۴۰ هزار تن تولیدات گلخانه‌ای از منطقه آزاد ارس صادر شد
۴۰ هزار تن تولیدات گلخانه‌ای از منطقه آزاد ارس صادر شد

مدیرعامل: ۴۰ هزار تن تولیدات گلخانه‌ای از منطقه آزاد ارس صادر شد تایسیز نیوز- مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از تولید نزدیک به ۵۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در این منطقه در سال گذشته خبر داد و گفت: ۴۰ هزار تن معادل ۸۰ درصد این محصولات به کشورهای خارجی صادر شد. مجید کیانی روز چهارشنبه […]

مدیرعامل:

۴۰ هزار تن تولیدات گلخانه‌ای از منطقه آزاد ارس صادر شد

۴۰ هزار تن تولیدات گلخانه‌ای از منطقه آزاد ارس صادر شد

تایسیز نیوز- مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس از تولید نزدیک به ۵۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در این منطقه در سال گذشته خبر داد و گفت: ۴۰ هزار تن معادل ۸۰ درصد این محصولات به کشورهای خارجی صادر شد.

مجید کیانی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران، اعلام کرد: این میزان محصولات گلخانه ای منطقه به کشورهای روسیه، ارمنستان، قطر، امارات، عمان، عراق، انگلیس، بلغارستان و بلاروس صادر شد.

وی با بیان این‌که در سال گذشته، نزدیک به ۱۳۰ هزار تن محصولات کشاورزی تولید شده است، افزود: بیش از ۵۰ درصد گلخانه‌های آذربایجان‌شرقی در ارس واقع شده و در افق سال ۱۴۰۸ افزایش اراضی گلخانه‌ای به ۲ هزار هکتار برنامه‌ریزی شده است.‌

کیانی اظهار کرد: ۵۰۸ هکتار اراضی منطقه آزاد ارس به گلخانه‌ ها اختصاص یافته که ۲۴۲ هکتار آن درحال بهره‌برداری و ۲۶۶ هکتار آن درحال ساخت است.

وی با بیان این‌که برای تکمیل زنجیره ارزش در ارس شاهد سرمایه‌گذاری در بخش تولید سازه‌های گلخانه‌ای هستیم، اعلام کرد: از ۶ هزار و ۳۰۰ نفر فعال در بخش کشاورزی منطقه یکهزار و ۶۰۰ نفر در گلخانه‌ها اشتغال دارند.

کیانی، متوسط تولید گوجه‌فرنگی در ایران را ۲۳۰ تن در هکتار عنوان کرد و گفت: یک گلخانه فعال در ارس با تولید ۵۵۰ تن در هکتار با استفاده از سیستم نور مصنوعی و تکنولوژی نوین رکورد زده و به رکورد جهانی نزدیک شده است.

وی با تاکید بر این‌که مصرف آب در گلخانه‌های هیدروپونیک پایین اما بهره‌وری حداکثری است، اظهار کرد: در کشت سنتی به ازای مصرف یک متر مکعب آب، ۲ کیلوگرم محصول تولید می‌شود اما در کشت گلخانه‌ای این رقم ۱۷ کیلوگرم است.‌

کیانی خاطرنشان کرد: امکان تولید محصول در تمام فصول، تولید با ارزش افزوده بالاتر، تولید محصول باکیفیت سالم و صادراتی به‌دلیل کنترل شرایط اقلیمی و امکان تولید محصول در اراضی غیرقابل کشت از دیگر مزیت‌های تولید گلخانه‌ای است.‌

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس، ممانعت از توسعه گلخانه‌ها در محدوده‌های حفاظت شده و قانون عدم تدوین دستورالعمل ویژه برای آب بهای گلخانه‌ای را از چالش‌های این حوزه عنوان کرد و افزود: طبق قانون تثبیت آب بهای زراعی یک تا سه درصد متوسط قیمت عملکرد محصول توسط اداره آب اخذ می‌شود و این قانون را برای گلخانه‌ها نیز اعمال می‌کنند در حالی که این رویه اجحاف در حق تولیدکنندگانی است که بهره‌وری بیشتری دارند.

منطقه آزاد ارس با ۷۱ هزار و ۸۰۰ هکتار گستره در محدوده جلفا، ایری و سیه‌رود، نوردوز، خداآفرین و قلی بیگلو و داشتن سه گمرک شامل جلفا، نوردوز و خداآفرین از ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و رونق اقتصادی استان برخوردار است و به عنوان صنعتی‌ترین مناطق آزاد کشور مطرح بوده و در مسیر توسعه صادرات و تجارت با کشورهای منطقه گام برمی‌دارد.

این منطقه با داشتن دشت‌های وسیع حاصلخیز، قرار گرفتن در مجاورت رودخانه مرزی و پرآب ارس ظرفیت قابل توجهی در بخش کشاورزی دارد و بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور در این منطقه فعال است.