاه ها در عرصه انتخابات “روشنگری” است
مهمترین رسالت دانشگاه ها در عرصه انتخابات “روشنگری” است

مهمترین رسالت دانشگاه ها در عرصه انتخابات “روشنگری” است به گزارش تایسیز نیوز استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: مهمترین و بزرگترین رسالت و وظیفه استادان و فعالان دانشگاهی در عرصه انتخابات توجه به موضوع روشنگری به دور از هر گونه جنجال و هیاهوهای سیاسی و جناحی است. رضا […]

مهمترین رسالت دانشگاه ها در عرصه انتخابات “روشنگری” است

مهمترین رسالت دانشگاه ها در عرصه انتخابات "روشنگری" است

به گزارش تایسیز نیوز استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: مهمترین و بزرگترین رسالت و وظیفه استادان و فعالان دانشگاهی در عرصه انتخابات توجه به موضوع روشنگری به دور از هر گونه جنجال و هیاهوهای سیاسی و جناحی است.

رضا الفی روز یکشنبه یادآور شد: بدیهی است در صورتی که استادان دانشگاه ها در رشته های مختلف، به دور از هر گونه مسایل حاشیه ای و سیاسی در نقش یک راهنما و مربی به دنبال تحقق امور روشنگری و آگاهی دهی به جامعه هدف خود باشد، می ‏توان شاهد دستاوردهای درخشانی در عرصه انتخابات بود.

وی با بیان اینکه در هر انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی شعارهایی را به عنوان اهداف اصلی خود مطرح می ‏کنند، افزود: بعد از پیروزی، فرد انتخاب شده تحقق آن شعارها را به عنوان هدف اصلی خود مطرح می کند، از این رو توجه دادن جوانان به تحلیل شعارهای تبلیغاتی نامزدها بسیار ضروری است تا با کمترین احتمال خطا وارد عرصه انتخابات شده و آرای خود را به صندوق رای بیاندازند.

الفی گفت: بررسی امکان تحقق یا عدم تحقق شعارها از سوی نامزدها، بررسی برنامه‏ ها و طرح‌های ارائه شده از سوی آنها، بررسی میزان تجربه و کارآمدی نامزدها در دوران فعالیت‌های اجرایی و سیاسی خود و همچنین هشدار و تذکرهای لازم در خصوص پرهیز از عواطف و احساسات در انتخاب نامزد مورد نظر از جمله موارد بسیار مهم و جزو وظایف محوری استادان دانشگاه ها است.

وی اظهار کرد: تأثیر حضور حداکثری مردم در عرصه انتخابات با ذکر مصادیق و نمونه ‏هایی از تأثیرات چنین حضوری در برهه ‏های ‏مختلف انقلاب، شناساندن ترفندهای دشمنان خارجی و عوامل آگاه یا ناآگاه داخلی با ذکر نمونه ‏های تاریخی از این توطئه ‏ها و نقش آنها در انحراف‏ انقلاب ‏ها و سقوط دولت های مردمی در گذشته‏ های به نسبت دور و حتی بسیار نزدیک در ایران و دیگر ملل جهان نیز باید مورد توجه جدی استادان دانشگاه ها برای برگزاری پرشور و سالم و البته آگاهانه انتخابات اسفند ماه باشد.

الفی گفت: در این راه ضروری است استادان دانشگاه با پرهیز از هر گونه گرایش های گروهی و تبلیغ به نفع یک نامزد خاص، تنها به دنبال دستیابی به هدفی والاتر یعنی روشنگری و تحقق معیارها باشند.

به گفته وی در این صورت، دانشجو پیام استاد را به خوبی دریافته و پذیرای راهنمایی های او خواهد بود، همان طور که رهبر معظم انقلاب خود نیز چنین خط مشی‌ مهمی را دنبال می‏ کنند.

مهمترین رسالت دانشگاه ها در عرصه انتخابات "روشنگری" است
دکتر رضا الفی استاد دانشگاه آزاد تبریز 

مدیر گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی مراغه، انتخابات را یکی از سرنوشت سازترین، حساس ترین و مهمترین امور یک ملت دانست که به طور کلی یکی از اشکال‌ متداول و رایج نظام‌های سیاسی جمهوری است.

الفی خاطرنشان کرد: در نظام های سیاسی جمهوری که در مقابل شکل سلطنتی قرار دارند، جانشینی ریاست کشور و کلیه صاحبان اقتدار عمومی، انتخابی و امور کشور متکی به آرای عمومی باشد.

وی با اشاره به اصل ششم قانون اساسی که مقرر می‌دارد: “در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکا آراء عمومی اداره شود، از راه انتخابات، انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر این‌ها، یا از راه همه پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین می‌گردد”، ادامه داد: منظور از اسلامی بودن نظام سیاسی ایران، آن است که محتوای حکومت را مکتب حیات‌ بخش اسلام تشکیل می‌دهد.

وی گفت: همان گونه که اصل چهارم قانون اساسی اعلام می‌کند،” کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزایی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر این‌ها باید براساس موازین اسلامی باشد، این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این موضوع بر عهده فقهای شورای نگهبان است.

الفی با بیان اینکه در نظام اسلامی به معنی مردم سالاری دینی، مردم انتخاب می کنند، تصمیم می گیرند و سرنوشت اداره کشور را به وسیله منتخبان خودشان در اختیار دارند و نکته اصلی در مردم سالاری دینی نیز همین است؛ افزود: در حقیقت انتخاب مردم، انتخابی برخاسته از شعور، آگاهی، بصیرت و بینش مذهبی و در چارچوب احکام الهی و قوانین موضوعه جامعه است.

وی یادآور شد: در نظام اسلامی انگیزه و خواست مردم از پشتوانه دینی و اعتقادی برخوردار است و منافع و خواست صاحبان ثروت، سرمایه داران حاکم و نیرنگ بازان عالم سیاست تأثیری بر آن نخواهد داشت.

الفی جایگاه مهم و نقش حساس و سرنوشت ساز مردم و اتکای واقعی نظام اسلامی به مبانی اسلامی را ۲ عنصر و پایه اساسی حکومت دینی عنوان و اضافه کرد: بر این اساس حضور حداکثری مردم در انتخابات و نقش حساس و حداکثری آن، پیام مهمی به دشمنان خواهد شد.

الفی دموکراسی حقیقی را مردم سالاری برخاسته از دین و ایمان دانست و افزود: در نظام جمهوری اسلامی انگیزه مردم برخاسته از دین، احساس مسئولیت، احساس تکلیف ملی و دینی است که بر همین مبنا وارد میدان می شوند و در عرصه انتخابات چنین نظامی هیچ کس حق ندارد بر مردم حاکمیت داشته باشد، مگر آنکه دارای معیارهای پذیرفته شده بوده و مردم او را پذیرفته باشند.

وی با اشاره به اینکه در نظام اسلامی دارا بودن معیارهای قانونی کافی نیست، ادامه داد: انتخاب مردم شرط لازم است و بدون انتخاب مردم امکان حضور افراد در مسندهای انتخاباتی وجود ندارد.

الفی جایگاه مهم، نقش حساس و سرنوشت ساز مردم و اتکای واقعی نظام اسلامی به مبانی اسلامی را ۲ عنصر و پایه اساسی حکومت دینی عنوان و اضافه کرد: بر این اساس حضور حداکثری مردم در انتخابات و نقش حساس و حداکثری آن، پیام مهمی به دشمنان خواهد شد.

وی یادآور شد: پیام حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای بر اساس احساس مسئولیت، بینش مذهبی، آگاهی و بصیرت، این است که ما کشوری داریم که آن را دوست داریم و به آن عشق می ورزیم و در راه آبادانی آن کوشا هستیم.

این استاد دانشگاه جایگاه انتخابات مجلس شورای اسلامی را به نسبت کوتاه مدت، اما مسئولیت آن را بسیار خطیر و مهم برشمرد که اجازه آزمون و خطا را به هیچ عنوان نمی ‏دهد، از این رو باید فردی برای هر کرسی مجلس انتخاب شود که دارای تجربه کافی برای اداره کشور و عرصه بین‏ الملل بوده و صد البته معتقد و ملتزم به آرمان‌های انقلاب اسلامی‏ که امضای صدها هزار شهید از مردم و جوانان این کشور را در پای خود دارد، باشد.

الفی با اشاره به انواع توطئه های دشمنان ملت شریف و بزرگ ایران در سال های پس از انقلاب اسلامی، گفت: آنها در جریان انتخابات آینده به مردم از جمله جوانان و دانشجویان این مرز و بوم چشم طمع دوخته ‏اند.

وی با بیان اینکه برخی از جوانان عاطفی و سطحی نگرند و فریفته شعارهای زیبا و جذاب می‌شوند، گفت: بر همه ما فرض است که با ایجاد زمینه‏ های لازم برای حضور آگاهانه جوانان، دشمنان را مأیوس و ناامید کرده و با برگزاری انتخاباتی آزاد، بدون تنش و آرام شاهد کشوری مستقل، پیشرو و دارای هویت دینی و ملی باشیم.