نوآوری در صنایع دستی نیازمند حمایت دولت است
نوآوری در صنایع دستی نیازمند حمایت دولت است

هنرمند و فعال حوزه صنایع دستی با بیان اینکه هر گونه نوآوری و خلاقیت در این حوزه نیازمند حمایت های مادی و معنوی دولت است، گفت: مهمترین اثر این نوع حمایت ایجاد انگیزه در بین جوانان خلاق و نوآور است. به گزارش تایسیزنیوز، مسعود صراطی نوری هر گونه ایجاد تنوع، خلاقیت و بروز و ظهور […]

هنرمند و فعال حوزه صنایع دستی با بیان اینکه هر گونه نوآوری و خلاقیت در این حوزه نیازمند حمایت های مادی و معنوی دولت است، گفت: مهمترین اثر این نوع حمایت ایجاد انگیزه در بین جوانان خلاق و نوآور است.

به گزارش تایسیزنیوز، مسعود صراطی نوری هر گونه ایجاد تنوع، خلاقیت و بروز و ظهور ایده های جدید در صنایع دستی را وابسته به بارورسازی انگیزه ها و احساس دیده شدن دانست و افزود: با توجه به اینکه صنایع دستی هر کشور علاوه بر ارزش های مادی، دارای شخصیت معنوی و جایگاه بالای هویتی و فرهنگی است، بنابراین حمایت از فعالان این حوزه باید در اولویت برنامه های مختلف دستگاه های اجرایی قرار بگیرد.

این طراح که در حوزه نوآوری و طراحی و تولید طرح های جدید و خلاقانه روی انواع فلزات و جواهرات فعالیت می کند، اظهار کرد: مهمترین عنصر در طراحی در این صنعت دستی، ایده پردازی و داشتن روحیه و تفکر خلاقانه است تا بتوان آنرا به روی کاغذ آورده و سپس آنرا در فضای عینی طراحی و تولید کرد.

صراطی نوری مهمترین خواسته و مطالبه جوانان خلاق و نوآور در حوزه صنایع دستی را استقبال آحاد مردم از تولیدات آنها بیان و اضافه کرد: این امر جز با حمایت دستگاه های متولی و نیز رسانه های گروهی میسر نمی شود، چون با حمایت این ۲ گروه می توان به راحتی وارد بازار تجاری سازی شد و نسبت به نوع فعالیت ها، طرح های توسعه ای را پیش برد.

طراح جواهر با اشاره به فعالیت های چند ساله خود در زمینه نوآوری بر روی فلزات با ایجاد طرح های مختلف، گفت: دوران همه گیری ویروس کرونا که مدت سه سال تمام فعالیت های اقتصادی تعطیل و راکد شده بود، باعث شد گام های نخست را با الهام از طبیعت و رنگ های گوناگون بر روی جواهر ایده پردازی، طراحی و سپس آنرا عملیاتی کنم.

صراطی نوری تولید گوشواره طلایی با الهام از شرایط کرونایی که قابلیت کار بر روی تمام فلزات و سنگ ها را دارد، نخستین محصول خود اعلام و اظهار کرد: این طرح در جریان مسابقات بین المللی طراحی ایتالیا که نخستین کشور در طراحی بر روی جواهرات است، در سال ۲۰۲۱ دو عنوان سومی را کسب کرد.

وی ادامه داد: بعد از کسب این موفقیت، برنامه های خود برای طراحی روی فلزات را ادامه داده و با طراحی و تولید چند محصول جدید مثل استفاده از طرح های گیاهی روز جواهرات و تولید ساعت های مچی متفاوت که برخلاف ساعت های امروزی که عقربه ها متحرک و دور ساعت ثابت است، دور آن متحرک بود، در مسابقات مختلف مثل مسابقات طراحی نوین در انگلیس و آمریکا مقام آورده و رتبه های برتر و شایسته تقدیر را کسب کردم.

صراطی نوری با بیان اینکه فعالیت در حوزه هوش مصنوعی را آغاز کرده است، یادآور شد: زمینه های نرم افزاری این کار را فراهم کرده ام و هم اکنون در مرحله ایده پردازی هستم تا در صورت موفقیت آنها را به طرح های سه بعدی تبدیل کرده و سپس به مرحله تولید برسانم.

وی یکی از مشکلات اصلی نوآوری روی فلزات مثل طلا و نقره را هزینه های بالای آن اعلام کرد که توان خرید عموم و نیز تهیه مواد اولیه آنرا دچار چالش های جدی می کند و برای برون رفت از این مشکلات حمایت مالی دستگاه های متولی لازم و ضروری است.

صراطی نوری با تاکید بر نقش مهم تولیدات صنایع دستی با استفاده از فناوری های نوین، سبک سازی، زیبایی، عامه پسند بودن و تولید بر اساس علاقه و خواسته مشتری را از شاخص های مهم نوآوری روی فلزات بیان کرد.

وی توجه به صادرات را یکی از اهداف اصلی خود در ایجاد خلاقیت روی فلزات عنوان و اضافه کرد: با توجه به امکان تولید انبوه این صنایع می توان با ایجاد کارگاه های مختلف با اشتغالزایی، زمینه های لازم برای صادرات را فراهم کرد که ارزآوری آن با هیچ یک از صنایع قابل قیاس نیست.