نقطه پایان دولت سیزدهم به برخی طرح های عمرانی زمین مانده در آذربایجان شرقی
نقطه پایان دولت سیزدهم به برخی طرح های عمرانی زمین مانده در آذربایجان شرقی

نقطه پایان دولت سیزدهم به برخی طرح های عمرانی زمین مانده در آذربایجان شرقی تایسیز نیوز- اتمام طرح های عمرانی نیمه تمام در حوزه های مختلف و احیای واحدهای تولیدی راکد و تعطیل یکی از اصلی ترین رویکردهای دولت سیزدهم و شخص شهید آیت الله رئیسی بود که در سفرهای استانی نیز بر آنها تاکید […]

نقطه پایان دولت سیزدهم به برخی طرح های عمرانی زمین مانده در آذربایجان شرقی

نقطه پایان دولت سیزدهم به برخی طرح های عمرانی زمین مانده در آذربایجان شرقی

تایسیز نیوز- اتمام طرح های عمرانی نیمه تمام در حوزه های مختلف و احیای واحدهای تولیدی راکد و تعطیل یکی از اصلی ترین رویکردهای دولت سیزدهم و شخص شهید آیت الله رئیسی بود که در سفرهای استانی نیز بر آنها تاکید می کرد و با پیگیری ها و تلاش های خستگی ناپذیر و مستمر، بیشتر این طرح ها که در نیمه راه مانده و رها شده بودند به خط پایان و مرحله بهره برداری رسید.

نخستین سفر استانی رئیس جمهور و هیات همراه به آذربایجان شرقی در ۱۱ و ۱۲ خردادماه سال ۱۴۰۱ انجام شد سفری که دستاوردهای زیادی برای این استان به همراه داشت و بیشتر طرح های عمرانی نیمه تمام که به جامانده از دولت های قبلی بود در دولت سیزدهم تعیین تکلیف شدند و برای اتمام و بهره برداری از آنها، اعتبارات لازم در نظر گرفته شد.

دولت سیزدهم با اصل عدم آغاز طرح عمرانی جدید و اتمام طرح های نیمه تمام وارد عرصه عمرانی در بخش های مختلف شد و برای بیشتر این طرح ها، برنامه زمان بندی شده افتتاح تعیین کرد که در نتیجه آن، علاوه بر عمران و آبادی، از هدر رفت بیت المال و سرمایه های ملی در طرح های عمرانی جلوگیری شد و اعتماد بین دولت و مردم که به نوعی خدشه دار شده بود دوباره برگشت و مردم نسبت به خادمان خود در دولت امیدوار شدند.

از جمله حوزه هایی که دولت سیزدهم بر تکمیل طرح های نیمه تمام در آن حوزه تاکید و اصرار داشت حوزه انرژی و آب بود و آذربایجان شرقی نیز با توجه به کمبودهایی که در این حوزه داشت بیشتر مورد توجه قرار گرفت و چند طرح مهم عمرانی در حوزه آب در این استان در نزدیک به سه سال فعالیت دولت شهید آیت الله رئیسی به بهره برداری رسید یا در آستانه افتتاح قرار گرفت.

تامین آب شرب مردم استان یکی از اولویت های دولت بود و به دلیل نیمه تمام ماندن بسیاری از طرح های در دست اجرا در این حوزه، تمامی شهرها و روستاهای استان با بحران کمبود و کیفیت آب مواجه بودند و این بحران در ماه های گرم سال شدت می گرفت که خوشبختانه با اتمام تعدادی از طرح های زمین مانده که از زمان شروع آنها بیش از ۲۰ سال سپری می شد بخشی از این بحران ها رفع شد.

بهره برداری از سد گرمی چای و خط انتقال آب میانه و تصفیه خانه این طرح، افتتاح مخزن ۱۰۰ هزار متر مکعبی تبریز، اتمام طرح جهادی آبرسانی به شهرها و روستاهای دارای تنش آبی و حذف آبرسانی با تانکر، اجرا و اتمام بخشی از حلقه آبی دور تبریز برای پایداری سازی و یکسان سازی کیفیت آب این شهر و بهره برداری از سد قیزقلعه سی و شبکه پایاب این سد از جمله طرح های مهم دولت سیزدهم و بی سابقه در حوزه آب در آذربایجان شرقی بود.

نقطه پایان دولت سیزدهم به برخی طرح های عمرانی زمین مانده در آذربایجان شرقی

تحقق رویای انتقال آب به میانه از سد گرمی چای پس از ۲۰ سال

طرح آبرسانی به میانه از سد گرمی چای پس از ۲۰ سال که از وعده های سفر اول رئیس جمهور به آذربایجان شرقی بود در سفر دوم بهره برداری شد و مردم این شهر و شهر تَرک و ۱۷ روستای واقع در مسیر با بهره برداری از این طرح از آب شرب سالم و با کیفیت بالا برخوردار شدند.

این طرح مهم که به دلیل نبود یا کمبود اعتبار در دولت های قبلی تعطیل و نیمه راکد شده بود پس از سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی و تعیین ضرب الاجل یکساله وی برای رفع تنش آبی جمعیت حدود ۱۲۰ هزار نفری منطقه، سرعت و شتاب گرفت و با تزریق به موقع اعتبارات مصوب، تصفیه خانه و خطوط انتقال آن به طور کامل تکمیل و بهره برداری شد.

فاز نخست سد گرمی چای به عنوان منبع تامین آب این طرح آبرسانی نیز آبگیری شد تا مردم میانه و روستاهای واقع در مسیر از آب شرب سالم و باکیفیت برخوردار شوند و این فرصتی برای بالاآمدن سطح آب های زیرزمینی در این منطقه شد.

در جریان سفر نخست رئیس جمهور به استان، چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل سد گرمی چای در نظر گرفته شد، سدی که کار ساخت آن در سال ۱۳۸۶ و با اعتبار ۲۷۵ میلیارد ریالی آغاز شده بود اما به دلیل نبود اعتبار و عدم تزریق به موقع پول تعطیل و رها شده بود.

هزینه به روز شده برای تکمیل این سد حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال اعلام شد و با توجه به ظرفیت نهایی مخزن آن که ۲۱ میلیون متر مکعب است مردم میانه تا ۵۰ سال از نظر تامین آب شرب مشکلی نخواهند داشت.

طرح آبرسانی به میانه همزمان با سد گرمی چای در سال ۱۳۸۶ آغاز شده و به دلیل نبود اعتبار به طور کامل راکد مانده بود و این در حالی بود که کمیت و کیفیت آب شرب میانه به دلیل استفاده از آب چاه هر روز بدتر می شد و در فصل گرما، تامین آب شرب این شهر با مشکل مواجه می شد.

این طرح شامل آبگیری سد گرمی چای، خط لوله انتقال از سد به تصفیه خانه به طول ۶.۵ کیلومتر، تصفیه خانه با ظرفیت ۴۵۰ لیتر بر ثانیه و خط لوله انتقال ۴۳ کیلومتری از تصفیه خانه به میانه بود.

میزان مصرف آب شرب شهر میانه با حدود ۱۲۰ هزار نفر جمعیت حدود ۹۰۰ هزار تا یک میلیون مترمکعب در ماه است و روزانه ۳۴ هزار متر مکعب آب در این شهر مصرف می شود که با آبگیری سد گرمی چای و انتقال آن به تصفیه خانه تازه تاسیس از طریق خطوط لوله آب، این نیاز به طور کامل برطرف شد.

نکته جالب توجه در این پروژه اختصاص ۱۰ برابری اعتبار به سد گرمی چای در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و در دولت سیزدهم بود .

همچنین با دستور شخص رئیس جمهور، این طرح به صورت مرحله بندی وارد مرحله بهره برداری شد تا مردم میانه بیش از این از نظر آب شرب سختی نکشند.

تصفیه خانه این طرح نیز شامل واحدهای کلرزنی اولیه، اختلاط و پیش ته نشین، زلال سازی، فیلتراسیون و مخزن و آبنما همزمان با آبگیری اولیه سد بهره برداری و با ظرفیت ۴۵۰ لیتر بر ثانیه وارد مدار شد.

حجم این تصفیه خانه ۱۰ هزار مترمکعب است که با خطوط لوله ۴۳ کیلومتری، آب سالم را به میانه منتقل می کند، آبی که سختی آن از ۸۰۰ به ۱۰۰ کاهش یافته و از استاندارهای بالایی برخوردار است.